Oppdage - avklare bekymring - handle på bekymring
Sjekk egne rutiner/prosedyrer for håndtering av bekymringssaker i din kommune/ditt tjenestested/din avdeling.
Følg nasjonale anbefalinger ved bekymring for gravide og barn som pårørende.
Tenk gjennom følgende:
- Hva bygger jeg bekymringen på?
- Hvor alvorlig er dette?
- Hva er det nødvendig at jeg gjør videre?
- Hva er mitt mandat og mitt ansvar?
- Skal jeg drøfte denne bekymringen med overordnet?
- Med annen kollega?
Ved mistanke om vold eller seksuelle overgrep skal ikke dette drøftes med den man mistenker er overgriper. Kontakt politiet direkte for videre råd og veiledning:
Barn - seksuelle overgrepUndersøkelse av pasient etter anmodning fra politiet
Veileder fra Norsk Krisesenterforbund
Fagrapport fra NKVTS - å spørre om vold ved svangerskapskontroll
Rutinemessige spørsmål til gravide om voldVed bekymring for at en gravid kvinne misbruker alkohol eller andre rusmidler skal den instansen som forvalter bestemmelsene i
helse og - omsorgstjenesteloven kapittel 10-3 kontaktes. Dette ansvaret er ofte lagt til rustjenesten i kommunen/NAV.
Svangerskap hos kvinner i substitusjonsbehandling for rusavhengighetslidelse skal følges opp i henhold til anbefalt retningslinje for
Gravide i legemiddelassistert rehabilitering (LAR)
Ved alvorlig bekymring må meldeplikt til barnevernstjenesten vurderes
Andre aktuelle referanser:
Veileder Fra bekymring til handling
Kompetanseplan se kapittel 6 a
Barn som pårørende: bekymringsmelding til barnevernet
Retningslinjer for gravide i LARUndersøke og vurdere
Tenk gjennom:
- Er andre kjent med saken?
- Hva trenger jeg for å undersøke videre?
- Hvilke andre instanser er aktuelt å samarbeide med?
- Er jeg kjent med mulighetene for samarbeid og tiltak i slike saker?
- Hvem kan jeg få informasjon fra?
Vurder følgende fremgangsmåte:
- Ta
den nødvendige samtalen med den det gjelder
- Gi informasjon om hva du har tenkt og vurdert på en
nøytral måte
- Sammenhold relevans i bekymring med aktuell kunnskap (foreksempel konsekvenser av rusbruk for fosterets utvikling)
- Spør hva den gravide /foreldrene tenker og vurderer om egen situasjon og bekreft deres forståelse
Hvor bekymret er du nå?
- Skalèr gjerne din bekymring for deg selv på en skala fra 1-10, der 1 er grunnløs bekymring og 10 er akutt farlig situasjon. Drøft evt. skaleringen din med kollega / leder
- Ha tenkt gjennom aktuelle skritt for å håndtere bekymringen videre (tiltak fra egen tjeneste, samtykke til samarbeid, se boks 3 og/ eller utløsing av meldeplikt)
Bruk egne rutiner/prosedyrer for videre kartlegging i bekymringssaker i din kommune/ditt tjenestested.
Aktuelle kartleggingsverktøy /anbefalinger ved bekymring for rus:
AUDITTWEAKDUDITCAGEAktuelle kartleggingsverktøy/anbefalinger ved bekymring for psykisk helse:
EPDSSCL - 10Aktuelle spørsmål/anbefalinger ved bekymring for vold:
Rutinemessige spørsmål til gravide om voldAndre aktuelle referanser:
Fra bekymring til handling
Bekymringsmelding for gravide som ruser segBarn som pårørende: bekymringsmelding til barnevernetRetningslinje for svangerskapsomsorgenNedstemthet og depresjon i forbindelse med fødsel
Utredning, behandling og oppfølging med samtidig rus - og psykiske lidelser - ROP lidelserVoksne med depresjonFor tidlig fødte barnBekymringsmelding til barnevernet
Innhente samtykke til samarbeid
Kvalitet og gode tjenester der det er behov for hjelp fra flere samtidig, krever trygt og planlagt samarbeid. Tjenestene har også slik plikt til å samarbeide, men innenfor rammer som følger av regler om taushetsplikt, opplysningsrett og -plikt samt regler om samtykke.
En tverrfaglig gruppe defineres som en gruppe med felles målsetting, hvor representantene har ulike faglige ståsted. Tverrfaglig møte kan bidra til mer effektiv ressursutnyttelse.
Tverrfaglig samarbeidsmøte er et drøftingsforum der det kan fattes beslutninger. Målet er å sikre best mulige tjenester og forplikte partene til å samarbeide.
Tverrfaglig samarbeid krever samtykke fra den det gjelder. For barnet kreves samtykke fra forelder/foreldre.
Tenk gjennom følgende:
- Hva må jeg kunne om taushetsplikt og samtykke?
- Hvordan går jeg frem for å få samtykke til samarbeid?
- Hvem er aktuelle samarbeidsparter?
Pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4 om samtykke gir hovedreglene for gyldig samtykke og innebærer at det er gitt tilstrekkelig informasjon, at det begrenses til å gjelde det som faktisk er avtalt. Det anbefales å bruke samtykkeskjema som gjelder for din kommune/ tjenestested. Men samtykke må ikke være skriftlig, jf. pbrl § 4-2 . Husk at samtykket når som helst, helt eller delvis, kan trekkes tilbake.
Prosessen frem mot gyldig samtykke
I alle saker der det er eller forventes at flere instanser yter tjenester, bør du vurdere om det hensiktsmessig å samarbeide og/om plikten til samarbeid utløses. Åpen dialog om hensikt, samtidig som den enkeltes autonomi understrekes, vil være gode strategier i prosessen mot et samtykke til samarbeid. Bruk
kommunikasjonsstrategier og samtalemetodikk som fremmer den enkeltes deltakelse og autonomi.
Sentrale referanser:
Om taushetsplikt og opplysningsrett helsepersonelloven kapittel 5. Viktige bestemmelser barnevernloven kapittel 6 og 7 og
forvaltningsloven kapittel III.
Viktig å huske at informasjon kun kan benyttes til det formål den er innhentet for jf.
forvaltningsloven § 13 b nr. 2 og
personopplysningsloven § 11c.
Lovverket
BarnevernlovenHelse og omsorgstjenestelovenHelsepersonellovenInternkontrollforskriftenLegemiddelhåndteringLov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevernPasient- og brukerrettighetslovenSmittevernlovenSpesialisthelsetjenestelovenTvangstiltak overfor rusmisbrukereLov om psykisk helsevernOppnevne koordinator og sette samarbeid
Koordinering
Behovet for koordinering oppstår så snart den det gjelder får tiltak fra flere instanser, enten tiltakene er samtidige, eller følger en tradisjonell henvisningsrekke. Koordinering er en rettighet for personer med langvarige og sammensatte oppfølgingsbehov, og er regulert i bl.a.
spesialisthelsetjenesteloven § 2-5a,
Barnevernloven § 3-2a og
Forskrift om individuell plan (IP). Retten til koordinering i spesialisthelsetjenesten er hjemlet i og beskrevet i veileder §.22 om koordinator i spesialisthelsetjenesten. For denne prosedyrens målgruppe kan det være aktuelt med to koordinatorer, en for forelder og en for barnet, se: Retningslinjer for gravide i
LAR kapittel 4.2.1.
Koordinatorrollen
Koordinators rolle er å tydeliggjøre ansvar når tiltak foregår i flere etapper og tjenester.
- lage møteplaner og passe på at avtaler overholdes
- sørge for at informasjon kommer fram og blir tatt tak i
- sørge for at mottaker av hjelp ikke faller mellom stoler
- sikre sammenheng i overganger mellom instanser
Koordinator kan ha rollen som ledsager, og fungere som støtte, trygghet og motivasjon fra en som kjenner både systemet og brukeren.
Tenk gjennom følgende:
- Hvem er aktuell som koordinator?
- Hvordan koordinere inntil rollen er besatt?
- Hva er din kommunes/tjenestes rutiner for koordinering?
Vurder følgende handlinger/framgangsmåte:
- Inntil koordinator er på plass må oppdager være koordinator.
- Lag en foreløpig oppfølgingsplan inkludert en møteplan både for møter med familien og møter mellom instansene.
- Avklar metoder, hvem som gjør hva, rammer og tidsperspektiv.
- Samordne og organiser hjelpen slik at det ikke oppleves unødig belastende
Vær klar over:
- Koordinatorfunksjonen er tidkrevende, og forutsetter at en tar og gis autoritet fra de deltakende tjenestene.
Individuell plan
Personer med sammensatte oppfølgingsbehov med to eller flere tjenester over en viss tid, skal tilbys en individuell plan (IP). IP er et redskap for å sikre at den det gjelder, får planmessig og tilpasset oppfølging, hjelp og behandling.
Både spesialisthelsetjenesten etter
§ 2-5 og kommunale tjenester etter helse og omsorgstjenesteloven
§ 7-1 har plikt å tilby Individuell plan (IP) og å koordinere i henhold til planen. Individuell plan (IP) er hjemlet i forskrift om Individuell plan. Det skal gis grundig informasjon om hensikten og fordelene ved IP. Hvis pasienten ikke ønsker individuell plan, bør det lages en behandlingsplan i stedet. En utførlig beskrivelse av individuell plan finnes i
Veileder til forskrift om individuell plan. Barnevernets forpliktelser til å opprette IP og samarbeide med andre tjenester er forankret § 3.2a i
Barnevernloven.
Utvikle felles tverrfaglig forståelse
God hjelp til behandlingslinjens målgruppe må bygge på en forståelse av de som skal hjelpes, hva som bør endres, hvorfor og hvordan. En slik forståelse vil alltid være både hypotetisk og dynamisk, i den forstand at den er åpen for ny kunnskap og endres underveis i oppfølgingen.
