Øre/nese/hals, Elverum

Høreapparattilpasning

Et høreapparat er et teknisk hjelpemiddel som hjelper deg å høre bedre. Høreapparatet kan aldri erstatte normal hørsel, men det er en god støtte. Vi tilpasser høreapparat til barn og voksne, med små og store hørselstap.



Ventetider

Innledning

Det finnes mange typer høreapparat. Hva slags type som passer best for deg avhenger av ditt hørselstap, din finmotorikk og ditt syn.  

Henvisning og vurdering

Det finnes mange typer høreapparat. Hva slags type som passer best for deg avhenger av ditt hørselstap, din finmotorikk og ditt syn.  

Før

Det kan være lurt å tenke over din egen situasjon når det gjelder hørsel før du kommer til den første timen.

  • Er du motivert for å få høreapparat eller annet hørselsteknisk hjelpemiddel dersom det viser seg at du har et hørselstap 


Under

1. besøk

Ved første konsultasjon treffer du en audiograf som utfører en hørselstest. Basert på resultatene fra hørselstesten og en samtale med deg vurderer audiografen ditt behov for høreapparat eller tinnitushjelpemidler.

Normalt
kan du hente høreapparatet ditt etter 4 til 7 uker. Tiden kan variere noe etter leverandørens produksjon- og leveringstid.

2. besøk

Audiografen tilpasser høreapparatet etter hørselstapet ditt. Du får du opplæring i bruk og stell av høreapparatet.  Du får høreapparatet med deg på hjemlån i omtrent 6 uker. I låneperioden er du ansvarlig for høreapparatet.

I låneperioden må du bruke apparatet jevnlig. Det er viktig at du venner hjernen til lyd som hørselstapet har hindret deg å høre. Jevnlig bruk vil også gi deg bedre grunnlag for å avgjøre hvordan apparatet fungerer for deg med tanke på lydstyrke, komfort og betjening.

Noter gjerne ned dine erfaringer, hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Ta notatene med til neste time.   

3. besøk

Kontroll og eventuelt justering av høreapparat hos audiograf.
Av og til er det nødvendig å utvide lånetiden eller skifte til andre typer høreapparat.


Etter

Du får tilbud om kontroll etter tre til fire måneder.

Om du ønsker justeringer eller servicetimer senere må du selv ringe oss for å avtale dette.

Om Nav og høreapparat

Nav dekker kostnadene for de fleste høreapparater. Om du velger et høreapparat i en prisklasse over det Nav dekker, må du selv betale mellomlegget.

Stønad fra Nav kan gis hvert sjette år, eventuelt tidligere om det er medisinske årsaker son tilsier dette. Nav stiller høye krav for å gi stønad til høreapparat tidligere enn hver sjette år. Audiografene må da søke spesielt om dette.

Forsikring av høreapparat

Høreapparatet du har mottatt er din eiendom. Det anbefales at du forsikrer apparatet(ene). Ta kontakt med et forsikringsselskap og be om et tilbud på forsikring.

Opplysninger forsikringsselskapet trenger er apparattype, serienummer og verdi står på skjema «Bekreftelse til utlåns og tildeling». Det får du med da du henter høreapparatene.

Kontaktinformasjon

Transport

HELSEbussen

HELSEbussen er tilpasset pasienter og tilbyr god komfort, egne plasser for bårer og rullestol samt heis, handikaptoalett og helsepersonell.

Har du fått innkallingsbrev til sykehus kan du ringe Pasientreiser på telefon 915 05 515 for reservasjon av plass. Behandler kan også bestille plass direkte for reiser på medisinsk grunnlag.

Se rutetider her

Offentlig transport

​Nærmeste busstopp er Elverum sykehus, rett utenfor sykehusets hovedinngang. Sykehuset ligger omtrent to kilometer fra Elverum stasjon (tog) og Elverum skysstasjon (buss).

Informasjon om rutetider

Parkering

  • ​Pasienter og besøkende kan parkere på sykehusets parkeringsplasser P1 (ved hovedinngangen) og P8 (ved legevakten). P8 er også beregnet på øyeblikkelig hjelp ved akuttmottak, begravelsesfølge og DPS.
  • Avgiftstider er mandag til fredag 08.00-17.00 og lørdag 08.00-15.00. Betaling skjer forskuddsvis med kredittkort eller mynt og koster 14 kr per time / 60 kr per døgn (med forbehold om endringer).
  • Blodgivere kan parkere gratis på egne reserverte plasser i forbindelse med blodgiving. Parkeringsplassene ligger på P1​ (5 plasser) ved sykehusets hovedinngang. Gyldig parkeringsbevis fra Blodbanken må ligge godt synlig i frontruten.
  • Elbil-parkering er avgiftsbelagt og finnes ved P3 (på nordsiden av sykehuset).
  • Handikap-parkering finnes ved hovedinngangen og legevakta. HC-plassene er gratis for personer med gyldig HC-bevis liggende godt synlig i frontruten. Dersom HC-plassene er opptatt, kan bevegelseshemmede parkere gratis på P1 og taxiplasser, mot at HC-bevis ligger godt synlig i frontruten.​
  • Pårørende til akutt syke og døende pasienter, foreldre til barn som skal til dagbehandling og følgepersoner til fysisk/psykisk funksjonshemmede pasienter kan henvende seg ved avdelingen de skal til for å få parkeringsbevis.​

Pasientreiser

Reiser du til og fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett til å få dekket reiseutgifter. På helsenorge.no kan du søke om å få dekket reiseutgifter. Søknadsskjema på papir finner du på helsenorge.no eller hos din behandler. Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 915 05 515.

