Revmatologisk utredning, Lillehammer

Revmatologi er en medisinsk spesialitet som omfatter en uensartet gruppe av sykdommer som vanligvis rammer bevegelsesapparatet, og som fremkaller smerte og tap av bevegelse og funksjon. Smerter og stivhet i muskler og ledd er veldig vanlig og skyldes oftest spenninger og belastninger. Det er plagsomme men ufarlige tilstander. I sjeldnere tilfeller kan stivhet og smerter være forårsaket av betennelse (inflammasjon) der immunsystemet angriper eget vev (inflammatoriske revmatologiske sykdommer). Disse sykdommene diagnostiseres og behandles av spesialister i revmatologi.

Innledning

Du blir henvist til revmatologisk utredning når sykdomstegn eller blodprøvesvar gjør at fastlegen mistenker betennelse i ledd eller indre organer (inflammatoriske revmatologiske sykdommer).

Henvisning og vurdering

Fastlege henviser til spesialist i revmatologi dersom det er mistanke om betennelsesaktig (inflammatorisk) revmatologisk sykdom. Ventetiden vil avhenge av symptomer og funn og varierer mellom få dager til flere måneder.

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

 

Når symptomene er leddsmerter (spørsmål om leddgikt) ber vi om:

  1. 1. Anamnese
    a. Varighet av leddsmerter 
    b. Morgenstivhet, tilstivning i hvile, bevegelseslindring?
    c. Evt effekt av NSAIDs?
  2. Funn ved undersøkelse
    a. Er det hevelse/hydrops i ledd?
  3. Blodprøver
    a. CRP, SR (alltid)
    b. RF, anti-CCP, ANA (bør bli tatt når en vet at pasienten skal henvises).

Når symptoma er ryggsmerter (spørsmål om Morbus Bekhterev) ber vi om:

  1. Anamnese
    a. Varighet
    b. Morgenstivhet, tilstivning i hvile, bevegelseslindring, psoriasis, uveitt?
    c. Evt effekt av NSAIDs?
  2. Supplerende undersøkelser
    a. CRP, SR
    b. HLA-B27
    c. Rtg iliosakralledd (symptomvarighet > 2 år) evt MR IS ledd

Dersom man mistenker bindevevssykdom eller vaskulitt ber vi om en beskrivelse av

  1. Anamnese
    a. allmennsymptomer, feber, vekttap,
    b. Raynaud fenomener
    c. Utslett, solintoleranse, svangerskapsutfall,  organsymptomer
  2. Eventuelle funn ved undersøkelse 
    a. Leddhevelser
    b. Utslett
    c. Andre organfunn/spesielle tilleggsundersøkelse
  3. Supplerende undersøkelser:
    a. Senkning, CRP, Hb, Lpk, Tpk
    b. Urin-stix,
    c. ANA og ANCA

1. Før

Det er viktig at fastlege informerer om blodprøver og resultat av eventuelle andre undersøkelser (røntgen) som er gjort i forkant av henvisningen, gjerne også hvor undersøkelsene er gjort. Ta med en oppdatert liste over medikamenter som du benytter, inkludert eventuelle naturmedisinske preparater. Oftest blir du bedt om å ta med en morgenurinprøve til undersøkelsen.

2. Under

Under den polikliniske timen vil lege snakke med deg om plagene du har og undersøke deg grundig. Ofte vil legen undersøke leddene og ryggen din, måle blodtrykk og lytte på hjerte og lunger. Legen vil også ofte bruke ultralyd for å vurdere leddene dine. Det kan være nødvendig med ytterligere undersøkelser som for eksempel røntgen eller MR-undersøkelser. Da vil du oftest få time til dette på et senere tidspunkt. 

Hvor lang tid tar normalt behandlingen:

Den første undersøkelsen tar mellom ½ og 1 time. Noen ganger er diagnosen klar etter den første undersøkelsen, andre ganger vil det være nødvendig med flere undersøkelser/møter etter den innledende undersøkelsen.

