Bukplastikk

Kirurgisk avdeling, Tynset

Hensikten med inngrepet er å fjerne hud/fett-fold på fremsiden av magen etter kraftig vektnedgang der vekten er stabilisert i to år. Det er ikke hovedsakelig et inngrep for fettfjerning. Du som pasient må oppfylle våre operasjonskriterier.

Innledning

Du kan forvente følgende resultater av behandlingen:

  • mindre hudoverskudd på fremsiden av magen
  • mindre eksem/sopp-tendens under magefolden
  • intimhygiene blir enklere å utføre
  • bedret kroppsholdning
  • bedring i ryggplager

Du kan ikke forvente vektreduksjon av større betydning etter dette inngrepet.

Henvisning og vurdering

Alle leger med lisens i Norge kan henvise til behandlingen, men som oftest at det fastlegene som gjør dette.

Ventetiden til både konsultasjon og operasjon varierer noe, og kan komme opp i 2-3 år på enkelte behandlingsteder. Det er derfor viktig at henvisningen inneholder vesentlig og korrekt informasjon.

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Henvisningen fra fastlegen bør inneholder følgende:

  • pasientens nåværende høyde og vekt
  • vekttap (i kg), med både utgangs- og nåværende kroppsvekt samt hvor lang tid vekttapet har tatt
  • størrelse (i cm) på hudforkle på magen
  • pasientens nåværende røykstatus


Følgende kriterier gjelder:

  • Nedgang i kroppsvekt på > 25% av utgangsvekt, og nåværende BMI < 30
  • Stabil kroppsvekt i minst seks måneder og vurdering tidligst to år etter fedmekirurgi eller oppstart av tiltak mot vektreduksjon
  • Hudforkle på magen > 7 cm
  • Ikke røyk/snus
  • ASA gruppe I og II


Optimalisert ernæringstilstand, vurdert fra følgende prøver:

  • Hematologi: Hemoglobin, trombocytter og leukocytter.
  • Nyrer/Elektrolytter: Kreatinin, Natrium, Kalium og Calcium
  • Lever: INR, Albumun, ALAT, ASAT, LD og CRP
  • Annet: Glucose, og HbA1c

1. Før

Bruker du blodfortynnende medikamenter?

Dersom du står på blodfortynnende medikamenter er det viktig at vi vurderer behovet for å justere eller endre bruken av disse medikamentene i god tid før inngrepet. Har du ikke fått beskjed om dette ved innkalling til operasjon ber vi deg ta kontakt med oss.

Kjøp anbefalt kompresjonstøy

I innkallingen til operasjon får du beskjed om hva slags kompresjonstøy som er anbefalt, og hvor du kan få kjøpt dette. Du bør ha to sett kompresjonstøy. Du betaler selv for kompresjonstøyet.

Bruk desinfiserende såpe - Hibiscrub før du kommer

Vi anbefaler at du dusjer og vasker deg med Hibiscrub kvelden og morgenen før inngrepet. Hibiscrub er en desinfiserende såpe, som du får kjøpt på apoteket.
Følg anvisningen på flasken.

Planlegg hjemreise

Du vil ikke kunne kjøre bil selv og trenger transport hjem fra sykehuset. Se eventuelt informasjon om pasientreiser på helsenorge.no

2. Under

Inngrepet utføres i narkose.

Vi utfører en begrenset fettsuging av magen for å minske totale fettmengden.

Vi lager et snitt på tvers av nedre del av magen gjennom hud og fett. Deretter løsner vi fett med hud fra underlaget og noe forbi navlen. Så trekker vi hud/fettvevsflaket ned og fjerner overskuddsvev. Dren blir satt inn til drenasje av væske. Navlen blir sydd fast i en ny åpning.
Tilslutt syr vi sårkantene mot hverandre med tråd.

Operasjonstiden er omlag to timer.

3. Etter

Oppvåkningsavdelingen

Du våkner på oppvåkningsavdelingen, der sykepleiere hjelper deg med eventuelle tidlige plager. Du får smertestillende etter behov, og får på deg det medbrakte kompresjonstøyet. Deretter blir du flyttet du til sengeavdeling.

Sengeavdelingen

Vi vil hjelpe deg med å komme i gang med fysisk aktivitet  allerede fra og med operasjonsdagen.