Les mer om pasientreiser

Praktisk informasjon

Allergi

​​​Det er tillatt å ta med blomster på sykehuset, utenom på kirurgisk avdeling. Vær oppmerksom på at en del reagerer allergisk på enkelte blomster og parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette. Kontakt alltid personalet og spør før du tar med blomster inn på en avdeling. Det er ikke tillatt med dyr på sykehuset, utenom førerhunder og terapihunder.

Apotek

​Sykehuset i Elverum har eget apotek.

Åpningstider og kontaktinformasjon

Besøk/visitt

​De fleste avdelingene ved sykehuset i Elverum har åpen besøkstid.

Avdelinger på sykehuset med egen besøkstid:

Betaling

Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.

Les mer om egenandel og frikort her

Foto og film

​​Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke. 

Mat og drikke

Servering
Som pasient i Sykehuset Innlandet får du servert mat ved avdelingen du er innlagt.

Mer informasjon om matservering og menyoversikt


Kantine

Kantina ligger i 1. etasje, til venstre for Sentralhallen, og er åpen for besøkende og ansatte. Det serveres smørbrød, salater, kaker med mer. Middag serveres fra 11.​​00.

Se åpningstider


Kiosk

Narvesen ligger i 1. etasje i Sentralhallen.

Åpningstider
Mandag til fredag: 07.00-20.00
Lørdag og søndag: 10.00-18.00
Helligdager: 12.00-16.00
Julaften, nyttårsaften, påskeaften og 17. mai: 09.00-13.00

Mobilbruk

​Det er tillatt å bruke mobiltelefon i sykehusets lokaler, men vær oppmerksom på at mobiltelefonen skal være slått helt av i lokaler skiltet med "Mobilfri sone". 

Ringelyden på mobiltelefonen skal til enhver tid være satt på lydløs. Vi ber alle pasienter og pårørende vise hensyn og unngå unødvendig støy. 

Prestetjeneste og åndelig omsorg

Det er ansatt sykehusprester ved de fleste sykehusene. Der formidler de ansatte kontakt med prest ved behov. Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt. For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. I Sykehuset Innlandet respekteres alle religioner og livssyn. Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn. 

Sjele​​​sorg
En stor del av sykehusprestens hverdag handler om sjelesorg, hvor samtalen er det viktigste redskap. Innholdet i sjelesorgsamtaler er ofte de eksistensielle og åndelige temaene som er forbundet med å være syk og motta behandling. Eksempel på dette er spørsmål om mening/meningsløshet, ansvar og skyld, døden, tro og livssyn, sorg, skam, ensomhet og håp.​

Ritualer
Sykehusprestene kan også sørge for ulike typer religiøse ritualer på sykehuset. Det er ofte etterspurt i forbindelse med tapssituasjoner, for eksempel ved ulykker, brå spedbarnsdød eller dødsfall som følge av kreft. Ritualene skapes ofte i nært samarbeid med pasienten og pårørende i den aktuelle situasjon. Herunder kommer også de kirkelige ritualer i form av forbønn, nattverd, dåp, skriftemål, båreandakter og annet.

Sosionomtjeneste

Sykdom og ulykker kan medføre praktiske og personlige problemer, som for den enkelte og pårørende kan være vanskelig å håndtere på egenhånd.​ Som en del av Sykehuset Innlandets helhetlige pasientbehandling kan sosionomtjenesten gi hjelp, råd og veiledning til pasienter og pårørende som ønsker det.

Sosionomtjenesten kan bistå pasienter og deres pårørende slik at de bedre mestrer en krevende livssituasjon, som følge av sykdom eller skade.

Sosionomen kan:

  • Kartlegge hjelpebehov
  • Gi hjelp og veiledning i forhold til økonomi, bosituasjon, arbeid, studier, hjemmesituasjon og andre praktiske ting
  • Ta kontakt med hjelpeapparatet utenfor sykehuset, for eksempel Nav
  • Informere om rettigheter og hjelpeinstanser/-tiltak
  • Tilby hjelp og veiledning angående pasientreiser og andre refusjonsordninger
  • Ha støttesamtaler, gi råd og veiledning ved følelsesmessige reaksjoner og vanskelige tanker. Gjelder også pårørende.
  • Undervise i sosialfaglige spørsmål overfor helsepersonell, pasienter og pårørende
Det er pleiepersonalet som formidler kontakt med sosionom​.

Tolketjeneste

Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk.

Les mer om rett til tolk her

Trådløst nettverk / Wi-Fi

​Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "SykehusGjest". Første gang må du registere deg med telefonnummer.

Fant du det du lette etter?