Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Behandling

Avrusning på sykehus

Avrusning på sykehus bør vurderes når ett eller flere av følgende forhold er tilstede: Avhengighet av flere rusmidler, injeksjonsbruk, omfattende blandingsmisbruk av flere rusmidler, tidligre komplikasjoner ved avrusning og komplisernede tilstander (som graviditet).

Avrusning på institusjon innebærer medikamentelle, medisinske, miljøterapeutiske og sosiale tiltak for å hjelpe deg å komme igjennom avrusnings- og abstinensfasen ved rusmiddelavhengighet. Du får tilbud om opphold i et skjermet miljø med individuelle tiltak for akkurat din tilstand.

Henvisning og vurdering

Henvisningen bør inneholde en så grundig som mulig kartlegging av ditt rusmiddelbruk, slik at du og legen kan være godt forberedt på forløpet og planlegge behandlingen ut fra din forventede tilstand.

Helsedirektoratets retningslinjer for avrusing fra rusmidler og vanedannende legemidler

Tverrfaglig spesialisert behandling av rusmiddelproblemer (TSB) omfatter tilbud om døgnbehandling, dagbehandling og polikliniske tjenester.    

Hvem kan henvise?

Henvisning til tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) kan komme fra:
Sosialtjenesten / NAV
Barneverntjenesten
Fastlege / allmennpraktiserende lege
Privatpraktiserende legespesialist
Lege ved andre deler av spesialisthelsetjenesten
Lege i fengselshelsetjenesten
Annet helsepersonell som har rett til å henvise til spesialisthelsetjenesten    

Hva skal henvisningen inneholde?

Henvisningen skal danne grunnlaget for vurderingene som skal gjøres. Det er derfor viktig at den inneholder mest mulig komplett informasjon om pasienten og forhold rundt denne.    

Henvisningen skal inneholde følgende informasjon:

Personopplysninger  (navn, adresse, fødselsnummer, telefon)
Familieforhold / sosial status
Sysselsetting / trygdestatus
Utestående dommer / planlagt soning
Historikk rusproblematikk, inkludert tidligere behandling og beskrivelse av dagens situasjon
Historikk og vurdering av psykisk- og somatisk helse
Medisinering
Mål for iverksatt / planlagt habilitering / rehabilitering
Involverte instanser, inkludert beskrivelse av samarbeidsrelasjoner
Vurdering av rett til Individuell Plan
Samtykke til innhenting av relevante opplysninger
Relevante epikriser
Forslag til type tiltak
Vurdering av om det er behov for avrusing for å kunne gjennomføre behandling   

Før

Du bør lage deg en oversikt over hvilke rusmidler du har inntatt, og i hvilke mengder, slik at de medisinske og miljøterapeutiske tiltakene kan tilpasses ditt behov på best mulig vis. Har du tidligere erfaringer med avrusning, og vet hva som fungerer best for deg, er det også viktig å informere din behandler om dette.

Institusjonen som skal behandle deg vil ta kontakt med din fastlege/ henviser, men det er ønskelig at du informerer oss om eventuelle kroppslige eller psykiske plager du ønsker at vi skal vite om eller forsøke å hjelpe deg med.

Veldig mange gruer seg til avrusningen og sliter med egenmotivasjonen før innleggelsen. Dette er noe vi kan hjelpe deg med, så si fra om dette.

Hvis du lurer på noe, kan du når som helst ta kontakt med oss.

Hvis du trenger hjelp til transport til behandlingsstedet, les mer her:

pasientreiser.no

Under

I brevet du fikk fra behandlingsstedet står det sted og tidspunkt for oppmøte til innleggelse. Nylig inntak av rusmidler er ingen hindring for å møte til avtalt tidspunkt, vi kan ivareta deg i den formen du er.

Du vil bli undersøkt av lege når du kommer til avdelingen, og den første tiden får du mulighet til å trekke deg unna de andre pasientene på egen enhet/ eget rom.

Målet vårt er å gjøre avrusningsperioden mest mulig skånsom for deg, med individuell tilrettelegging basert på dine spesifikke behov og din tilstand.

Fokus under denne behandlingen vil være på å lindre ubehag, abstinenssymptomer, angst og smerter, både med medikamentelle og miljøterapeutiske tiltak, samt ha fokus på å hjelpe deg å beholde motivasjonen til å fullføre behandlingen.

Hvor lang tid avrusningen tar, kommer an på hvilke rusmidler du har brukt og i hvilke mengder. 

g_ab81dc8e_4493_48c4_ae7d_2dc95ceb47d7

Etter

Eventuell oppfølging etter oppholdet vil enten avklares før du kommer eller i løpet av behandlingen.

Vi kommuniserer med fastlege og eventuelle andre du vil ha bruk for når det gjelder oppfølging etter oppholdet, for eksempel kommunal oppfølgingstjeneste, LAR, apotek, ruskonsulent, rusteam og lignende. Informasjon som videresendes gjøres kun med tillatelse fra deg.

