Hjerneskade - arbeidsvurdering, Gjøvik

Fysikalsk medisin og rehabilitering, Ottestad

En ervervet hjerneskade kan medføre både kognitive og fysiske utfall. Formålet med arbeidsvurdering er å utrede muligheter for å komme tilbake til arbeid eller utdanning, helt eller delvis, etter en skade/sykdom.

Innledning

Henvisning og vurdering

Fastlege sender henvisning til opphold vedrørende arbeidsvurdering.

I henhold til Helsedirektoratets prioriteringsveileder for rehabilitering er maksimal ventetid for oppstart av en slik vurdering 26 uker etter mottatt henvisning.

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

1. Før

 

I planleggingsfasen før en arbeidsvurdering vil en pasientkoordinator ta kontakt for å avklare en del spørsmål, samt innhente samtykke for eventuell kontakt med samarbeidsparter som er viktige for arbeidsvurderingen. Det innhentes ekstra opplysninger ved behov.

2. Under

 Avhengig av din funksjon møter du ulike yrkesgrupper forbindelse med arbeidsvurdering:

  • Medisinsk vurdering av lege for å undersøke helsetilstand

  • Vurdering av fysioterapeut for å undersøke motorikk og balanse og utrede behov for hjelpemidler og/eller tilrettelegging på arbeidsplass

  • Vurdering av ergoterapeut for å kartlegge tidligere arbeidssituasjon, prøve ut praktiske oppgaver og utrede behov for hjelpemidler og/eller tilrettelegging på arbeidsplass.

  • Nevropsykologisk vurdering for å utrede kognitive funksjoner ved hjelp av observasjon, samtale og tester

  • Bistand fra sosionom for veiledning i forhold til framtidig arbeid, informasjon om rettigheter ytelser, samt hjelp til å fylle ut aktuelle søknader og kontakt med NAV og arbeidsgiver.


Ved oppholdets slutt vil det være et oppsummeringsmøte hvor teamet legger frem relevante funn fra utredning og konsekvenser for funksjonsnivå og eventuelle hjelpebehov. Pasient og pårørende/eksterne samarbeidspartnere kan komme med innspill/spørsmål, utdypning etc. underveis. Det skal avklares videre samarbeid og oppfølging, og avklares ansvar for eventuelle søknader til NAV, spesialisterklæringer og henvisninger til eksterne instanser.

3. Etter

 

 

Kontakt

Praktisk informasjon

Betaling

Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.

Les mer om egenandel og frikort her

Foto og film

​​Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke. 

Mat og drikke

​Innlagte pasienter serveres følgende måltider:

  • Frokost
    08.30-09.30 mandag til fredag / 09.00 lørdag og søndag
  • Lunsj
    11.30   
  • Middag
    13.30 mandag til fredag / 12.30 lørdag og søndag
  • Kaffe
    16.00
  • Kveldsmat
    18.30 mandag til fredag / 18.00 lørdag og søndag
  • Eventuelt senkvelds
    21.00

Måltider og dietter blir tilrettelagt og tilpasset individuelle behov.

Mat til pårørende
Pårørende kan kjøpe mat i kantina ved SI Gjøvik, om lag 500 meter fra avdelingen. Kaffe kan kjøpes på rehabiliteringsavdelingen.​​

I helgene kan pårørende som gir beskjed på forhånd kjøpe middag på rehabiliteringsavdelingen.

Coop Prix Tranberg ligger om lag 450 meter fra avdelingen.

Offentlig transport

​Nærmeste busstopp er Solås og Hunnsjordet, rett ved rehabiliteringsenheten. Rehabiliteringsenheten ligger omtrent én kilometer (10-15 minutter normal gange) fra Gjøvik stasjon (tog) og Gjøvik skysstasjon (buss).

Informasjon om rutetider

Parkering

​Pasienter og pårørende kan benytte parkeringsplass på fremsiden av bygningen. Husk å få parkeringsbevis på vaktrommet.

Pasientreiser

Reiser du til og fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett til å få dekket reiseutgifter. På helsenorge.no kan du søke om å få dekket reiseutgifter. Søknadsskjema på papir finner du på helsenorge.no eller hos din behandler. Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 915 05 515.

Les mer om pasientreiser

Sosialt samvær og aktivitetstilbud

​Det finnes et fellesrom med sofaer, stoler, bord, TV og brettspill i 1. og 2. etasje.

Tolketjeneste

Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk.

Les mer om rett til tolk her

Trådløst nettverk / Wi-Fi

​Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "SykehusGjest". Første gang må du registere deg med telefonnummer.

Ved innleggelse

​​Aviser​
På fellesrommene finnes aviser til fri disposisjon, blant annet Aftenposten, Oppland Arbeiderblad og Gudbrandsdølen Dagningen.

D​​y​r​​​
Det er ikke tillatt med dyr på avdelingen. Førerhunder og terapihunder er tillatt.​

Overnatting​ og rom​​​​​​​
Alle innlagte pasienter får et eget rom med TV med et begrenset kanalutvalg. Noen rom har eget toalett og dusj.

Røyking​​
Rehabiliteringsavdelingen er røykfri. All røyking må foregå på anviste steder utendørs.​

Verdisaker​​​​
Rehabiliteringsavdelingen kan ikke ta ansvar for dine penger og personlige eiendeler under oppholdet. Det er mulig å låse inn penger og mindre verdisaker i låsbare oppbevaringsbokser. Likevel anbefaler vi deg å la verdisaker bli liggende hjemme​. Hittegods leveres i resepsjonen.​​​​

Åpningstider og besøkstider​
Hovedresepsjonen er åpen hverdager 08.30-14.30. Lørdager og søndager er den stengt. Utenom åpningstiden kan du henvende deg på vaktrommet. Telefoner blir også viderekoblet dit når resepsjonen er stengt.

Resepsjonen til poliklinikken er åpen på dager med poliklinikk 08.00-14.30.

Besøk
​Det er ingen faste besøkstider, men ofte er programmet på dagtid fullpakket, slik at besøk anbefales etter 16.00 eller i helga.

Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.