Metakognitiv terapi

I metakognitiv terapi fokuseres behandlingen på et kognitiv oppmerksomhetssyndrom bestående av bekymring, grubling, fokusert oppmerksomhet på farer og uhensiktsmessige mestringsstrategier. Flere studier har vist at metakognitiv terapi er en effektiv terapimetode i behandling av en rekke psykiske lidelser.

Innledning

Denne terapiformen er en av de nyere kognitive tilnærminger og har sitt utspring fra kognitiv terapi. Fokuset er ikke først og fremst å endre innholdet i tankene, men å se på hvordan du forholder seg til tankene og hvordan du tenker om tankene (derav metakognitiv).

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

1. Før

Metakognitiv terapi krever ingen forberedelser.

2. Under

Denne terapiformen skal være noe mindre konfronterende enn tradisjonell kognitiv terapi (som stiller spørsmål ved innholdet i tankene og hva som er irrasjonelt). I stedet for et fokus på å endre tankeinnhold, er målet å begrense tiden du bruker til grubling/ ruminering over bekymringstanker. Det sentrale er å øve opp til en metakognitiv holdning, og at du blir din egen tenkning bevisst og forholder deg til den. Det er sentralt hvordan du tenker om og forholder deg til dine indre, så vel som sine ytre, opplevelser. Eksempelvis så er deprimerte mennesker ofte mer bekymret og grubler mer enn en som ikke er deprimert. Du lærer deg å utsette grublingen, og la de negative tankene komme, uten å la de ta for stor plass.

3. Etter

Det er viktig at du bruker det du har lært gjennom behandlingen. Strategier for å hindre tilbakefall vil være et tema mot slutten av behandlingen.

Kontakt

Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.