Nevrologiske lidelser - vurderingsopphold, Gjøvik

Fysikalsk medisin og rehabilitering, Gjøvik

Dette er et  tilbud til personer med omfattende funksjonssvikt og helseplager i forbindelse med langvarig sykdom i nervesystemet.

Innledning

Før du kommer til en poliklinisk konsultasjon eller innleggelse ber vi deg ha tenkt gjennom hva du selv ønsker å få ut av oppholdet. Dine egne mål og behov er viktige for de vurderinger og mulige tiltak som iverksettes.

Henvisning og vurdering

Din fastlege eller en spesialist kan henvise. Henvisningen skal inneholde informasjon om problemstillinger, sykehistorie, yrkes- og trygdestatus, kliniske funn, behov for hjelp i daglige aktiviteter og informasjon om medikamenter.

Oppholdet egner seg ikke for personer med pågående alvorlig psykiatrisk lidelse og/eller rusavhengighet.

Ut fra informasjonen i henvisningen kan det være aktuelt med poliklinisk avklaring av målsetting før eventuell senere innleggelse.

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

  1. Pasientens navn, fødselsnummer, korrekt adresse og telefonnummer, evt navn på foresatte.
  2. Legens navn, adresse og telefonnummer.
  3. Pasientens diagnose og beskrivelse av hvordan plagene påvirker daglig funksjon knyttet til arbeid, utdanning og fritid. (Fysisk, psykisk og sosialt).
  4. Oppdatert oversikt over legemidler i bruk vedlegges.
  5. Opplysninger om trygd- og arbeidsstatus.
  6. Vurder hvorvidt pasienten har behov for tolk.
  7. Hvis aktuelt, gi opplysninger om smittestatus som krever isolasjon på sykehus (f.eks. MRSA, ESBL, VRE).
  8. Angi problemstillingen med bakgrunn for henvisningen så konkret som mulig. Hva er pasientens konkrete mål/motivasjon for rehabiliteringen?
    Opptrening/rehabilitering er for uspesifikt.
  9. Hvilke tiltak er prøvd ut lokalt i 1. linjetjenesten?
    Hvilken effekt hadde tiltakene?
    Hvilken egenaktivitet/egentrening gjør pasienten i det daglige?
  10. Har pasienten en individuell plan?
  11. Er pasienten vurdert av spesialist? I så fall vedlegges epikrisen.
  12. Har pasienten tidligere mottatt rehabiliteringsopphold/poliklinikk/dagtilbud i spesialisthelsetjenestene (offentlig / privat) for samme tilstand/diagnose?
    Dersom ja:
  13. Hva har lokale oppfølgingsopplegg bestått av i etterkant av rehabiliteringsoppholdet?

  • Hva har tilkommet av nytt funksjonstap?

Epikrise fra siste opphold vedlegges

1. Før

Ta med ved innleggelse

  • Dokumentasjon fra tidligere utredning eller vurderinger
  • Individuell plan eller individuell opplæringsplan dersom du har dette.
  • Nødvendig medisinsk utstyr (f.eks. kateter, stomiutstyr)
  • Trenings- og evt. badetøy (hvis sykehuset har basseng)
  • Nødvendige hjelpemidler

Vi trenger informasjon om

  • Du har behov for spesialkost eller tolk. Da må du si ifra om dette i god tid og senest en uke før innleggelse.
  • Du har behov for spesielle hjelpemidler som for eksempel spesialmadrass eller dusjstol.

Medisiner

Oppdatert medisinliste skal medbringes ved innleggelse. Kontakt fastlegen din i forkant av oppholdet slik at han/hun sender deg din medisinliste.

Ta også med de medisinene du bruker i dag slik at vi får en oversikt over din nåværende behandling og sikrer kontinuitet. Medisinene leveres sykepleier ved innleggelse.

Ved kortere innleggelse kan det være hensiktsmessig at du bruker dine egne medisiner. Medisiner i gruppene A og B vil likevel alltid måtte leveres sykepleier og bruken kontrolleres.

2. Under

 


Målet for oppholdet er å gi en spesialisert tverrfaglig vurdering av din fysiske, psykiske, kognitive og sosiale funksjon. Vi anbefaler ulike rehabiliteringstiltak.

