Behandling, Laparoskopisk cholecystectomi
Fjerning av galleblære
Ved gallestein eller annen sykdom i galleblæra kan det bli nødvendig å fjerne galleblæra. Den vanligste metoden når man skal fjerne galleblæra er kikkhullskirurgi, også kalt laparoskopisk kirurgi. Fjerning av galleblæra blir gjort enten dagkirurgisk eller ved innleggelse på sykehus.
Før
Det er viktig at du følger instruksjonene om hvordan du må forberede deg før en operasjon.
Faste
Før operasjonen/undersøkelsen må du faste. Hvis du ikke møter fastende, kan det hende vi må avlyse/utsette timen.
De siste 6 timene før operasjon/undersøkelse skal du ikke spise mat eller drikke melk/melkeprodukter. De siste 2 timene skal du unngå tyggegummi, drops, snus og røyk. Frem til 2 timer før kan du drikke klare væsker: Vann, saft, juice uten fruktkjøtt, brus, te og kaffe uten melk. Du kan svelge medisiner med et lite glass vann inntil 1 time før, og pusse tenner og skylle munnen når som helst.
- Mat og melk/melkeprodukter: Stoppes 6 timer før
- Klare væsker, tyggegummi, drops, røyk og snus: Stoppes 2 timer før
Hvis du likevel har spist eller drukket utenom de tidene som står her må personalet få vite det. Før enkelte inngrep skal du drikke en bestemt mengde næringsdrikk.
Hvis andre regler gjelder for deg, vil du få beskjed om dette
Du må fjerne smykker, piercing, neglelakk, gelenegler og løse negler før du kommer til sykehuset. Dersom piercing er vanskelig å fjerne, kan du risikere at den blir klippet av. Betennelse eller hudreaksjon rundt piercing som er nær operasjonsområdet må du behandle før operasjonen. Smykker og piercing kan føre til brannskade på pasient og personale.
Bruker du blodfortynnende medisiner, se informasjon i innkallingsbrevet fra sykehuset om hva du skal gjøre.
Om ikke annet er avtalt skal du ta faste medisiner om morgenen på operasjonsdagen sammen med 1/2 glass vann. Ta med liste over de faste medisinene når du kommer til sykehuset.
På morgenen operasjonsdagen eller kvelden før skal du dusje og vaske håret. Ikke bruk krem eller sminke etter at du har dusjet.
Det er vanlig å barbere området som skal opereres. Dette blir gjort på sykehuset, og du skal ikke gjøre det selv hvis ikke annet er sagt.
Under
Operasjonen blir utført med kikkhullsmetode (laparoskopisk teknikk). Vi lager fire små innstikk i magen, og fyller magen med gass. Ved hjelp av kamera og annet utstyr fjernes hele galleblæren. Gassen fjernes, og huden sys med tråd som forsvinner av seg selv.
I sjeldne tilfeller er det ikke mulig å gjennomføre operasjonen med kikkhullsmetode. Da legger vi et litt lengre snitt under ribbeinet (åpen operasjon) på høyre side.
Etter
Under og etter operasjonen får du væske intravenøst. Du får drikke og spise når du har våknet.
Etter operasjonen kan du stå opp etter en time, og vanligvis kan du reise hjem etter 2–4 timer. I noen tilfeller kan det være aktuelt å overnatte på sykehuset etter operasjonen.
Før du reiser hjem får du muntlig og skriftlig informasjon. Du skal ikke være alene når du kommer hjem fram til morgenen etter operasjonen.
Smerter
I dagene etter operasjonen kan du kjenne ubehag (smerter, kvalme/oppkast) på grunn av rester av gassen som ble ført inn i bukhulen under operasjonen. Det er vanlig å føle seg oppblåst i magen, kjenne smerter i skuldrene og oppleve at det er tungt å trekke pusten den første tida. Plagene gir seg gradvis og blir helt borte etter tre til fem dager. Du får smertestillende etter behov på sykehuset og til første tiden hjemme, i tillegg til resept når du reiser hjem.
Sykemelding
Det er ikke skadelig med aktivitet etter operasjonen. Lytt til kroppen din og øk den fysiske aktiviteten etterhvert. Unngå tunge løft i to til fire uker.
Du blir vanligvis sykemeldt i en uke etter operasjon ved kikkhullskirurgi. Ved åpen operasjonsteknikk blir du sykemeldt to til tre uker. Trenger du forlengelse av sykemeldingen tar du kontakt med fastlegen din.
Kosthold og fordøyelse
Du kan spise vanlig mat etter å ha fjernet galleblæra. Unngå store og fettrike måltid de to første månedene. Det er ikke unormalt å bli litt treg i magen og ha luft i tarmene. Noen får også løs mage etter operasjonen, men dette går som regel over. Du kan hjelpe til med å regulere fordøyelsen ved å holde deg i aktivitet og få i deg rikelig med drikke og fiberrik mat.