Du skal ha en lett fremoverbøy i hoften for å unngå strekk i såret.

Når du er klar til hjemreise fjerner vi drenet, dersom produksjonen av væske er redusert til et akseptabelt nivå.
Fastlegen kan fjerne drenet når produksjonen av væske er akseptabel, dog senest en uke etter inngrepet.

Normalt kan du reise hjem dagen etter at du er operert.

Praktiske opplysninger etter operasjonen

  • Vanligvis skriver vi sykemelding for tre til fire uker. Kontakt fastlegen din ved behov for forlengelse.
  • Behandlingsstedet gir informasjon om
    • hvor lenge du skal bruke sårtape på arret.
    • hvor lenge du skal bruke kompresjonstøyet.
    • hvilke restriksjoner som gjelder for fysisk anstrengelse i tiden etter operasjonen.

Vær oppmerksom

Potensielle komplikasjoner

  • Narkoseproblemer
  • Blødning, sårinfeksjon, sårruptur og forlenget helingsprosess
  • Brede arr
  • Asymmetri
  • Ufullstendig korreksjon
  • Tilbakekomst av hudfold
  • Væskeansamling
  • Nerveskade med nedsatt lokal følelsesfunksjon

Dersom du får feber og/eller smerter og hevelse eller sekresjon i operasjonsområdet, bør du kontakte fastlege eller legevakt.

Kontakt

Kirurgisk avdeling, Tynset
Besøkstider
mandag - søndag 15.00-15.30 og 19.00-20.00
Telefon
91506200
SI Tynset
Besøksadresse
Sjukehusveien 9(Google maps)
2500 Tynset
Telefon
91506200

Praktisk informasjon

Allergi

​​​Det er tillatt å ta med blomster på sykehuset, unntaket er kirurgisk avdeling. Vær oppmerksom på at en del reagerer allergisk mot blomster og parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette. Kontakt alltid personalet og spør før du tar med blomster inn på en avdeling.

Det er ikke tillatt med dyr på sykehuset. Førerhunder og terapihunder er tillatt.​

Apotek

​SI Tynset har ikke eget apotek. Det finnes to apotek i Tynset sentrum.​​

Besøk/visitt

​Generell besøkstid ved Sykehuset på Tynset:

  • 15.00-15.30 (alle dager)
  • 19.00-20.00 (alle dager)

Avdelinger på sykehuset med egen besøkstid:

Betaling

Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.

Les mer om egenandel og frikort her

Foto og film

​​Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke. 

HELSEbussen

HELSEbussen er tilpasset pasienter og tilbyr god komfort, egne plasser for bårer og rullestol samt heis, handikaptoalett og helsepersonell.

Har du fått innkallingsbrev til sykehus kan du ringe Pasientreiser på telefon 915 05 515 for reservasjon av plass. Behandler kan også bestille plass direkte for reiser på medisinsk grunnlag.

Se rutetider her

Mat og drikke

Matservering
Som pasient i Sykehuset Innlandet får du servert mat ved avdelingen du er innlagt.

Mer informasjon om matservering og menyoversikt

Kantine
Kantine ligger i 1. etasje og er åpen for besøkende og ansatte. Det serveres smørbrød, salater, kaker m.m. Middag serveres fra 11.00.​​

Se åpningstider

Automater
I sykehusets vestibyle finnes automater med diverse drikkevarer og et lite utvalg kioskvarer.

Mobilbruk

​Det er tillatt å bruke mobiltelefon i sykehusets lokaler, men vær oppmerksom på at mobiltelefonen skal være slått helt av i lokaler skiltet med "Mobilfri sone". 

Ringelyden på mobiltelefonen skal til enhver tid være satt på lydløs. Vi ber alle pasienter og pårørende vise hensyn og unngå unødvendig støy. 

Offentlig transport

Nærmeste busstopp er Tynset bussterminal, som ligger 450 meter nord for sykehuset (5 minutter normal gange). Tynset stasjon ligger 800 meter nord for sykehuset (10 minutter normal gange).​​

Informasjon om rutetider

Parkering

​Pasienter og besøkende kan parkere gratis på sykehusets framside og foran brakkebygget på østsiden av sykehuset.

