Fravær og fraværsregistrering
Fravær ved stenging av barnehager, skoler og SFO
Oppdatert 06.11.2020 kl. 13.10
Nytt om omsorgsdager/barns sykdom, gjelder fra 15. september til 31. desember 2020:
- Rett til omsorgsdager ved lokale utbrudd
- Dersom det kommer lokale utbrudd og barnehager/skoler stenger, kan foreldre bruke omsorgsdager så lenge stengningen varer.
- Det betyr at arbeidstaker kan bruke omsorgsdager i disse tilfellene, selv om kvoten for omsorgsdager er brukt opp.
- I slike tilfeller gjelder følgende:
- Skolen eller barnehagen bekrefter at skolen/trinnet/klassen eller barnehagen er stengt, eller at barnet er satt i karantene.
- Det skal leveres en skriftlig bekreftelse på stengingen fra barnehage/skolen.
- Denne bekreftelsen skal foreldrene levere til arbeidsgiver.
- Det henvises til prosedyre «Fraværskoder med kommentarer» for registrering i Gat (tilgjengelig når du er pålogget SIKT).
Sykefravær og fraværsregistrering i Gat
Oppdatert 11.11.2020 kl. 12.00
- Det henvises til prosedyre «Fraværskoder med kommentar» for registrering i Gat (tilgjengelig når du er pålogget SIKT).
- Koronarelatert fraværsregistrering er gjeldende inntil 31.12.2020, jamfør Midlertidig forskrift om unntak fra folketrygdloven og arbeidsmiljøloven i forbindelse med covid-19-pandemien fra Arbeids- og sosialdepartementet.
- Det er viktig med korrekt bruk av fraværskoder og registrering i forbindelse med koronarelatert fravær, for å sikre refusjon fra 4. fraværsdag.
- Ansatte som mottar arbeidsavklaringspenger eller har en ytelse fra KLP, har i utgangspunktet ikke rett til sykepenger. Ta kontakt med HR Forvaltning ved Beate Lundstadsveen på telefon 920 34 189 for nærmere avklaring.
- Ved eventuelle spørsmål vedrørende registering av koronarelatert fravær i Gat, ta kontakt med lokal HR-rådgiver.
Risikogrupper
Risikogrupper og tilrettelegging
Oppdatert 22.09.2020 kl. 13.40
Råd og informasjon til risikogrupper og pårørende (fhi.no) Anbefalinger til arbeidsgivere i helsesektoren (helsedirektoratet.no)Anbefaling om vaksine
Oppdatert 22.09.2020 kl. 13.40
- Det finnes per i dag ingen vaksine mot covid-19, men det forskes på dette for å kunne utvikle en vaksine.
- Folkehelseinstituttet har anbefalinger om at personer i risikogrupper skal ta influensavaksine hver sesong og pneumokokkvaksine (mot en bakterie som blant annet kan gi lungebetennelse) hvert 10. år. Disse anbefalingene gjelder uavhengig av koronavirussituasjonen, men personer i risikogrupper rådes til å påse at de har oppdatert disse vaksinasjonene.
- Fastlegen din gjør en vurdering av om du bør ha pneumokokkvaksine ut fra sykdommen du har. Det er ingen anbefaling om pneumokokkvaksine til friske personer under 65 år.
- Spørsmål om vaksinasjon mot årets sesonginfluensa rettes til nærmeste leder eller avdelingssjef.
Gravide ansatte
Oppdatert 22.09.2020 kl. 13.40
- Det er ukjent om koronaviruset innebærer økt risiko for gravide. Tidligere utbrudd av SARS (som er beslektet med korona) i 2003 viste ingen fosterskader hos gravide.
- For gravide gjelder de samme anbefalinger om håndhygiene og dråpesmitte. I tillegg bør kontakt med andre, utenom egen familie, begrenses.