Det tverrfaglige teamet kan bestå av lege, psykolog, fysioterapeut, ergoterapeut, sosionom, pedagog/logoped og sykepleier/hjelpepleier. Teamet vurderer sammen med deg rehabiliteringstiltak som kan øke deltakelse på viktige områder.

Vi oppfordrer deg  til å benytte muligheten til egentrening, og at du deltar i gruppeaktiviteter.

3. Etter

Etter utskrivning får du og din fastlege/henvisende instans tilsendt epikrise. I tillegg får du en tverrfaglig rapport der din situasjon inkludert tiltak og mål beskrives.

Etter avtale med deg tar vi også kontakt med aktuelle samarbeidspartnere når det er behov for oppfølging.

Kontakt

Praktisk informasjon

Betaling

Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.

Les mer om egenandel og frikort her

Foto og film

​​Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke. 

Mat og drikke

​Innlagte pasienter serveres følgende måltider:

  • Frokost
    08.30-09.30 mandag til fredag / 09.00 lørdag og søndag
  • Lunsj
    11.30   
  • Middag
    13.30 mandag til fredag / 12.30 lørdag og søndag
  • Kaffe
    16.00
  • Kveldsmat
    18.30 mandag til fredag / 18.00 lørdag og søndag
  • Eventuelt senkvelds
    21.00

Måltider og dietter blir tilrettelagt og tilpasset individuelle behov.

Mat til pårørende
Pårørende kan kjøpe mat i kantina ved SI Gjøvik, om lag 500 meter fra avdelingen. Kaffe kan kjøpes på rehabiliteringsavdelingen.​​

I helgene kan pårørende som gir beskjed på forhånd kjøpe middag på rehabiliteringsavdelingen.

Coop Prix Tranberg ligger om lag 450 meter fra avdelingen.

Offentlig transport

​Nærmeste busstopp er Solås og Hunnsjordet, rett ved rehabiliteringsenheten. Rehabiliteringsenheten ligger omtrent én kilometer (10-15 minutter normal gange) fra Gjøvik stasjon (tog) og Gjøvik skysstasjon (buss).

Informasjon om rutetider

Parkering

​Pasienter og pårørende kan benytte parkeringsplass på fremsiden av bygningen. Husk å få parkeringsbevis på vaktrommet.

Pasientreiser

Reiser du til og fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett til å få dekket reiseutgifter. På helsenorge.no kan du søke om å få dekket reiseutgifter. Søknadsskjema på papir finner du på helsenorge.no eller hos din behandler. Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 05515.

Les mer om pasientreiser

Sosialt samvær og aktivitetstilbud

​Det finnes et fellesrom med sofaer, stoler, bord, TV og brettspill i 1. og 2. etasje.

Tolketjeneste

Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk.

Les mer om rett til tolk her

Trådløst nettverk / Wi-Fi

​Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "SykehusGjest". Første gang må du registere deg med telefonnummer.

Ved innleggelse

​​Aviser​
På fellesrommene finnes aviser til fri disposisjon, blant annet Aftenposten, Oppland Arbeiderblad og Gudbrandsdølen Dagningen.

D​​y​r​​​
Det er ikke tillatt med dyr på avdelingen. Førerhunder og terapihunder er tillatt.​

Overnatting​ og rom​​​​​​​
Alle innlagte pasienter får et eget rom med TV med et begrenset kanalutvalg. Noen rom har eget toalett og dusj.

Røyking​​
Rehabiliteringsavdelingen er røykfri. All røyking må foregå på anviste steder utendørs.​

Verdisaker​​​​
Rehabiliteringsavdelingen kan ikke ta ansvar for dine penger og personlige eiendeler under oppholdet. Det er mulig å låse inn penger og mindre verdisaker i låsbare oppbevaringsbokser. Likevel anbefaler vi deg å la verdisaker bli liggende hjemme​. Hittegods leveres i resepsjonen.​​​​

Åpningstider og besøkstider​
Hovedresepsjonen er åpen hverdager 08.30-14.30. Lørdager og søndager er den stengt. Utenom åpningstiden kan du henvende deg på vaktrommet. Telefoner blir også viderekoblet dit når resepsjonen er stengt.

Resepsjonen til poliklinikken er åpen på dager med poliklinikk 08.00-14.30.

Besøk
​Det er ingen faste besøkstider, men ofte er programmet på dagtid fullpakket, slik at besøk anbefales etter 16.00 eller i helga.