Hygiene
Dersom du er operert med kikkhullskirurgi kan du dusje etter to dager. Dusj først og la såret lufttørke før du setter på ny steril bandasje. Hvis sårene er tørre etter fire dager er det ikke nødvendig å bruke bandasje.
Transport
Du kan ikke kjøre hjem selv etter operasjonen. Husk at du kan ha rett på tilrettelagt transport eller å få dekket reiseutgiftene dine. Les mer om pasientreiser på
helsenorge.no
Oppfølging
Det er ingen rutinemessig kontroll hos kirurg eller hos fastlege etter operasjonen, men det blir gitt individuell oppfølging tilpasset ditt behov. Galleblæren som opereres ut sendes til histologisk undersøkelse ved behov.
Vær oppmerksom
Kontakt sykehuset hvis du opplever:
- Feber uten vanlige forkjølelsessymptomer.
- Sterke smerter, stor og øm mage
- Væsking fra operasjonssårene.
- Økende kvalme/oppkast.
Kontakt
-
Ventetid: 2 - 8 uker
Kontakt Kirurgisk avdeling, GjøvikOppmøtested
- Sengepost 3A og pasienthotell: Inngang 1, etasje 3
- Sengepost 3E med proteseenhet: Inngang 5, etasje 3
- Kirurgisk poliklinikk: Inngang 4
- Fedmepoliklinikk: Inngang 1
Vår besøkstid
Vis hensyn og vent med å komme på besøk hvis du selv er syk. Du bør ikke besøke pasienter dersom du har infeksjonssymptomer fra luftveier eller mage/tarm.Besøkstider-
I dag
- 12:00 - 13:00
- 18:00 - 20:00
-
Mandag
- 12:00 - 13:00
- 18:00 - 20:00
-
Tirsdag
- 12:00 - 13:00
- 18:00 - 20:00
-
Onsdag
- 12:00 - 13:00
- 18:00 - 20:00
-
Torsdag
- 12:00 - 13:00
- 18:00 - 20:00
-
Fredag
- 12:00 - 13:00
- 18:00 - 20:00
-
Lørdag
- 12:00 - 13:00
- 18:00 - 20:00
-
Søndag
- 12:00 - 13:00
- 18:00 - 20:00
Sykehuset i Gjøvik
Kyrre Grepps gate 11
2819 Gjøvik
Transport
Helsebussen er tilpasset pasienter og tilbyr god komfort, egne plasser for bårer og rullestol samt heis, handikaptoalett og helsepersonell.
Har du fått innkallingsbrev til sykehus kan du ringe Pasientreiser på telefon 915 05 515 for reservasjon av plass. Behandler kan også bestille plass direkte for reiser på medisinsk grunnlag.
Rutetider for Helsebussen Dombås - Lillehammer - Gjøvik (helsenorge.no)
Nærmeste busstopp ligger i Ludvig Skattums gate og Johan Sverdrups gate, rett ved sykehuset.
Sykehuset ligger omtrent én kilometer (10-15 minutter normal gange) fra Gjøvik stasjon (tog) og Gjøvik skysstasjon (buss).
- Pasienter og besøkende kan parkere i sykehusets parkeringshus i Ludvig Skattums gate. Avgiftstider er mandag til fredag klokka 08.00-16.00. Det er også parkeringsmuligheter i gatene omkring sykehuset. Betaling skjer forskuddsvis med mynt eller i parkeringsselskapets app, eller etterskuddsvis med kreditt- eller bensinkort. Parkering koster 35 kroner per time / 99 kroner per døgn (med forbehold om endringer).
- Blodgivere kan parkere gratis på egne reserverte plasser i forbindelse med blodgiving. Parkeringsplassene ligger på østsiden (3 plasser) og vestsiden (2 plasser) av Ludvig Skattums gate ved sykehuset. Gyldig parkeringsbevis fra Blodbanken må ligge godt synlig i frontruten.
- Elbil-parkering finnes i sykehusets parkeringshus (parkering mot avgift).
- Handikap-parkering finnes ved hovedinngang og legevakt. HC-plassene er gratis for personer med gyldig HC-bevis liggende godt synlig i frontruten. Dersom ingen HC-plass er ledig, kan du parkere gratis på vanlig parkeringsplass mot at HC-bevis ligger godt synlig i frontruten.
- Pårørende til akutt syke og døende pasienter, foreldre til barn som skal til dagbehandling og følgepersoner til fysisk/psykisk funksjonshemmede pasienter, kan henvende seg til avdelingen de skal til for å få parkeringsbevis.
Har du vært til behandling, kan du søke om å få stønad til reisen. Trenger du tilrettelagt transport for å komme til behandling, kan du ha rett til å få en rekvirert reise.
På helsenorge.no kan du søke digitalt. Søknadsskjema på papir finner du enten på helsenorge.no eller hos din behandler.
Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 915 05 515.
Ventetid
2 uker til innleggelse (8 totalt)
2 uker til dagbehandling (8 totalt)
6 uker til utredning
Praktisk informasjon
Sykehuset i Gjøvik har eget apotek.