- For helsepersonell som er gravide, er det ut fra et føre-var-prinsipp anbefalt at annet helsepersonell tar prøver av og behandler personer med mulig covid-19-sykdom, så langt det er mulig. Tilrettelegging gjøres i samråd med leder.
- For helsepersonell som er gravide, og som også har svangerskapskomplikasjoner eller kroniske sykdommer som kan være forbundet med økt risiko for alvorlig forløp av covid-19 (se definisjon av grupper med økt risiko over), anbefales omplassering til andre arbeidsoppgaver eller hjemmekontor. Vurdering gjøres ut fra individuell risiko.
- Sykmelding er ikke anbefalt med mindre omplassering eller tilrettelegging for hjemmekontor ikke er mulig.
- Gravide anbefales vaksine mot sesonginfluensa fra 2. trimester.
Råd og informasjon for gravide og ammende (fhi.no)Råd for håndtering av gravide med påvist/mulig koronavirus (legeforeningen.no)
Ivaretakelse av ansatte
Psykososial støttetelefon
Oppdatert 11.09.2020 kl. 09.30
- Ansatte som opplever situasjonen ekstra vanskelig og stressende, og har et behov for å snakke med en fagperson, kan ta kontakt på psykososial støttetelefon, som betjenes av Sykehuset Innlandets bedriftshelsetjeneste.
- Ta kontakt på telefonnummer 468 58 791. Åpningstid hverdager klokka 09.00-15.00.
Innkvartering av helsepersonell
- Ved behov for innkvartering av helsepersonell, kan ansatte få plass på hotell i nærheten av sykehuset.
- Det er muligheter for innkvartering på de overnattingsvirksomhetene som Sykehuset Innlandet har avtale med. Rom reserveres når behov meldes.
- Ledige tjenesteboliger kan også benyttes til dette formålet.
- Ordningen kan i tillegg brukes ved behov for innkvartering av pasienter.
- Ved behov for innkvartering tar ledere kontakt for oversikt over tilgjengelige rom, boliger og priser.
- Behov meldes til avdelingssjef i Eiendomsforvaltning på e-post Rune.Aaberg@sykehuset-innlandet.no eller telefon 905 90 130.
Bruk av parkeringsplasser
Oppdatert 14.08.2020 kl. 14.40
- Ansatte anbefales å unngå bruk av kollektivtransport når det der mulig.
- Ansatte parkerer gratis på utendørs parkeringsarealer forbeholdt ansatte (betaling i parkeringshus) ved bruk av vanlig parkeringstillatelse med digital parkeringsavtale.
- Ved parkering på ordinære parkeringsarealer for pasienter og besøkende må parkeringsavgift betales i henhold til gjeldende takster.
- Vi oppfordrer ansatte til å gjøre seg kjent med de parkeringsmulighetene som finnes for ansatte lokalt, da enkelte parkeringsarealer er lokalisert i sykehusenes øvrige nærområder.
- Vi jobber fortløpende med å løse eventuelle kapasitetsutfordringer knyttet til ansattparkering og vurderer eventuelle tilpasninger hvis det blir nødvendig.
- På Gjøvik endres midlertidig ordning med fri bruk for sykehusets ansatte av
kommunens parkeringsplasser rundt sykehuset fra 1. juli 2020:
- Det må betales avgift på gateparkering med timebetaling på offentlig vei (gjelder Ludvig Skattums gate nord for Johan Sverdrups gate, Johan Sverdrups gate sør for Ole Bulls gate, Kyrre Grepps gate).
- Parkeringsplasser tilrettelagt for dagparkering kan brukes uten å betale avgift (gjelder Ludvig Skattums gate sør for Oscar Nissens gate, Johan Sverdrups gate nord for Ole bulls gate, Oscar Nissens gate).
- På Hamar fortsetter den midlertidige ordningen med fri bruk for sykehusets ansatte av
kommunens parkeringsplasser ved Krematoriet inntil videre.
