Aktuelle saker må meldes inn til teamkoordinator. Innmeldte saker drøftes i
henvisningsmøte en gang i måneden (forutsatt samtykke fra pasient). I dette møtet
deltar teamkoordinator, overlege, psykolog og sekretær i FACT-team. Aktuelle
kontaktpersoner i kommunen deltar i møtet.
Hensikten med henvisningsmøtet, er at partene i FACT-samarbeidet kan
drøfte hvilke pasienter som skal få tilbud om oppfølging fra FACT-teamet.
Inklusjonskriteriene, faglig forsvarlighet og pasientens mål med oppfølging fra
FACT-team ligger til grunn for drøftingene. Det avklares om pasienten
skal tas inn i FACT eller om saken avvises.
Rutine for inntak iverksettes i etterkant av henvisningsmøtet. Ansvarlig for innmeldt
pasient, kontakter fastlege for henvisning. Denne sendes til inntaksteam
DPS, og merkes med FACT Nord-Gudbrandsdal.
Det gjøres en felles vurdering av følgende kriterier:
- Personen er bosatt i Sel, Vågå, Lom, Skjåk, Dovre eller Lesja
- Kjent eller begrunnet mistanke om alvorlig psykisk lidelse og/eller rusproblematikk
- Alvorlig funksjonssvikt og omfattende tilleggsproblemer innenfor flere livsområder
- Psykisk lidelse og/eller rusproblematikk som krever langvarig oppfølging/behandling
- Eksisterende hjelpetiltak har betydelige vansker med å gi tilrettelagte tilbud
- Stort behov for bruk av en aktivt oppsøkende arbeidsform
- Oppfølging over tid forventes å kunne bedre fungering og psykisk helsetilstand