Hjerneskade - arbeidsvurdering, Ottestad

Fysikalsk medisin og rehabilitering, Ottestad

En ervervet hjerneskade kan medføre både kognitive og fysiske utfall. Formålet med arbeidsvurdering er å utrede muligheter for å komme tilbake til arbeid eller utdanning, helt eller delvis, etter en skade/sykdom.

Henvisning og vurdering

Fastlege sender henvisning til opphold vedrørende arbeidsvurdering.

I henhold til Helsedirektoratets prioriteringsveileder for rehabilitering er maksimal ventetid for oppstart av en slik vurdering 26 uker etter mottatt henvisning.

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

1. Før

 

I planleggingsfasen før en arbeidsvurdering vil en pasientkoordinator ta kontakt for å avklare en del spørsmål, samt innhente samtykke for eventuell kontakt med samarbeidsparter som er viktige for arbeidsvurderingen. Det innhentes ekstra opplysninger ved behov.

2. Under

 Avhengig av din funksjon møter du ulike yrkesgrupper forbindelse med arbeidsvurdering:

  • Medisinsk vurdering av lege for å undersøke helsetilstand

  • Vurdering av fysioterapeut for å undersøke motorikk og balanse og utrede behov for hjelpemidler og/eller tilrettelegging på arbeidsplass

  • Vurdering av ergoterapeut for å kartlegge tidligere arbeidssituasjon, prøve ut praktiske oppgaver og utrede behov for hjelpemidler og/eller tilrettelegging på arbeidsplass.

  • Nevropsykologisk vurdering for å utrede kognitive funksjoner ved hjelp av observasjon, samtale og tester

  • Bistand fra sosionom for veiledning i forhold til framtidig arbeid, informasjon om rettigheter ytelser, samt hjelp til å fylle ut aktuelle søknader og kontakt med NAV og arbeidsgiver.


Ved oppholdets slutt vil det være et oppsummeringsmøte hvor teamet legger frem relevante funn fra utredning og konsekvenser for funksjonsnivå og eventuelle hjelpebehov. Pasient og pårørende/eksterne samarbeidspartnere kan komme med innspill/spørsmål, utdypning etc. underveis. Det skal avklares videre samarbeid og oppfølging, og avklares ansvar for eventuelle søknader til NAV, spesialisterklæringer og henvisninger til eksterne instanser.

3. Etter

Kontakt

Praktisk informasjon

Betaling

Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.

Les mer om egenandel og frikort her

Foto og film

​​Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke. 

Mat og drikke

​Innlagte pasienter serveres følgende måltider:

  • Frokost
    07.45 mandag til fredag / 08.00 lørdag og søndag
  • Lunsj
    12.00
  • Middag
    15.15 mandag til fredag / 13.00 lørdag og søndag
  • Kveldsmat
    19.30 mandag til fredag / 18.00 lørdag og søndag

Enkelte pasientgrupper kan ha andre måltidstider. De det gjelder får beskjed om dette.

Gi beskjed til personalet dersom det ønskes senkvelds, eller om du på grunn av sykdom eller diett ønsker mat utenom de oppsatte måltidene.

Mat til pårørende
Pårørende kan kjøpe mat i spisesalen på post 2.

Nærmeste kiosk og butikk ligger på Vikasenteret, om lag 400 meter fra avdelingen.​

Offentlig transport

​Nærmeste busstopp er Jørgen Jensens veg og Kjonerud.​

Informasjon om rutetider

Parkering

​Det er gratis parkering for pasienter og pårørende på området.

Pasientreiser

Reiser du til og fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett til å få dekket reiseutgifter. På helsenorge.no kan du søke om å få dekket reiseutgifter. Søknadsskjema på papir finner du på helsenorge.no eller hos din behandler. Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 05515.

Les mer om pasientreiser

Sosialt samvær og aktivitetstilbud

​På hver sengepost finnes det et fellesrom med sofaer, stoler, bord, TV og brettspill. I 1. etasje ved inngangen er det stoler og bord.​​

Tolketjeneste

Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk.

Les mer om rett til tolk her

Trådløst nettverk / Wi-Fi

​Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "SykehusGjest". Første gang må du registere deg med telefonnummer.

Ved innleggelse

Aviser​
På fellesrommene finnes aviser til fri dispos​isjon, blant annet Hamar Arbeiderblad, Østlendingen og Glåmdalen.​

Badebass​eng​
Det er mulig å benytte bassenget om kvelden og i helgen dersom det er ledig. Det er ikke tillatt å bruke bassenget alene. Nøkkel hentes på vaktrommet på post 2 og må leveres tilbake innen 21.30. Se vedlegg i perm angående tilgjengelige tider.

D​​y​r​​​
Det er ikke tillatt med dyr på rehabiliteringsavdelingen. Førerhunder og terapihunder er tillatt.​

Overnatting/rom
Avdelingen har dobbeltrom og enkeltrom. Felles toalett og bad ligger i nærheten av rommene. Det er ikke TV på pasientrommene, men det finnes i fellesrom.​

Det kan være mulig for pårørende å overnatte. Dette må avtales i god tid i forveien fordi rommene også benyttes som pasientrom. Kontakt avdelingen for mer informasjon.

Det finnes flere hoteller og andre overnattingsmuligheter i nærheten av rehabiliteringsavdelingen.

Røyking​​
Rehabiliteringsavdelingen er røykfri. Røyking må kun foregå på anviste plasser.