Besøkstidene ved våre sykehus varierer noe. Merk at besøk må avtales på forhånd ved enkelte avdelinger.
Vis hensyn og vent med å komme på besøk hvis du selv er syk. Du bør ikke besøke pasienter dersom du har infeksjonssymptomer fra luftveier eller mage/tarm.
Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel.
Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler.
Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. I enkelte tilfeller er pasienten fritatt fra å betale egenandel for den polikliniske helsehjelpen.
Noen får allergiske reaksjoner av enkelte blomster. Det er derfor ikke tillatt med blomster på sykehuset.
Vær oppmerksom på at en del også reagerer allergisk på parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette.
Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke.
Det ikke tillatt å ta med seg dyr inn i sykehuset av hensyn til smittevern og allergi. Forbudet gjelder ikke servicehunder. Dersom du har behov for å ta med deg servicehund, må du på forhånd ta kontakt med avdelingen.
Servering
Som pasient i Sykehuset Innlandet får du servert mat ved avdelingen du er innlagt.
Mer om matservering og menyoversikt
Kantine
Kantine ligger i 4. etasje og er åpen for pasienter og pårørende. Det serveres smørbrød, salater, kaker med mer. Middag serveres fra 11.00.
Mer om kantinetilbudet og åpningstider
Kiosk
Narvesen ligger ved sykehusets hovedinngang i 1. etasje.
Åpningstider
- Mandag til fredag: 07.00-20.00
- Lørdag og søndag: 10.00-18.00
Åpningstidene kan avvike i forbindelse med helligdager.Det er tillatt å bruke mobiltelefon i sykehusets lokaler, men vær oppmerksom på at mobiltelefonen skal være slått helt av i lokaler skiltet med "Mobilfri sone".
Ringelyden på mobiltelefonen skal til enhver tid være satt på lydløs. Vi ber alle pasienter og pårørende vise hensyn og unngå unødvendig støy.
Flere av våre sykehus har egne pasientverter som bistår pasienter og pårørende som kommer til sykehuset.
Det er ansatt sykehusprester ved de fleste sykehusene. Der formidler de ansatte kontakt med prest ved behov. Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt.
For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. I Sykehuset Innlandet respekteres alle religioner og livssyn. Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn.
Sjelesorg
En stor del av sykehusprestens hverdag handler om sjelesorg, hvor samtalen er det viktigste redskap. Innholdet i sjelesorgsamtaler er ofte de eksistensielle og åndelige temaene som er forbundet med å være syk og motta behandling. Eksempel på dette er spørsmål om mening/meningsløshet, ansvar og skyld, døden, tro og livssyn, sorg, skam, ensomhet og håp.
Ritualer
Sykehusprestene kan også sørge for ulike typer religiøse ritualer på sykehuset. Det er ofte etterspurt i forbindelse med tapssituasjoner, for eksempel ved ulykker, brå spedbarnsdød eller dødsfall som følge av kreft.
Ritualene skapes ofte i nært samarbeid med pasienten og pårørende i den aktuelle situasjon. Herunder kommer også de kirkelige ritualer i form av forbønn, nattverd, dåp, skriftemål, båreandakter og annet.
Hjelp oss å hindre smitte. Som pasient eller besøkende på sykehuset må du følge gjeldende smittevernregler.
Det finnes fellesrom med TV. I fellesstuene og på venterom finner du diverse aviser og magasiner til fri disposisjon. Aviser og magasiner kan også kjøpes i kiosken på sykehuset.
Pusterommet er et trenings- og aktivitetssenter som tilbyr tilpasset fysisk aktivitet til kreftpasienter. Det er også en møteplass og sosial arena for pasienter i samme situasjon.
Sykdom og ulykker kan medføre praktiske og personlige problemer, som for den enkelte og pårørende kan være vanskelig å håndtere på egenhånd.
Som en del av Sykehuset Innlandets helhetlige pasientbehandling kan sosionomtjenesten gi hjelp, råd og veiledning til pasienter og pårørende som ønsker det.
Sosionomtjenesten kan bistå pasienter og deres pårørende slik at de bedre mestrer en krevende livssituasjon, som følge av sykdom eller skade.
Sosionomen kan:
- Kartlegge hjelpebehov
- Gi hjelp og veiledning i forhold til økonomi, bosituasjon, arbeid, studier, hjemmesituasjon og andre praktiske ting
- Ta kontakt med hjelpeapparatet utenfor sykehuset, for eksempel Nav
- Informere om rettigheter og hjelpeinstanser/-tiltak
- Tilby hjelp og veiledning angående pasientreiser og andre refusjonsordninger
- Ha støttesamtaler, gi råd og veiledning ved følelsesmessige reaksjoner og vanskelige tanker. Gjelder også pårørende.
- Undervise i sosialfaglige spørsmål overfor helsepersonell, pasienter og pårørende
Det er pleiepersonalet som formidler kontakt med sosionom.
Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk.
Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "HSO Gjest".
