Det var i alt 17 prosjekter som kjempet om prisen,
deriblant store aktører som Aker Solutions, Statsbygg, DNB, SpareBank 1 med
flere.
– Det er fantastisk moro å nå opp i dette selskapet, og det er veldig
motiverende å få anerkjennelse for det fantastiske arbeidet hele vår og flere
andre avdelinger har lagt ned for å optimalisere driften vår til det beste for
pasientene, sier avdelingssjef ved kirurgisk avdeling på Lillehammer, Ellen
Henriette Pettersen.
Sykehuset på Lillehammer startet med Lean som metode
for om lag fire år siden. De begynte med to pilotprosjekter rundt
hoftebruddpasienter og ryggoperasjoner. Metoden ga positive resultater.
– Målet
har vært mindre ventetid for pasientene, bedre pasientflyt og jevnere og bedre
kvalitet. Lean-arbeidet viste raskt forbedringer, og vi har jobbet kontinuerlig
med å utvide og videreutvikle Lean-arbeidet. Prosessen vi nå hedres for er
bedre organisering innenfor sammedagskirurgi. Her har arbeidet medført en mer
effektiv pasientbehandling, ved at alle forberedelser til operasjon skjer på
ett sted på samme dag. Vi kommer til pasienten istedenfor at pasienten sendes
rundt på ulike avdelinger, og dette gir positive effekter for både pasientene
og oss. Utgangspunktet er hele tiden hva som har verdig for pasienten. Det gir
kortere ventetid, og vi kan behandle flere pasienter, sier Pettersen.
Hun
fullroser de ansatte for stort engasjement og endringsvilje.
– Endring krever mye av de ansatte, og de ansatte
har gått inn i prosessene fullt ut. Dette hadde vi aldri fått til uten
involvering fra ansatte på tvers av avdelingene, som akuttmedisin, laboratoriet
og så videre. Det er de ansatte som sammen har oppnådd resultatene,
understreker hun.
Foto: Lean Forum/Helge Heyerdahl
Kåringen fant sted under Lean Forum Norges
årskonferanse, basert på stemmer fra konferansedeltakerne og fagjuryens
vurderinger.
I statuttene til prisen Årets norske Lean-prosjekt
heter det at prisen har som mål å «skape motivasjon og entusiasme for Lean, ved
å løfte fram gode eksempler på forbedringsprosjekter, uavhengig av hvor langt
hele virksomheten har kommet på sin reise.»