3. Etter

Resultatet av utredningen får du enten i første konsultasjon eller etter at det gjort tilleggsundersøkelser. Dersom plagene dine skyldes en inflammatorisk revmatologisk sykdom vil du få tilbud om behandling og oppfølging av spesialisten i samarbeid med fastlege. Hvilken behandling du skal ha vil være avhengig av hvilken sykdomsdiagnose det dreier seg om. Du vil få informasjon om dette i konsultasjonen. Informasjon går også til din fastlege. Smerter i muskler og ledd som ikke skyldes revmatologisk inflammatorisk sykdom blir oftest fulgt opp og behandlet hos fastlege.

Kontakt

SI Lillehammer

Besøksadresse
Anders Sandvigs gate 17(Google maps)
2609 Lillehammer
Telefon
06200

Praktisk informasjon

Allergi

​​​Det er tillatt å ta med blomster på sykehuset, unntaket er kirurgisk avdeling. Vær oppmerksom på at en del reagerer allergisk mot blomster og parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette. Kontakt alltid personalet og spør før du tar med blomster inn på en avdeling.

Det er ikke tillatt med dyr på sykehuset. Førerhunder og terapihunder er tillatt.​

Apotek

SI Lillehammer har eget apotek.

Åpningstider og kontaktinformasjon

Betaling

Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.

Les mer om egenandel og frikort her

Foto og film

​​Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke. 

HELSEbussen

​HELSEbussen er tilpasset pasienter og tilbyr god komfort, egne plasser for bårer og rullestol samt heis, handikaptoalett og helsepersonell.

Har du fått innkallingsbrev til sykehus kan du ringe Pasientreiser på telefon 05515 for reservasjon av plass. Behandler kan også bestille plass direkte for reiser på medisinsk grunnlag.

Se rutetider her

HELSEekspressen

​HELSEekspressen er spesialbygget for pasienter som skal til behandling.

Har du fått innkallingsbrev til sykehus kan du ringe Pasientreiser på telefon 05515 for reservasjon av plass. Behandler kan også bestille plass direkte for reiser på medisinsk grunnlag.

Se rutetider her

Mat og drikke

Matservering
Som pasient i Sykehuset Innlandet får du servert mat ved avdelingen du er innlagt.

Mer informasjon om matservering og menyoversikt

Kantine
Kantine ligger i 2. etasje og er åpen for besøkende og ansatte. Det serveres smørbrød, salater, kaker m.m. Middag serveres fra 11.00.

Se åpningstider

Kiosk
Narvesen ligger i 1. etasje ved hovedinngangen. 

Åpningstider
Mandag til fredag: 07.30-20.00
Lørdag: 10.00-18.00
Søndag: 12.00-19.00
Helligdager: 12.00-16.00​

Automater
Ved heisene finnes automater med diverse drikkevarer og et lite utvalg av kioskvarer.

Mobilbruk

​Det er tillatt å bruke mobiltelefon i sykehusets lokaler, men vær oppmerksom på at mobiltelefonen skal være slått helt av i lokaler skiltet med "Mobilfri sone". 

Ringelyden på mobiltelefonen skal til enhver tid være satt på lydløs. Vi ber alle pasienter og pårørende vise hensyn og unngå unødvendig støy. 

Offentlig transport

Nærmeste busstopp er Sykehuset Lillehammer og Sykehuset Mejdells gate, rett ved sykehuset. Sykehuset ligger omtrent én kilometer (10-15 minutter normal gange) fra Lillehammer stasjon (tog) og Lillehammer skysstasjon (buss).

Informasjon om rutetider

Parkering

Pasienter og besøkende kan parkere på avgiftsbelagte plasser på sykehusets parkeringsplass.