-
Ventetid: 10 - 26 uker
Kontakt Kirurgisk avdeling, HamarOppmøtested
Gå til sykehusets hovedinngang og henvend deg ved servicetorget når du kommer.
Vår besøkstid
Vis hensyn og vent med å komme på besøk hvis du selv er syk. Du bør ikke besøke pasienter dersom du har infeksjonssymptomer fra luftveier eller mage/tarm.Besøkstider-
I dag
- 12:00 - 13:00
- 16:30 - 17:30
-
Mandag
- 12:00 - 13:00
- 16:30 - 17:30
-
Tirsdag
- 12:00 - 13:00
- 16:30 - 17:30
-
Onsdag
- 12:00 - 13:00
- 16:30 - 17:30
-
Torsdag
- 12:00 - 13:00
- 16:30 - 17:30
-
Fredag
- 12:00 - 13:00
- 16:30 - 17:30
-
Lørdag
- 12:00 - 13:00
- 16:30 - 17:30
-
Søndag
- 12:00 - 13:00
- 16:30 - 17:30
Sykehuset i Hamar
Skolegata 32
2318 Hamar
Transport
Helsebussen er tilpasset pasienter og tilbyr god komfort, egne plasser for bårer og rullestol samt heis, handikaptoalett og helsepersonell.
Har du fått innkallingsbrev til sykehus kan du ringe Pasientreiser på telefon 915 05 515 for reservasjon av plass. Behandler kan også bestille plass direkte for reiser på medisinsk grunnlag.
Rutetider for Helsebussen Tynset - Elverum - Hamar (helsenorge.no)
Rutetider for Helsebussen Lillehammer - Hamar - Oslo (helsenorge.no)Nærmeste busstopp ligger i Skolegata, rett utenfor sykehuset.
Sykehuset ligger omtrent én kilometer (10 minutter normal gange) fra Hamar stasjon (tog) og Hamar skysstasjon (buss).
- Pasienter og besøkende kan parkere på reserverte plasser på sykehusets parkeringsplass. Avgiftstider er mandag til fredag klokka 09.00-17.00 og lørdag klokka 09.00-15.00. Betaling skjer forskuddsvis med kredittkort eller mynt, eller i parkeringsselskapets app. Parkering koster 34 kroner per time / 99 kroner per døgn (med forbehold om endringer).
- Blodgivere kan parkere gratis på egne reserverte plasser i forbindelse med blodgiving. Parkeringsplassene ligger i Horns gate, sør for sykehuset. Gyldig parkeringsbevis fra Blodbanken må ligge godt synlig i frontruten.
- Elbil-parkering finnes på parkeringsplassen nord for sykehuset.
- Handikap-parkering finnes på parkeringsplassen nord for sykehuset. Det er egen handikap-parkering utenfor inngangen til DPS Hamar-Elverum. HC-plassene er gratis for personer med gyldig HC-bevis liggende godt synlig i frontruten. Dersom ingen HC-plass er ledig, kan du parkere gratis på vanlig parkeringsplass mot at HC-bevis ligger godt synlig i frontruten.
- Pårørende til akutt syke og døende pasienter, foreldre til barn som skal til dagbehandling og følgepersoner til fysisk/psykisk funksjonshemmede pasienter, kan henvende seg til avdelingen de skal til for å få parkeringsbevis.
Har du vært til behandling, kan du søke om å få stønad til reisen. Trenger du tilrettelagt transport for å komme til behandling, kan du ha rett til å få en rekvirert reise.
På helsenorge.no kan du søke digitalt. Søknadsskjema på papir finner du enten på helsenorge.no eller hos din behandler.
Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 915 05 515.
Ventetid
Praktisk informasjon
Sykehuset i Hamar har eget apotek.
Besøkstidene ved våre sykehus varierer noe. Merk at besøk må avtales på forhånd ved enkelte avdelinger.
Vis hensyn og vent med å komme på besøk hvis du selv er syk. Du bør ikke besøke pasienter dersom du har infeksjonssymptomer fra luftveier eller mage/tarm.
Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel.
Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler.
Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. I enkelte tilfeller er pasienten fritatt fra å betale egenandel for den polikliniske helsehjelpen.
Det er tillatt å ta med blomster på sykehuset, utenom på kirurgisk avdeling. Spør imidlertid alltid før du tar med blomster på en avdeling.
Vær oppmerksom på at en del reagerer allergisk på enkelte blomster og parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette.
Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke.
Det ikke tillatt å ta med seg dyr inn i sykehuset av hensyn til smittevern og allergi. Forbudet gjelder ikke servicehunder. Dersom du har behov for å ta med deg servicehund, må du på forhånd ta kontakt med avdelingen.
Servering
Som pasient i Sykehuset Innlandet får du servert mat ved avdelingen du er innlagt.
Mer om matservering og menyoversikt
Kantine
Kantine ligger i underetasjen og er åpen for alle besøkende og ansatte. Det serveres smørbrød, salater, kaker med mer. Middag serveres fra 11.00.
Mer om kantinetilbudet og åpningstider
Kiosk
Narvesen ligger i 1. etasje ved hovedinngangen.