Hvordan få digital parkeringsavtale
Ved spørsmål, kontakt Eiendomsforvaltning:
Rune Aaberg
Telefon: 90 59 01 30
E-post:
rune.aaberg@sykehuset-innlandet.no
Tor Martin Haaland
Telefon: 95 92 21 64
E-post
Tor.Martin.Haaland@sykehuset-innlandet.no
IKT og pålogging
Hvordan koble seg på hjemmefra
Ulike løsninger
- Når man jobber hjemmefra med arbeidsgiver sitt utstyr, logger man seg på via løsningen «VPN».
- Dersom ansatte ikke har utstyr fra jobben, kan man benytte privat utstyr for å koble seg på via løsningen «Ekstern arbeidsflate».
Pålogging fra privat PC (ekstern arbeidsflate)
- Gå til
https://ekstern.sykehuspartner.no/
- Du blir bedt om å logge inn med elektronisk ID.
- Brukernavnet ditt vil være utfylt, og du må taste inn passordet ditt og klikke «Logon» (bruk passordet du bruker når du logger inn på jobb).
- Les meldingen som dukker opp og klikk «OK».
- Klikk på ikonet for å starte arbeidsflaten din.
- Ved første oppstart av arbeidsflaten vil de fleste bli spurt om å installere «Citrix Receiver». Følg stegene i brukerveiledningen under for å installere.
- Når «Citrix Receiver» er installert kan du prøve å starte arbeidsflaten din på nytt.
- Med ekstern arbeidsflate får du i hovedsak tilgang til det du har tilgang til når du er på jobb. Det er noen få systemer som ikke fungerer på denne måten, blant annet RIS/PACS. Dersom det er en applikasjon du mangler, kan denne bestilles i henhold til ordinære bestillingsrutiner.
- Merk at løsningen er søknadsbasert. Dette medfører at alle brukere som har tjenstlig formål for å bruke ekstern arbeidsflate, må søke om dette gjennom Min Sykehuspartner. Se informasjon på intranett.
- Fra 1. juli stenges den gamle løsningen «Startportalen». Ansatte som fortsatt bruker start.sykehuspartner.no og fremdeles har behov for å logge seg på sykehusets arbeidsflate fra privat utstyr, må søke om tilgang til «Ekstern arbeidsflate».
Brukerveiledning for ekstern arbeidsflate – PC (sykehuspartner.no)Brukerveiledning for ekstern arbeidsflate - Mac (sykehuspartner.no)
Pålogging fra sykehusets PC (VPN)
- Løsning for VPN skal ligge på PC-en din når du får den utlevert.
- Med VPN vil du i stor grad få tilgang til det du har tilgang til når du er på jobb. Unntaket er
noen spesialapplikasjoner. Dersom det er en applikasjon du mangler, kan denne bestilles i
henhold til ordinære bestillingsrutiner.
Brukerveiledning for VPN (sykehuspartner.no)Hvordan gjennomføre digitale møter
Oppdatert 30.11.2020 kl. 15.30
Les om hvordan du gjennomfører digitale møterHvordan bruke Læringsportalen hjemmefra
Innlogging og passord
- Gå til kurs.helse-sorost.no
- Du må ha et eget passord for å logge inn i Læringsportalen hjemmefra:
- Gå til nettsiden og klikk på
Innlogging
- Klikk på
Glemt passord?
- Velg helseforetak
Sykehuset Innlandet og din B-bruker/bokstav-ident
- Velg å få passord tilsendt på sms
- Du får sms med passordlenke til din mobil, og kan velge nytt passord selv
- Hvis du ikke har lagt inn mobilnummer, kan du få passordlenken til e-posten din på jobb. Dette krever tilgang til denne e-posten for å få satt nytt passord.
- Deretter går du tilbake til nettsiden og logger inn med B-bruker/bokstav-ident + selvvalgt passord.
Problemer med avspilling?
- Hvis du får problemer med kursene, sjekk at du har sist oppdaterte nettleser. Chrome (for PC) skal fungere fint. Sørg også for at Adobe Flash Player er oppdatert.