Blodgivere kan pa​rkere gratis på egne reserverte plasser ved kapellet i forbindelse med blodgivning. Blodgivere må da ha et gyldig parkeringsbevis fra sykehusets blodbank liggende godt synlig i frontruten.​

Elbil-parkering finnes på sykehuset.

Handikap-parkering finnes ved hovedinngangen på sykehuset.

Pårørende til akutt syke og døende pasienter, foreldre til barn som skal til dagbehandling og følgepersoner til fysisk/psykisk funksjonshemmede pasienter kan henvende seg til avdelingen de skal til for å få parkeringsbevis.

Dette bildet mangler alt-text


Pasienthotell

Pasienthotellet ligger i 8. etasje og er et tilbud til pasienter med lang reiseavstand som skal til behandling. Ved ledig kapasitet kan også pårørende benytte seg av tilbudet. Frokost er inkludert i overnatting. Det finnes flere hoteller og andre overnattingsmuligheter i Lillehammer.​​

Pasientreiser

Reiser du til og fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett til å få dekket reiseutgifter. På helsenorge.no kan du søke om å få dekket reiseutgifter. Søknadsskjema på papir finner du på helsenorge.no eller hos din behandler. Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 05515.

Les mer om pasientreiser

Prestetjeneste og åndelig omsorg

Det er ansatt sykehusprester ved de fleste sykehusene. Der formidler de ansatte kontakt med prest ved behov. Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt. For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. I Sykehuset Innlandet respekteres alle religioner og livssyn. Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn. 

Sjele​​​sorg
En stor del av sykehusprestens hverdag handler om sjelesorg, hvor samtalen er det viktigste redskap. Innholdet i sjelesorgsamtaler er ofte de eksistensielle og åndelige temaene som er forbundet med å være syk og motta behandling. Eksempel på dette er spørsmål om mening/meningsløshet, ansvar og skyld, døden, tro og livssyn, sorg, skam, ensomhet og håp.​

Ritualer
Sykehusprestene kan også sørge for ulike typer religiøse ritualer på sykehuset. Det er ofte etterspurt i forbindelse med tapssituasjoner, for eksempel ved ulykker, brå spedbarnsdød eller dødsfall som følge av kreft. Ritualene skapes ofte i nært samarbeid med pasienten og pårørende i den aktuelle situasjon. Herunder kommer også de kirkelige ritualer i form av forbønn, nattverd, dåp, skriftemål, båreandakter og annet.

Sosialt samvær og aktivitetstilbud

​​Det finnes felles rom med TV ved alle avdelinger.

Sosionomtjeneste

Sykdom og ulykker kan medføre praktiske og personlige problemer, som for den enkelte og pårørende kan være vanskelig å håndtere på egenhånd.​ Som en del av Sykehuset Innlandets helhetlige pasientbehandling kan sosionomtjenesten gi hjelp, råd og veiledning til pasienter og pårørende som ønsker det.

Sosionomtjenesten kan bistå pasienter og deres pårørende slik at de bedre mestrer en krevende livssituasjon, som følge av sykdom eller skade.

Sosionomen kan:

  • Kartlegge hjelpebehov
  • Gi hjelp og veiledning i forhold til økonomi, bosituasjon, arbeid, studier, hjemmesituasjon og andre praktiske ting
  • Ta kontakt med hjelpeapparatet utenfor sykehuset, for eksempel Nav
  • Informere om rettigheter og hjelpeinstanser/-tiltak
  • Tilby hjelp og veiledning angående pasientreiser og andre refusjonsordninger
  • Ha støttesamtaler, gi råd og veiledning ved følelsesmessige reaksjoner og vanskelige tanker. Gjelder også pårørende.
  • Undervise i sosialfaglige spørsmål overfor helsepersonell, pasienter og pårørende
Det er pleiepersonalet som formidler kontakt med sosionom​.

Tolketjeneste

Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk.

Les mer om rett til tolk her

Trådløst nettverk / Wi-Fi

​Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "SykehusGjest". Første gang må du registere deg med telefonnummer.