Åpningstider
- Mandag til fredag: 07.00-19.00
- Lørdag og søndag: 10.00-18.00
Åpningstidene kan avvike i forbindelse med helligdager.
Det er tillatt å bruke mobiltelefon i sykehusets lokaler, men vær oppmerksom på at mobiltelefonen skal være slått helt av i lokaler skiltet med "Mobilfri sone".
Ringelyden på mobiltelefonen skal til enhver tid være satt på lydløs. Vi ber alle pasienter og pårørende vise hensyn og unngå unødvendig støy.
Flere av våre sykehus har egne pasientverter som bistår pasienter og pårørende som kommer til sykehuset.
Det er ansatt sykehusprester ved de fleste sykehusene. Der formidler de ansatte kontakt med prest ved behov. Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt.
For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. I Sykehuset Innlandet respekteres alle religioner og livssyn. Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn.
Sjelesorg
En stor del av sykehusprestens hverdag handler om sjelesorg, hvor samtalen er det viktigste redskap. Innholdet i sjelesorgsamtaler er ofte de eksistensielle og åndelige temaene som er forbundet med å være syk og motta behandling. Eksempel på dette er spørsmål om mening/meningsløshet, ansvar og skyld, døden, tro og livssyn, sorg, skam, ensomhet og håp.
Ritualer
Sykehusprestene kan også sørge for ulike typer religiøse ritualer på sykehuset. Det er ofte etterspurt i forbindelse med tapssituasjoner, for eksempel ved ulykker, brå spedbarnsdød eller dødsfall som følge av kreft.
Ritualene skapes ofte i nært samarbeid med pasienten og pårørende i den aktuelle situasjon. Herunder kommer også de kirkelige ritualer i form av forbønn, nattverd, dåp, skriftemål, båreandakter og annet.
Hjelp oss å hindre smitte. Som pasient eller besøkende på sykehuset må du følge gjeldende smittevernregler.
Det finnes fellesrom med TV ved alle avdelinger.
Sykdom og ulykker kan medføre praktiske og personlige problemer, som for den enkelte og pårørende kan være vanskelig å håndtere på egenhånd.
Som en del av Sykehuset Innlandets helhetlige pasientbehandling kan sosionomtjenesten gi hjelp, råd og veiledning til pasienter og pårørende som ønsker det.
Sosionomtjenesten kan bistå pasienter og deres pårørende slik at de bedre mestrer en krevende livssituasjon, som følge av sykdom eller skade.
Sosionomen kan:
- Kartlegge hjelpebehov
- Gi hjelp og veiledning i forhold til økonomi, bosituasjon, arbeid, studier, hjemmesituasjon og andre praktiske ting
- Ta kontakt med hjelpeapparatet utenfor sykehuset, for eksempel Nav
- Informere om rettigheter og hjelpeinstanser/-tiltak
- Tilby hjelp og veiledning angående pasientreiser og andre refusjonsordninger
- Ha støttesamtaler, gi råd og veiledning ved følelsesmessige reaksjoner og vanskelige tanker. Gjelder også pårørende.
- Undervise i sosialfaglige spørsmål overfor helsepersonell, pasienter og pårørende
Det er pleiepersonalet som formidler kontakt med sosionom.
Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk.
Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "HSO Gjest".
-
I dag
-
Ventetid: 6 - 18 uker
Kontakt Kirurgisk avdeling, LillehammerOppmøtested
- Kirurgisk poliklinikk har egen inngang før hovedinngangen til sykehuset.
- Dagkirurgiske pasienter møter i 3. etasje i høyblokka.
- Kirurgiske sengeposter ligger i 10. etasje i høyblokka.
- Er du pasient? Innkallingsbrevet beskriver hvor du skal møte opp.
Vår besøkstid
Vis hensyn og vent med å komme på besøk hvis du selv er syk. Du bør ikke besøke pasienter dersom du har infeksjonssymptomer fra luftveier eller mage/tarm.Besøkstider-
I dag
- 14:00 - 15:00
- 18:00 - 19:00
-
Mandag
- 14:00 - 15:00
- 18:00 - 19:00
-
Tirsdag
- 14:00 - 15:00
- 18:00 - 19:00
-
Onsdag
- 14:00 - 15:00
- 18:00 - 19:00
-
Torsdag
- 14:00 - 15:00
- 18:00 - 19:00
-
Fredag
- 14:00 - 15:00
- 18:00 - 19:00
-
Lørdag
- 14:00 - 15:00
- 18:00 - 19:00
-
Søndag
- 14:00 - 15:00
- 18:00 - 19:00
Sykehuset i Lillehammer
Anders Sandvigs gate 17 (atkomst via Langes gate)
2609 Lillehammer
Transport
Helsebussen er tilpasset pasienter og tilbyr god komfort, egne plasser for bårer og rullestol samt heis, handikaptoalett og helsepersonell.