Blodgivere kan parkere gratis på egne reserverte plasser foran brakkebygget på østsiden av sykehuset i forbindelse med blodgivning. Blodgivere må da ha et gyldig parkeringsbevis fra sykehusets blodbank liggende godt synlig i frontruten.​

Elbil-parkering finnes foran brakkebygget på østsiden av sykehuset, som har fire ladestasjoner.

Handikap-parkering​​ finnes nær inngangen til sykehuset.​

Pasientreiser

Reiser du til og fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett til å få dekket reiseutgifter. På helsenorge.no kan du søke om å få dekket reiseutgifter. Søknadsskjema på papir finner du på helsenorge.no eller hos din behandler. Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 915 05 515.

Les mer om pasientreiser

Prestetjeneste og åndelig omsorg

Det er ansatt sykehusprester ved de fleste sykehusene. Der formidler de ansatte kontakt med prest ved behov. Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt. For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. I Sykehuset Innlandet respekteres alle religioner og livssyn. Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn. 

Sjele​​​sorg
En stor del av sykehusprestens hverdag handler om sjelesorg, hvor samtalen er det viktigste redskap. Innholdet i sjelesorgsamtaler er ofte de eksistensielle og åndelige temaene som er forbundet med å være syk og motta behandling. Eksempel på dette er spørsmål om mening/meningsløshet, ansvar og skyld, døden, tro og livssyn, sorg, skam, ensomhet og håp.​

Ritualer
Sykehusprestene kan også sørge for ulike typer religiøse ritualer på sykehuset. Det er ofte etterspurt i forbindelse med tapssituasjoner, for eksempel ved ulykker, brå spedbarnsdød eller dødsfall som følge av kreft. Ritualene skapes ofte i nært samarbeid med pasienten og pårørende i den aktuelle situasjon. Herunder kommer også de kirkelige ritualer i form av forbønn, nattverd, dåp, skriftemål, båreandakter og annet.

Sosialt samvær og aktivitetstilbud

​Det finnes fellesrom med sofa, stoler, bord, TV og bøker som kan brukes som møteplass for pasienter og pårørende.

Inneliggende pasienter kan velge seg ut kunst til sitt eget rom ut fra et album. Ta kontakt med personellet ved sengeposten eller Utsmykningskomiteen ved sykehuset.

Sosionomtjeneste

Sykdom og ulykker kan medføre praktiske og personlige problemer, som for den enkelte og pårørende kan være vanskelig å håndtere på egenhånd.​ Som en del av Sykehuset Innlandets helhetlige pasientbehandling kan sosionomtjenesten gi hjelp, råd og veiledning til pasienter og pårørende som ønsker det.

Sosionomtjenesten kan bistå pasienter og deres pårørende slik at de bedre mestrer en krevende livssituasjon, som følge av sykdom eller skade.

Sosionomen kan:

  • Kartlegge hjelpebehov
  • Gi hjelp og veiledning i forhold til økonomi, bosituasjon, arbeid, studier, hjemmesituasjon og andre praktiske ting
  • Ta kontakt med hjelpeapparatet utenfor sykehuset, for eksempel Nav
  • Informere om rettigheter og hjelpeinstanser/-tiltak
  • Tilby hjelp og veiledning angående pasientreiser og andre refusjonsordninger
  • Ha støttesamtaler, gi råd og veiledning ved følelsesmessige reaksjoner og vanskelige tanker. Gjelder også pårørende.
  • Undervise i sosialfaglige spørsmål overfor helsepersonell, pasienter og pårørende
Det er pleiepersonalet som formidler kontakt med sosionom​.

Sykehotell

​SI Tynset har et sykehotell med fire rom. Dette er et tilbud til pasienter med lang reiseavstand som skal til behandling. Ved ledig kapasitet kan også pårørende benytte seg av tilbudet. Frokost er inkludert i overnatting. Frokostbillett for benyttelse i kantine/spisesal fås ved henting av nøkkelkort på fødestua. For ytterligere informasjon om booking og betaling kan du kontakte personellet ved fødestua.

Tolketjeneste

Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk.

Les mer om rett til tolk her

Trådløst nettverk / Wi-Fi

​Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "SykehusGjest". Første gang må du registere deg med telefonnummer.

Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.