I kunnskapsbasert praksis benytter vi både brukerkunnskap, forskningskunnskap og klinisk ekspertise for å forstå best mulig. Å arbeide tverrfaglig er å integrere kunnskap og erfaringer fra ulike fagfelt. I behandlingslinjen er det i særlig grad behov for å integrere og/eller tydeliggjøre barne- og voksenperspektivet, og ofte både et hjelpe- og kontrollaspekt.
Vi sikrer en koordinert, styrt og målrettet innsats best ved å bruke nødvendig tid på å jobbe fram en felles forståelse av familien, dens utfordringer og ressurser, hvordan ting henger sammen og hvordan vi best kan hjelpe. Dette gir i tillegg grunnlag for å organisere hjelpen på en hensiktsmessig måte som ikke belaster familien unødig.
Koordinator har et særlig ansvar for å se til at det utvikles en felles forståelse som gir retning på hjelpen, og at denne ligger til grunn for de ulike målene og tiltakene. Det tverrfaglige teamet rundt den enkelte familie vurderer hvordan man kan arbeide mest mulig hensiktsmessig med dette.
Stikkord som støtte i å utvikle felles forståelse:
- Hvem er barnet og hva er barnets utviklingsbehov og behov for støtte? Nå? På sikt?
- Hvem er foreldrene og hva ønsker foreldrene for barnet sitt? Nå? På sikt?
- Hva er foreldrenes kompetanser og hva er deres strev i relasjonen til barnet?
- Hvorfor trenger barnet at foreldrene endrer og utvikler seg?
- Hvordan kan vi forstå foreldrenes strev og hva mener vi det vil være nyttig for foreldrene å jobbe med?
- Hvordan forstår de det selv?
- Hva vil være en samlende forståelse?
- Hvilke konkrete mål og tiltak vil være aktuelle på bakgrunn av vår felles forståelse?
Veileder om habilitering, rehabilitering, individuell plan og koordinator
Kasusformulering
Å utvikle en kasusformulering kan være et nyttig grep for å tydeliggjøre et felles grunnlag for å samordne tiltak. I en kasusformulering prøver fagpersonene å forstå familiens utfordringer, bakgrunnen for dem og de viktige sammenhengene. Etter beste skjønn vurderes det på hvilken måte eller hva som skal til, for at endring kan skje. Punktene ovenfor kan utgjøre skjelettet til en slik kasusformulering.
En kasusformulering er med andre ord en skriftlig forenkling av kompliserte prosesser, som dokumenterer begrunnelsen for og rasjonalen i oppfølgingen. Den er en bro mellom teori og praksis. I denne sammenheng kan den fungere som en bro mellom ulike fagfelt og ulike perspektiv. Den binder sammen fortid, nåtid og fremtid på en måte som inngir håp og motiverer til endring.
I en kasusformulering kan vi integrere informasjon om barnet og foreldrene, kunnskap fra forskning, profesjonelle erfaringer og kompetanser, og familiens selvforståelse og preferanser.
Dette innebærer en åpenhet om faglige resonnement på en måte som gjør det mulig for familien å få innsyn i de profesjonelles tankegang. Familien kan komme med synspunkt og innspill til denne.
Kasusformuleringen vil derfor hele tiden være i utvikling i samarbeid med familien. En kasusformulering kan gi et godt grunnlag for gyldig samtykke til de videre prosessene.
Mulig prosess i utvikling av felles forståelse
- Alle involverte tjenester har blitt kjent med familien og gjort innledende undersøkelser/kartlegging.
- En av tjenestene tar ansvar for å skrive ut et første utkast til en felles forståelse; gjør det kort og i et hverdagsspråk. Lag det gjerne som en liten historie.
- Historien deles med familien og de andre tjenestene, redigeres og utvikles videre til den oppleves som et godt arbeidsdokument av alle.
- Aktuelle hjelpetiltak velges, tjenestene organiserer seg slik at hjelpen ikke belaster unødig, og man beslutter hvordan tiltakene kan evalueres, når og av hvem.
Omsette forståelse i tiltak
En tverrfaglig forståelse må omsettes i konkrete tiltak i form av en helhetlig tiltaksplan. Foreldre skal være likeverdige deltakere i utformingen av tiltaksplanene.
Mål og tiltak må henge sammen, være oppnåelige innen en gitt tidsramme, og formuleres forståelig for alle parter. (Ref. IP, familieplan, kasusformulering, instansmøter og
Kompetanseplanen)
Evaluere og justere tiltak
Livsfasen som denne behandlingslinjen (BHL) retter seg mot er karakterisert av rask utvikling og endring. Derfor er det ekstra viktig med jevnlig evaluering og justering av tiltak i takt med endringer.
Den helhetlige tiltaksplanen bør legge inn møtepunkter for det tverrfaglige teamet fram i tid, for eksempel en gang i måneden i ett år.
Hjelp til mål er nådd
Oppfølging kan ha store variasjoner, og må nødvendigvis skreddersys til behovene i den enkelte familie, og det enkelte barn. Hovedsaken er å sikre hjelp lenge nok/til mål er nådd. Se det som er beskrevet i punktene over.
Se:
Modeller for tverrfaglig og koordinert hjelp til sped- og småbarn (kompetanseplan kap. 8)