Har du fått innkallingsbrev til sykehus kan du ringe Pasientreiser på telefon 915 05 515 for reservasjon av plass. Behandler kan også bestille plass direkte for reiser på medisinsk grunnlag.
Rutetider for Helsebussen Dombås - Lillehammer - Gjøvik (helsenorge.no)
Rutetider for Helsebussen Lillehammer - Hamar - Oslo (helsenorge.no)Nærmeste busstopp er Sykehuset Lillehammer og Sykehuset Mejdells gate, rett ved sykehuset.
Sykehuset ligger omtrent én kilometer (10-15 minutter normal gange) fra Lillehammer stasjon (tog) og Lillehammer skysstasjon (buss).
- Pasienter og besøkende kan parkere på avgiftsbelagte plasser på sykehusets parkeringsplass. Avgiftstider er mandag til fredag klokka 09.00-17.00 og lørdag klokka 09.00-15.00. Betaling skjer forskuddsvis med kredittkort eller med mynt, eller i parkeringsselskapets app. Parkering koster 23 kroner per time / 99 kroner per døgn (med forbehold om endringer).
- Blodgivere kan parkere gratis på egne reserverte plasser i forbindelse med blodgiving. Parkeringsplassene ligger ved inngangen til Blodbanken (inngang 10), innerste bakgård, på baksiden av skiltene. Gyldig parkeringsbevis fra Blodbanken må ligge godt synlig i frontruten.
- Elbil-parkering finnes på sykehuset.
- Handikap-parkering finnes ved hovedinngangen på sykehuset. HC-plassene er gratis for personer med gyldig HC-bevis liggende godt synlig i frontruten. Dersom ingen HC-plass er ledig, kan du parkere gratis på vanlig parkeringsplass mot at HC-bevis ligger godt synlig i frontruten.
- Pårørende til akutt syke og døende pasienter, foreldre til barn som skal til dagbehandling og følgepersoner til fysisk/psykisk funksjonshemmede pasienter, kan henvende seg til avdelingen de skal til for å få parkeringsbevis.
Har du vært til behandling, kan du søke om å få stønad til reisen. Trenger du tilrettelagt transport for å komme til behandling, kan du ha rett til å få en rekvirert reise.
På helsenorge.no kan du søke digitalt. Søknadsskjema på papir finner du enten på helsenorge.no eller hos din behandler.
Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 915 05 515.
Ventetid
6 uker til innleggelse (18 totalt)
6 uker til dagbehandling (18 totalt)
12 uker til utredning
Praktisk informasjon
Sykehuset i Lillehammer har eget apotek.
Besøkstidene ved våre sykehus varierer noe. Merk at besøk må avtales på forhånd ved enkelte avdelinger.
Vis hensyn og vent med å komme på besøk hvis du selv er syk. Du bør ikke besøke pasienter dersom du har infeksjonssymptomer fra luftveier eller mage/tarm.
Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel.
Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler.
Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. I enkelte tilfeller er pasienten fritatt fra å betale egenandel for den polikliniske helsehjelpen.
Noen får allergiske reaksjoner av enkelte blomster. Det er derfor ikke tillatt med blomster på sykehuset.
Vær oppmerksom på at en del også reagerer allergisk på parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette.
Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke.
Det ikke tillatt å ta med seg dyr inn i sykehuset av hensyn til smittevern og allergi. Forbudet gjelder ikke servicehunder. Dersom du har behov for å ta med deg servicehund, må du på forhånd ta kontakt med avdelingen.
Servering
Som pasient i Sykehuset Innlandet får du servert mat ved avdelingen du er innlagt.
Mer om matservering og menyoversikt
Kantine
Kantine ligger i 2. etasje og er åpen for alle besøkende og ansatte. Det serveres smørbrød, salater, kaker med mer. Middag serveres fra 11.00.
Mer om kantinetilbudet og åpningstider
Kiosk
Narvesen ligger i 1. etasje ved hovedinngangen.
Åpningstider
- Mandag til fredag: 07.30-20.00
- Lørdag: 10.00-18.00
- Søndag: 12.00-19.00
Åpningstidene kan avvike i forbindelse med helligdager.Automater
Ved heisene finnes automater med diverse drikkevarer og et lite utvalg av kioskvarer.
Det er tillatt å bruke mobiltelefon i sykehusets lokaler, men vær oppmerksom på at mobiltelefonen skal være slått helt av i lokaler skiltet med "Mobilfri sone".
Ringelyden på mobiltelefonen skal til enhver tid være satt på lydløs. Vi ber alle pasienter og pårørende vise hensyn og unngå unødvendig støy.
Flere av våre sykehus har egne pasientverter som bistår pasienter og pårørende som kommer til sykehuset.
Det er ansatt sykehusprester ved de fleste sykehusene. Der formidler de ansatte kontakt med prest ved behov. Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt.
For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. I Sykehuset Innlandet respekteres alle religioner og livssyn. Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn.
