Navlebrokk, Lillehammer

Behandlingsprogram,

Navlebrokk er en svakhet i bukveggen som medfører en utposning utgått fra navlen. Tilstanden er vanligst hos barn. I de fleste tilfeller tilbakedannes brokket av seg selv. Noen ganger vil det være mulig å operere brokket, også av kosmetiske grunner. Voksne som får navlebrokk kan noen ganger oppleve at det blir inneklemt og må opereres.

Innledning

Ventetider på Velg behandlingssted (helsenorge.no)

Barn under 5 år bruker ikke å opereres ettersom navlebrokk de første leveårene oftest forsvinner uten behandling. Dersom brokket ikke er tilbakedannet innen 6 års alderen, kan man vurdere operasjon - også av kosmetiske grunner.

Voksne som får navlebrokk, kan forsøke å presse tilbake utbukningen ved å trykke lett på den. Dersom navlebrokket hos en voksen person utvikler seg til et inneklemt brokk, så må det opereres.

Henvisning og vurdering

Både barn og voksne kan henvises av fastlegen til vurdering av planlagt operasjon.

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Sjekkliste for utredning: 

  • God klinisk undersøkelse og beskrivelse av brokket
  • Eventuelle tidligere sykdommer

1. Utredning

Diagnosen kan ofte stilles med en god klinisk undersøkelse. Barn og voksne vil bli undersøkt av kirurg på poliklinikk, og deretter få en anbefaling vedrørende behandling.

2. Behandling

I de tilfeller man velger å behandle med operasjon kan dette gjøres uten innleggelse på sykehus. Du møter fastende om  morgenen og kan reise hjem noen timer etter operasjon. Spesielle forhold kan gjøre at noen pasienter må være innlagt både før og etter operasjonen.

Forberedelse før operasjon

  • Du skal ikke innta mat, spise drops, tyggegummi, røyke eller snuse inntil 6 timer før operasjon. Vann, te, svart kaffe, saft, brus og eplejuice kan du drikke inntil 2 timer før operasjon, men kun etter avtale med personalet.
  • Rengjøring av navlen, fjerning av ringer, smykker og neglelakk gjør du kvelden før operasjonen. Piercing og lignende bør fjernes før du kommer på sykehuset. Er de vanskelig å få fjernet kan du risikere at de blir klippet, det er derfor lurt å bruke litt tid på dette før du kommer.
  • Grundig dusj med hårvask gjøres om morgenen operasjonsdagen. NB! Ikke påfør hudkrem eller sminke etter du har dusjet.

Før operasjon blir du tatt imot av sykepleier, og du får samtale med kirurg og anestesilege.

Brokkplastikk (barn)

Operasjonen blir rutinemessig utført med åpen brokkplastikk. Under inngrepet lager man et lite snitt over utposningen, dytter den tilbake og syr svakheten i bukveggen slik at det ikke oppstår på nytt. Dette metoden er best egnet hos barn og man opplever sjeldent tilbakefall.

Inngrepet blir gjort i narkose, og varer cirka 30 minutter.

Brokkplastikk med nett (voksne)

Hos voksne med akutt behov for kirurgi gjøres brokkplastikk på samme måte, men svakheten forsterkes også med et nett som forhindrer fremtidige hendelser. Inngrepet gjøres i narkose og varer rundt 1 time.

Er du i arbeid må du regne med sykemelding i minst 1 ½ uke.

 

3. Oppfølging

Det er ingen rutinemessig kontroll hos kirurg etter operasjon. Før hjemreise får dere informasjon og ofte er det tilstrekkelig med paracet for smertelindring. Stingene som blir benyttet vil forsvinne av seg selv.

fastlege eller annen helsetjeneste overtar som primærkontakt

Faresignaler

Oppsøk lege dersom du opplever at såret er rødt, hovent og det kommer puss/verk.

Kontakt

SI Lillehammer
Besøksadresse
Anders Sandvigs gate 17(Google maps)
2609 Lillehammer
Telefon
06200

Praktisk informasjon

Allergi

​​​Det er tillatt å ta med blomster på sykehuset, unntaket er kirurgisk avdeling. Vær oppmerksom på at en del reagerer allergisk mot blomster og parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette. Kontakt alltid personalet og spør før du tar med blomster inn på en avdeling.

Det er ikke tillatt med dyr på sykehuset. Førerhunder og terapihunder er tillatt.​

Apotek

SI Lillehammer har eget apotek.

Åpningstider og kontaktinformasjon

Betaling

Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.

Les mer om egenandel og frikort her

Foto og film

​​Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke. 

HELSEbussen

​HELSEbussen er tilpasset pasienter og tilbyr god komfort, egne plasser for bårer og rullestol samt heis, handikaptoalett og helsepersonell.

Har du fått innkallingsbrev til sykehus kan du ringe Pasientreiser på telefon 05515 for reservasjon av plass. Behandler kan også bestille plass direkte for reiser på medisinsk grunnlag.

Se rutetider her

HELSEekspressen

​HELSEekspressen er spesialbygget for pasienter som skal til behandling.

Har du fått innkallingsbrev til sykehus kan du ringe Pasientreiser på telefon 05515 for reservasjon av plass. Behandler kan også bestille plass direkte for reiser på medisinsk grunnlag.

Se rutetider her

Mat og drikke

Matservering
Som pasient i Sykehuset Innlandet får du servert mat ved avdelingen du er innlagt.

