Nettverksmøte

Nettverksmøte for helsefaglig simulering i Helse Sør-Øst

Nettverksmøte for helsefaglig simulering i Helse Sør-Øst arrangeres på Terningen arena på Elverum 16. og 17. oktober 2024.

16.
oktober
2 dager
  1. 16. okt. 2024
  2. 17. okt. 2024

Når

1. 16. okt. 2024
  2. 17. okt. 2024

Type arrangement

Nettverksmøte

Arrangør

Nettverksmøtet arrangeres av Sykehuset Innlandet, Høgskolen i Innlandet, NTNU Gjøvik og Fagskolen Innlandet i samarbeid med RegSIM Sør-Øst.

Hvor

Terningen arena
Hamarvegen 112
2406 Elverum

Illustrert program for nettverksmøte for helsefaglig simulering

Program 16. oktober

10.00 Registering og lunsj

11.00 Velkommen og praktisk informasjon

• Sentralt simuleringsnettverk, Sykehuset Innlandet HF
  • Fagdirektør Ellen Henriette Pettersen, Sykehuset Innlandet HF
  • Avdelingsdirektør utdanning Jarle Henriksen, Helse Sør Øst RHF

11.30 Plenum 1

• Simuleringsbasert teamtrening av ikke-tekniske ferdigheter – nytte og overføring av læring til klinisk praksis
    Anne Strand Finstad, anestesisykepleier og fagutviklingssykepleier, PhD, Oslo Universitetssykehus

12.00 Pause

12.15 Plenum 2

• Navigering i kart og terreng – en kartlegging av LIS1 og simulering
    Lill Nybro og Hilde Amundsen, spesialrådgivere, RegSim Sør-Øst
  • LIS og simulering i Sykehuset Innlandet HF – erfaringer fra Gjøvik
    Øystein Stubhaug, avdelingsoverlege ved medisinsk avdeling Gjøvik, Sykehuset Innlandet HF

13.15 Pause

13.30 Plenum 3

• VR i helsefaglig simulering: Keiserens nye klær eller nøkkelen til kunnskap – Er vi forblindet av ny teknologi eller ser vi begynnelsen på en revolusjon?
    Frode Johansen, stipendiat, Sykehuset Innlandet HF / Høgskolen Innlandet
  • Bruk av VR-SIMI modellen i refleksjonstrening – Samarbeid mellom psykisk helsevern og somatikk
    Marius Huse, senterleder for SIM Innlandet og Else Mæhlum, intensivsykepleier ved sykehuset på Hamar, Sykehuset Innlandet HF
  • Hvordan kan metodikk fra spillutvikling bidra til bedre helsefaglig simulering?
    Mole Meyer, spillutvikler ved SIM Innlandet, Sykehuset Innlandet HF

14.30 Pause

14.45 Presentasjonsløype

• På tvers av fjord og fjell - Bruk av VR360 video, pasientperspektivet i et traumemottak
    Randi Stokke, førsteamanuensis, NTNU Gjøvik
  • Escape room
    Lars Aune Svarthaug, anestesisykepleier/universitetslektor, NTNU Gjøvik
  • Simulering med sykepleierstudenter og bruk av VR
    Sebastian Unnli Hjelmtvedt, sykepleier ved medisinsk avdeling på Gjøvik og Aina Kristine Solberg, sykepleier ved ortopedisk avdeling på Lillehammer, Sykehuset Innlandet HF
  • Simulate to Elevate – trening på journalføring i DPS Elverum-Hamar
    Anne Skaaden Lintorp, rådgiver, og Yolanda Angela Popescu, avdelingsoverlege, DPS Elverum-Hamar, Sykehuset Innlandet HF
  • Door to Needle – Erfaringer med tverrfaglig simulering i hjerneslag-teamet ved sykehuset på Elverum
    Åse Espelund, Intensivsykepleier og fagsykepleier, og Rasmus Neby, sykepleier, akuttmottak Elverum, Sykehuset Innlandet HF

17.00 Pause før middag

19.00 Middag på Thon Hotel Elgstua

Program 17. oktober

09.00 Plenum 4

• Psykologisk trygghet i helsefaglig simulering
    Cathrine W. Steen, stipendiat og psykologspesialist, Sykehuset Innlandet HF

09.45 Pause – Vi beveger oss til grupperom

10.00 “One hour brain sprint”. Deltagerne deles inn i samme grupper som dag 1. Diskusjon av ulike problemstillinger. En time til rådighet.

Send oss dine forslag til problemstillinger for workshopen (forms.com)

Metodikken "One hour brain sprint" er inspirert av design sprint-metodikken og hjelper deltakerne med å idégenerere på en systematisk og ryddig måte, for å jobbe raskt frem til en idé basert på kunnskap og erfaringer i gruppen. Med hjelp av intervju og inspirasjon finner man riktig problem før man skisserer riktig løsning. En gruppe fra hvert tema presenterer sin idé i auditorium.

11.00 Pause – Vi beveger oss til plenumsrommet

11.15 Plenumsgjennomgang av problemstillingene fra "brainsprinten". Presentasjon og diskusjon av problemstillingene fra gruppene i plenum. Svarene vil publiseres og sendes ut i etterkant av nettverksmøtet for bruk av klinikken, av ledelsen og i klasserommet.

12.15 Avslutning
Helle Madsen Holm, seksjonsleder for SimOslo og leder av RegSim Sør-Øst

12.30 "Lunsj To Go"

Målgruppe

Ansatte fra helseforetak i Helse Sør-Øst og samarbeidende utdanningsinstitusjoner i regionen som er opptatt av helsefaglig simulering.

Kursavgift

Det er ingen kursavgift.

Matservering

Det blir enkel servering til lunsj og i pauser begge dager.

Det inviteres til middag på Thon Hotel Elgstua den 16. oktober. Meld deg på i påmeldingsskjemaet. Middagen dekkes av arrangør.

Hotell/overnatting

Overnatting bestilles og betales direkte til Thon Hotel Elgstua, på e-post eller per telefon, av hver enkelt deltaker:

E-post: elgstua@olavthon.no
Telelefon: +47 62 40 10 70

Bookingkode er 30259912. Pris for hotellrom med frokost er 1 240 kroner.

Mer om Thon Hotel Elgstua (thonhotels.no)

Parkering for hotellet ligger ved hotellet.

Det er gratis parkering for Terningen Arena på sørsiden av bygget. Andre parkeringsplasser er enten for ansatte ved Terningen Arena eller krever betaling utover 2 timer parkeringstid.

Presentasjoner

Presentasjoner fra nettverksmøtet blir ikke delt på nett. De som ønsker presentasjoner, må henvende seg direkte til foreleser.