Sjelesorg
En stor del av sykehusprestens hverdag handler om sjelesorg, hvor samtalen er det viktigste redskap. Innholdet i sjelesorgsamtaler er ofte de eksistensielle og åndelige temaene som er forbundet med å være syk og motta behandling. Eksempel på dette er spørsmål om mening/meningsløshet, ansvar og skyld, døden, tro og livssyn, sorg, skam, ensomhet og håp.
Ritualer
Sykehusprestene kan også sørge for ulike typer religiøse ritualer på sykehuset. Det er ofte etterspurt i forbindelse med tapssituasjoner, for eksempel ved ulykker, brå spedbarnsdød eller dødsfall som følge av kreft.
Ritualene skapes ofte i nært samarbeid med pasienten og pårørende i den aktuelle situasjon. Herunder kommer også de kirkelige ritualer i form av forbønn, nattverd, dåp, skriftemål, båreandakter og annet.
Hjelp oss å hindre smitte. Som pasient eller besøkende på sykehuset må du følge gjeldende smittevernregler.
Det finnes fellesrom med TV ved alle avdelinger.
Sykdom og ulykker kan medføre praktiske og personlige problemer, som for den enkelte og pårørende kan være vanskelig å håndtere på egenhånd.
Som en del av Sykehuset Innlandets helhetlige pasientbehandling kan sosionomtjenesten gi hjelp, råd og veiledning til pasienter og pårørende som ønsker det.
Sosionomtjenesten kan bistå pasienter og deres pårørende slik at de bedre mestrer en krevende livssituasjon, som følge av sykdom eller skade.
Sosionomen kan:
- Kartlegge hjelpebehov
- Gi hjelp og veiledning i forhold til økonomi, bosituasjon, arbeid, studier, hjemmesituasjon og andre praktiske ting
- Ta kontakt med hjelpeapparatet utenfor sykehuset, for eksempel Nav
- Informere om rettigheter og hjelpeinstanser/-tiltak
- Tilby hjelp og veiledning angående pasientreiser og andre refusjonsordninger
- Ha støttesamtaler, gi råd og veiledning ved følelsesmessige reaksjoner og vanskelige tanker. Gjelder også pårørende.
- Undervise i sosialfaglige spørsmål overfor helsepersonell, pasienter og pårørende
Det er pleiepersonalet som formidler kontakt med sosionom.
Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk.
Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "HSO Gjest".
-
Ventetid: 6 - 12 uker
Kontakt Kirurgisk avdeling, TynsetOppmøtested
Henvend deg til Servicetorget ved hovedinngangen.
Vår besøkstid
Vis hensyn og vent med å komme på besøk hvis du selv er syk. Du bør ikke besøke pasienter dersom du har infeksjonssymptomer fra luftveier eller mage/tarm.Besøkstider-
I dag
- 15:00 - 16:00
- 19:00 - 19:30
-
Mandag
- 15:00 - 16:00
- 19:00 - 19:30
-
Tirsdag
- 15:00 - 16:00
- 19:00 - 19:30
-
Onsdag
- 15:00 - 16:00
- 19:00 - 19:30
-
Torsdag
- 15:00 - 16:00
- 19:00 - 19:30
-
Fredag
- 15:00 - 16:00
- 19:00 - 19:30
-
Lørdag
- 15:00 - 16:00
- 19:00 - 19:30
-
Søndag
- 15:00 - 16:00
- 19:00 - 19:30
Sykehuset på Tynset
Sjukehusveien 9
2500 Tynset
Transport
Helsebussen er tilpasset pasienter og tilbyr god komfort, egne plasser for bårer og rullestol samt heis, handikaptoalett og helsepersonell.
Har du fått innkallingsbrev til sykehus kan du ringe Pasientreiser på telefon 915 05 515 for reservasjon av plass. Behandler kan også bestille plass direkte for reiser på medisinsk grunnlag.
Rutetider for Helsebussen Tynset - Elverum - Hamar (helsenorge.no)
Rutetider for Helsebussen Lillehammer - Hamar - Oslo (helsenorge.no)Nærmeste busstopp er Tynset bussterminal, som ligger 450 meter nord for sykehuset (5 minutter normal gange).
Tynset stasjon ligger 800 meter nord for sykehuset (10 minutter normal gange).
- Pasienter og besøkende kan parkere gratis på sykehusets framside og foran brakkebygget på østsiden av sykehuset.
- Blodgivere kan parkere gratis på egne reserverte plasser i forbindelse med blodgiving. Parkeringsplassene ligger foran brakkebygget på østsiden av sykehuset. Gyldig parkeringsbevis fra Blodbanken må ligge godt synlig i frontruten.
- Elbil-parkering finnes foran brakkebygget på østsiden av sykehuset, som har fire ladestasjoner.
- Handikap-parkering finnes nær inngangen til sykehuset. HC-plassene er gratis for personer med gyldig HC-bevis liggende godt synlig i frontruten. Dersom ingen HC-plass er ledig, kan du parkere gratis på vanlig parkeringsplass mot at HC-bevis ligger godt synlig i frontruten.
Har du vært til behandling, kan du søke om å få stønad til reisen. Trenger du tilrettelagt transport for å komme til behandling, kan du ha rett til å få en rekvirert reise.
