Forstoppelse - kostholdsråd

Forstoppelse (obstipasjon) kan forårsakes av for lite fiber i kosten, lite fysisk aktivitet, lavt væskeinntak, hormonforstyrrelser og enkelte legemilder som smertestillende og jerntabletter. 

​Fiber er plantestoffer som ikke brytes ned i tarmen og bidrar til en god fordøyelse. Fiber finnes i grove kornprodukter, frø, frukt, bær, grønnsaker og belgvekster (erter, bønner og linser). Kjøtt, fisk, egg, melk og melkeprodukter er matvarer som ikke inneholder fiber.


Følgende anbefales


  • Spis fiberrikt til brødmåltidene
Det betyr grovt brød, rundstykke og knekkebrød eller havrregryn. Velg helst brød, rundstykker og knekkebrød som er 4/4 skravert på brødskalaen. Velg fullkorsnprodukter som fullkornsris og fullkornspasta. Spis mye grønnsaker og belgveskter til middag, samt grønnsaker, frukk og bær som mellomåltider. 

  • Drikk mye 
Dersom det ikke er en grunn til  at væskeinntaket må begrenses - bør du drikke mye. Gjerne 2 liter om dagen. Vann er den bete tørstedrikken.

  • Syrnede melkeprodukter
Spis syrnede melkeproduker da de kan bidra til å regulere fordøyelsen. De kan med fordel erstatte søtmelk (vanlig melk) - da det kan virke forstoppende.

  • Daglig tilskudd
3 - 4 sviserk og 1 ss linfør som ligger i vann over natten kan benyttes som daglig tilskudd til kosten. Tilsett hvetekli eller kurskakli til for eksempel yoghurt, grøt, brød eller kornblanding for å øke fiberinntaket.

  • Regelmessig
Regelmessige måltider, fysisk aktivitet og  toalettvaner er gunstig for å forebygge forstoppelse. 

  • ​Avføringsmidler
Dersom du ikke oppnår tilfresstillende tarmfunksjon med tiltak i forhold til kost og livsstil for øvrig, kan ulike avføringsmidler kjøpes på apotek. Forhør deg med helsepersonell og/eller apotek om anbefalte typer. Volumøkende og osmotisk virkende midler er å foretrekke. 

Volumøkende midler er fibertilskudd som virker på tilsvarende måte som fiber fra kosten, mens osmotisk virkende midler er sukkerarter som ikke brytes ned i tarmen. Disse trekker med seg væske og gjør at avføringen holder seg mykere. 



Skrevet av klinisk ernæringsfysiolog 

Fant du det du lette etter?