Som en del av det nasjonale pasientsikkerhetsprogrammet vil du hvis det er aktuelt få informasjon om forebygging av overdosedødsfall, og tilbud om opplæring i kameratredning mens du er hos oss.  Les mer om dette på nettsidene til pasientsikkerhetsprogrammet.

Du vil også få med deg en kriseplan med tiltak du kan iverksette selv ved fare for tilbakefall.

Kontakt

Sykehuset på Sanderud Enhet for avrusning

Kontakt Enhet for avrusning

Oppmøtested

Enheten holder til i bygg 1.

Vår åpningstid

Avdelingen er døgnåpen.

Vår besøkstid

Avdelingen har åpen besøkstid.
Sykehusområdet på Sanderud sett ovenfra.

Sykehuset på Sanderud

Peter Skredders veg 34

2312 Ottestad

Transport

​​​​Nærmeste busstopp er Sanderud sykehus​, som ligger på sykehusets område, om lag 150 meter fra hovedinngangen (2 minutter normal gange). 

Bybuss 1 går hvert 15. minutt på dagtid og hver halvtime på kveld og helger.

Informasjon om rutetider (entur.no)

Det er parkeringsplasser på området.

Har du vært til behandling, kan du søke om å få stønad til reisen. Trenger du tilrettelagt transport for å komme til behandling, kan du ha rett til å få en rekvirert reise. 

På helsenorge.no kan du søke digitalt. Søknadsskjema på papir finner du enten på helsenorge.no eller hos din behandler.  

Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 915 05 515.  

Mer informasjon om pasientreiser (helsenorge.no)

Det er gratis parkering for pasienter og pårørende på området. Følg skiltanvisning.

Besøkende som skal parkere ved bygg 7, ved akuttmottaket eller steder som krever tillatelse, må henvende seg i Servicetorg for å få parkeringstillatelse.

Praktisk informasjon

Vi har ergoterapeut, musikkterapeut, kunstterapeut og miljøterapeuter.

Ved aktivitetshuset Blaarud, som er lokalisert på sykehusets område, er det kafé, bibliotek, musikkrom, rom for kreative aktiviteter og et fint uteområde. Her foregår konserter, utstillinger og andre arrangementer.

På Sanderud finnes i tillegg treningsrom, gymsal, frisbeegolfbane og stinett med gapahuk. 

Det arrangeres​​ også flere seminarer, turer og aktivitetsdager ved sykehuset og i samarbeid med Kulturnettverket.

Besøkstidene ved våre sykehus varierer noe. Merk at besøk må avtales på forhånd ved enkelte avdelinger.

Vis hensyn og vent med å komme på besøk hvis du selv er syk. Du bør ikke besøke pasienter dersom du har infeksjonssymptomer fra luftveier eller mage/tarm.

Informasjon om besøk og besøkstider

Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. 

Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. 

Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. I enkelte tilfeller er pasienten fritatt fra å betale egenandel for den polikliniske helsehjelpen.​ 

Les mer om egenandel og frikort

​​​​​Det er tillatt å ta med blomster på sykehuset. Spør imidlertid alltid før du tar med blomster på en avdeling. 

Vær oppmerksom på at en del reagerer allergisk på enkelte blomster og parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette. 

​​Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke. 

Det ikke tillatt å ta med seg dyr inn i sykehuset av hensyn til smittevern og allergi. Forbudet gjelder ikke servicehunder. Dersom du har behov for å ta med deg servicehund, må du på forhånd ta kontakt med avdelingen.​​

Det er ansatt sykehusprester ved de fleste sykehusene. Der formidler de ansatte kontakt med prest ved behov. Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt. 

For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. I Sykehuset Innlandet respekteres alle religioner og livssyn. Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn. 

Sjele​​​s​​​org 

En stor del av sykehusprestens hverdag handler om sjelesorg, hvor samtalen er det viktigste redskap. Innholdet i sjelesorgsamtaler er ofte de eksistensielle og åndelige temaene som er forbundet med å være syk og motta behandling. Eksempel på dette er spørsmål om mening/meningsløshet, ansvar og skyld, døden, tro og livssyn, sorg, skam, ensomhet og håp.​ 

Ritu​​​aler 

Sykehusprestene kan også sørge for ulike typer religiøse ritualer på sykehuset. Det er ofte etterspurt i forbindelse med tapssituasjoner, for eksempel ved ulykker, brå spedbarnsdød eller dødsfall som følge av kreft. 

Ritualene skapes ofte i nært samarbeid med pasienten og pårørende i den aktuelle situasjon. Herunder kommer også de kirkelige ritualer i form av forbønn, nattverd, dåp, skriftemål, båreandakter og annet.

Hjelp oss å hindre smitte. Som pasient eller besøkende på sykehuset må du følge gjeldende smittevernregler.

​Gjeldende smittevernregler

Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk. 

Les mer om rett til tolk

​Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "HSO Gjest".

​​​​Det er tillatt å ta med blomster på sykehuset, utenom på kirurgisk avdeling. Spør imidlertid alltid før du tar med blomster på en avdeling. 

Vær oppmerksom på at en del reagerer allergisk på enkelte blomster og parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette. ​