Mer informasjon om matservering og menyoversikt

Kantine
Kantine ligger i 2. etasje og er åpen for besøkende og ansatte. Det serveres smørbrød, salater, kaker m.m. Middag serveres fra 11.00.

Se åpningstider

Kiosk
Narvesen ligger i 1. etasje ved hovedinngangen. 

Åpningstider
Mandag til fredag: 07.30-20.00
Lørdag: 10.00-18.00
Søndag: 12.00-19.00
Helligdager: 12.00-16.00​

Automater
Ved heisene finnes automater med diverse drikkevarer og et lite utvalg av kioskvarer.

Mobilbruk

​Det er tillatt å bruke mobiltelefon i sykehusets lokaler, men vær oppmerksom på at mobiltelefonen skal være slått helt av i lokaler skiltet med "Mobilfri sone". 

Ringelyden på mobiltelefonen skal til enhver tid være satt på lydløs. Vi ber alle pasienter og pårørende vise hensyn og unngå unødvendig støy. 

Offentlig transport

Nærmeste busstopp er Sykehuset Lillehammer og Sykehuset Mejdells gate, rett ved sykehuset. Sykehuset ligger omtrent én kilometer (10-15 minutter normal gange) fra Lillehammer stasjon (tog) og Lillehammer skysstasjon (buss).

Informasjon om rutetider

Parkering

Pasienter og besøkende kan parkere på avgiftsbelagte plasser på sykehusets parkeringsplass.

Blodgivere kan pa​rkere gratis på egne reserverte plasser ved kapellet i forbindelse med blodgivning. Blodgivere må da ha et gyldig parkeringsbevis fra sykehusets blodbank liggende godt synlig i frontruten.​

Elbil-parkering finnes på sykehuset.

Handikap-parkering finnes ved hovedinngangen på sykehuset.

Pårørende til akutt syke og døende pasienter, foreldre til barn som skal til dagbehandling og følgepersoner til fysisk/psykisk funksjonshemmede pasienter kan henvende seg til avdelingen de skal til for å få parkeringsbevis.

Dette bildet mangler alt-text


Pasienthotell

Pasienthotellet ligger i 8. etasje og er et tilbud til pasienter med lang reiseavstand som skal til behandling. Ved ledig kapasitet kan også pårørende benytte seg av tilbudet. Frokost er inkludert i overnatting. Det finnes flere hoteller og andre overnattingsmuligheter i Lillehammer.​​

Pasientreiser

Reiser du til og fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett til å få dekket reiseutgifter. På helsenorge.no kan du søke om å få dekket reiseutgifter. Søknadsskjema på papir finner du på helsenorge.no eller hos din behandler. Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 05515.

Les mer om pasientreiser

Prestetjeneste og åndelig omsorg

Det er ansatt sykehusprester ved de fleste sykehusene. Der formidler de ansatte kontakt med prest ved behov. Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt. For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. I Sykehuset Innlandet respekteres alle religioner og livssyn. Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn. 

Sjele​​​sorg
En stor del av sykehusprestens hverdag handler om sjelesorg, hvor samtalen er det viktigste redskap. Innholdet i sjelesorgsamtaler er ofte de eksistensielle og åndelige temaene som er forbundet med å være syk og motta behandling. Eksempel på dette er spørsmål om mening/meningsløshet, ansvar og skyld, døden, tro og livssyn, sorg, skam, ensomhet og håp.​

Ritualer
Sykehusprestene kan også sørge for ulike typer religiøse ritualer på sykehuset. Det er ofte etterspurt i forbindelse med tapssituasjoner, for eksempel ved ulykker, brå spedbarnsdød eller dødsfall som følge av kreft. Ritualene skapes ofte i nært samarbeid med pasienten og pårørende i den aktuelle situasjon. Herunder kommer også de kirkelige ritualer i form av forbønn, nattverd, dåp, skriftemål, båreandakter og annet.

Sosialt samvær og aktivitetstilbud

​​Det finnes felles rom med TV ved alle avdelinger.

Sosionomtjeneste

Sykdom og ulykker kan medføre praktiske og personlige problemer, som for den enkelte og pårørende kan være vanskelig å håndtere på egenhånd.​ Som en del av Sykehuset Innlandets helhetlige pasientbehandling kan sosionomtjenesten gi hjelp, råd og veiledning til pasienter og pårørende som ønsker det.

Sosionomtjenesten kan bistå pasienter og deres pårørende slik at de bedre mestrer en krevende livssituasjon, som følge av sykdom eller skade.

Sosionomen kan:

  • Kartlegge hjelpebehov
  • Gi hjelp og veiledning i forhold til økonomi, bosituasjon, arbeid, studier, hjemmesituasjon og andre praktiske ting
  • Ta kontakt med hjelpeapparatet utenfor sykehuset, for eksempel Nav
  • Informere om rettigheter og hjelpeinstanser/-tiltak
  • Tilby hjelp og veiledning angående pasientreiser og andre refusjonsordninger
  • Ha støttesamtaler, gi råd og veiledning ved følelsesmessige reaksjoner og vanskelige tanker. Gjelder også pårørende.
  • Undervise i sosialfaglige spørsmål overfor helsepersonell, pasienter og pårørende
Det er pleiepersonalet som formidler kontakt med sosionom​.

Tolketjeneste

Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk.

Les mer om rett til tolk her

Trådløst nettverk / Wi-Fi

​Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "SykehusGjest". Første gang må du registere deg med telefonnummer.

Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.