Feil med Læringsportalen?
Bruk av sykehusets nettverk
- Det er viktig å sikre god kapasitet på nettverk til arbeidsoppgaver.
- Sykehuspartner oppfordrer ansatte til å begrense bruken av videomøter til de som er nødvendig.
- Sykehuspartner stenger Netflix, HBO og andre underholdningstjenester fra 20.03.2020.
- Tiltaket berører ikke gjestenettet. Pasienter kan fortsatt benytte strømmetjenester.
- Andre strømmetjenester, som nettradio, nyhetskanaler, YouTube/Vimeo, musikk og lignende, er åpent, men ansatte oppfordres til å bruke privat utstyr (som radio, TV, mobil, nettbrett eller musikkanlegg).
- Sykehuspartner øker nettverkskapasiteten for å imøtekomme behovene, men om det blir ytterligere kapasitetsproblemer vil klinisk trafikk prioriteres.
Brukerstøtte hos Sykehuspartner
- Finner du ikke det du leter etter eller trenger du hjelp?
- Informasjon og veiledninger til ansatte i Helse Sør-Øst er tilgjengelig på Sykehuspartners nettsider.
Informasjon om innlogging og brukerstøtte hos Sykehuspartner
Ved hjemmekontor
Ikke utskrift av sensitiv informasjon
- Det er ikke anledning til å ta utskrift av sensitiv informasjon hjemme.
- Personopplysninger og opplysninger av særlig kategori (sensitive) skal ikke sendes fra sykehusets e-post til privat e-post for å muliggjøre utskrift.
- E-post er usikkert, og ved å tillate utskrift fra hjemmekontor er det stor sannsynlighet for at helse- og personopplysninger kommer på avveie.
Kompensasjon
Ansatte vil kunne ha krav på kompensasjon i forbindelse med hjemmekontor knyttet til koronavirus. Hver enkelt ansatt bes om å ta kontakt med sin nærmeste leder.
Bredbånd/ADSL og telefon
- Sykehuset Innlandet har retningslinjer for utgiftskompensasjon for bredbånd/ADSL og telefon.
- Bredbånd/ADSL: Fast sum på 500 kroner per måned (uavhengig av stillingsbrøk)
- Telefon for de som ikke har tjenestemobil: 200 kroner per måned (uavhengig av stillingsbrøk)
Yrkesskadeforsikring
- Utgangspunktet er at den ansatte er yrkesskadeforsikret når det utføres arbeid på hjemmekontor i arbeidsgivers tjeneste.
- En forutsetning er at arbeidet utføres på en nærmere avgrenset og egnet del av boligen.
- Dersom arbeidstakeren beveger seg andre steder i huset, vil han som hovedregel ikke være omfattet av yrkesskadeforsikringen.
- Skade som oppstår i forbindelse med rent private gjøremål faller utenfor yrkesskadeforsikringens dekningsområde.
- For å få rett til yrkesskadeerstatning kreves det at vilkårene for dekning ellers er oppfylt. Dette beror på en konkret vurdering i det enkelte tilfelle.
Intern informasjon
Tilgjengelig når du er pålogget SIKT
Oppdatert 23.12.2020 kl. 22.40
Informasjon til ansatte om korona på sykehusets internettside er ikke uttømmende.
Følgende er tilgjengelig via Sykehuset Innlandets interne systemer (tilgjengelig når du er pålogget SIKT):
- Prosedyrer og retningslinjer (Kvalitetsportalen)
- Ressurser og aktuell informasjon knyttet til opplæring av ansatte (Kvalitetsportalen, Læringsportalen)
- Informasjon fra stabsområde HR om temaer knyttet til korona finnes på egen side på intranett
All informasjon er tilgjengelig fra sykehusets intranettside knyttet til korona.
Koronavirus (helsenorge.no)Koronavirus (fhi.no)Koronavirus (helsedirektoratet.no)Covid-19-forskriften (lovdata.no)