Aksept- og forpliktelsesterapi

Aksept- og forpliktelsesterapi (ACT) er en retning innen kognitiv terapi som vektlegger mindfulness som metode. Tanke- og følelsesmessig smerte ses på som en uunngåelig del av livet, og som oftest normale psykologiske reaksjoner på det som skjer i livet.

Innledning

I ACT anses alle forsøk på å kontrollere eller unngå smertefulle opplevelser, tanker eller følelser til enda mer smerte. Ved å gi slipp på denne kontrollen kan du oppnå psykologisk fleksibilitet der du kan eksistere i nuet. Aksept handler om å kunne leve med og ikke motarbeide eventuelle skremmende, sinte, angstfylte eller triste tanker. Dette kan åpne for å kunne leve et mer meningsfullt liv, styrt av indre verdier. 

 

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

1. Før

Det er et krav om at spesialisthelsetjenesten skal benytte evidensbaserte metoder, det vil si behandlingsmetoder som har dokumentert effekt. 

Før behandlingen kan det være luret å  tenke gjennom hva du ønsker å oppnå med behandlingen. Om du klarer å gjøre noen små endringer i positiv retning i ventetiden, er det verdifullt. Det kan for eksempel dreie seg om å starte med forsiktig fysisk aktivitet eller noe annet behandleren din anbefaler.

2. Under

En god relasjon til behandler er viktig for å få god hjelp, og du må sammen med behandler bli enig om målene for  behandlingen din.

3. Etter

Det er viktig at du bruker det du har lært gjennom behandlingen. Strategier for å hindre tilbakefall vil være et tema mot slutten av behandlingent.

Kontakt