På helsenorge.no kan du søke digitalt. Søknadsskjema på papir finner du enten på helsenorge.no eller hos din behandler.
Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 915 05 515.
Ventetid
Praktisk informasjon
Sykehuset på Tynset har ikke eget apotek. Det finnes to apotek i Tynset sentrum.
Besøkstidene ved våre sykehus varierer noe. Merk at besøk må avtales på forhånd ved enkelte avdelinger.
Vis hensyn og vent med å komme på besøk hvis du selv er syk. Du bør ikke besøke pasienter dersom du har infeksjonssymptomer fra luftveier eller mage/tarm.
Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel.
Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler.
Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. I enkelte tilfeller er pasienten fritatt fra å betale egenandel for den polikliniske helsehjelpen.
Det er tillatt å ta med blomster på sykehuset, utenom på kirurgisk avdeling. Spør imidlertid alltid før du tar med blomster på en avdeling.
Vær oppmerksom på at en del reagerer allergisk på enkelte blomster og parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette.
Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke.
Det ikke tillatt å ta med seg dyr inn i sykehuset av hensyn til smittevern og allergi. Forbudet gjelder ikke servicehunder. Dersom du har behov for å ta med deg servicehund, må du på forhånd ta kontakt med avdelingen.
Servering
Som pasient i Sykehuset Innlandet får du servert mat ved avdelingen du er innlagt.
Mer om matservering og menyoversikt
Kantine
Kantine ligger i 1. etasje og er åpen for alle besøkende og ansatte. Det serveres smørbrød, salater, kaker med mer. Middag serveres fra 11.00.
Mer om kantinetilbudet og åpningstider
Automater
I sykehusets vestibyle finnes automater med diverse drikkevarer og et lite utvalg kioskvarer.
Det er tillatt å bruke mobiltelefon i sykehusets lokaler, men vær oppmerksom på at mobiltelefonen skal være slått helt av i lokaler skiltet med "Mobilfri sone".
Ringelyden på mobiltelefonen skal til enhver tid være satt på lydløs. Vi ber alle pasienter og pårørende vise hensyn og unngå unødvendig støy.
Det er ansatt sykehusprester ved de fleste sykehusene. Der formidler de ansatte kontakt med prest ved behov. Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt.
For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. I Sykehuset Innlandet respekteres alle religioner og livssyn. Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn.
Sjelesorg
En stor del av sykehusprestens hverdag handler om sjelesorg, hvor samtalen er det viktigste redskap. Innholdet i sjelesorgsamtaler er ofte de eksistensielle og åndelige temaene som er forbundet med å være syk og motta behandling. Eksempel på dette er spørsmål om mening/meningsløshet, ansvar og skyld, døden, tro og livssyn, sorg, skam, ensomhet og håp.
Ritualer
Sykehusprestene kan også sørge for ulike typer religiøse ritualer på sykehuset. Det er ofte etterspurt i forbindelse med tapssituasjoner, for eksempel ved ulykker, brå spedbarnsdød eller dødsfall som følge av kreft.
Ritualene skapes ofte i nært samarbeid med pasienten og pårørende i den aktuelle situasjon. Herunder kommer også de kirkelige ritualer i form av forbønn, nattverd, dåp, skriftemål, båreandakter og annet.
Det finnes fellesrom med TV og bøker som kan brukes som møteplass for pasienter og pårørende.
Inneliggende pasienter kan velge seg ut kunst til sitt eget rom. Ta kontakt med personellet ved sengeposten eller utsmykningskomiteen ved sykehuset.
Hjelp oss å hindre smitte. Som pasient eller besøkende på sykehuset må du følge gjeldende smittevernregler.
Sykdom og ulykker kan medføre praktiske og personlige problemer, som for den enkelte og pårørende kan være vanskelig å håndtere på egenhånd.
Som en del av Sykehuset Innlandets helhetlige pasientbehandling kan sosionomtjenesten gi hjelp, råd og veiledning til pasienter og pårørende som ønsker det.
Sosionomtjenesten kan bistå pasienter og deres pårørende slik at de bedre mestrer en krevende livssituasjon, som følge av sykdom eller skade.
Sosionomen kan:
- Kartlegge hjelpebehov
- Gi hjelp og veiledning i forhold til økonomi, bosituasjon, arbeid, studier, hjemmesituasjon og andre praktiske ting
- Ta kontakt med hjelpeapparatet utenfor sykehuset, for eksempel Nav
- Informere om rettigheter og hjelpeinstanser/-tiltak
- Tilby hjelp og veiledning angående pasientreiser og andre refusjonsordninger
- Ha støttesamtaler, gi råd og veiledning ved følelsesmessige reaksjoner og vanskelige tanker. Gjelder også pårørende.
- Undervise i sosialfaglige spørsmål overfor helsepersonell, pasienter og pårørende
Det er pleiepersonalet som formidler kontakt med sosionom.
Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk.
Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "HSO Gjest".
-
I dag