Øredreninnleggelse hos barn, Gjøvik

Øre/nese/hals, Gjøvik

De fleste barn opplever en eller flere episoder med akutt mellomørebetennelse. Det går oftest over av seg selv, eller må behandles med antibiotika. I noen tilfeller blir ørebetennelsen og væskedannelsen i mellomøret kronisk. Barnet kan da oppleve nedsatt hørsel, noe som kan påvirke språkutviklingen. I slike tilfeller kan det bli aktuelt å legge inn et ventilasjonsrør (dren) i trommehinnen.

Innledning

Et ventilasjonsrør er en liten plastsylinder som blir plassert gjennom trommehinna slik at luft kan strømme fritt inn i mellomøret. Det er to typer ventilasjonsrør: kort- og langtidsventilasjonsrør. Den første typen er minst og står på plass i ca. ett år. Denne typen ventilasjonsrør faller oftest ut av seg selv. Langtidsventilasjonsrøret er større og sitter bedre fast i trommehinnen. Av den grunn faller det sjeldent ut. Du vil få informasjon om hvilken type ventilasjonsrør som skal brukes.

Ventilasjonsrøret blir satt inn i øret under en operasjon. Som regel kan barnet opereres og reise hjem samme dag. Operasjonen skjer oftest i narkose. Hos eldre barn og voksne kan av og til lokalbedøvelse benyttes.

Henvisning og vurdering

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

1. Før

Det er viktig at barnet er friskt de siste ukene før operasjonen.

Barn som skal legges i narkose, må faste før operasjonen. Det vil si at barnet ikke kan spise eller drikke fra midnatt kvleden før inngrepet (heller ikke om morningen på selve operasjonsdagen). Dersom operasjonen skal skje litt ut på formiddagen, kan barnet få drikke inntil et halvt glass sukkerholdig saft senest to timer før narkosen blir gitt.

En pårørende kan være med inne på operasjonsstua inntil barnet har sovnet.

På operasjonsdagen blir barnet undersøkt av lege. Dere får informasjon om operasjonen, mulige komplikasjoner og andre viktige opplysninger.

Det kan bli noe venting før operasjonen da andre operasjoner kan ta lengre tid enn planlagt.

2. Under

Kirurgen lager et lite hull i trommehinnen og væske i mellomøret kan suges ut. Ventilasjonsrøret blir satt på plass. I noen tilfeller drypper kirurgen inn øredråper, som også skal brukes hjemme i noen dager etter operasjonen. Inngrepet tar kort tid.

3. Etter

Etter operasjonen blir pasienten observert på et oppvåkningsrom. Dersom inngrepet har gått fint og det ikke er komplikasjoner, kan pasienten reise hjem etter noen timer.

Inngrepet gir lite eller ingen smerter, men narkosen kan gi lett ubehag, irritabilitet og kvalme. Smertestillende som feks Paracetamol kan benyttes i vanlig dosering, det er trygt å følge pakningsvedlegget som følger med esken.

Hørselen vil ofte være bedret allerede like etter operasjonen.

Før hjemreisen vil en sykepleier gi informasjon om dagene som kommer etter operasjonen. Lege skriver ut resept på øredråper eller andre medisiner dersom det trengs. Barnet får time til kontroll etter operasjonen.

Barnet kan vanligvis dra tilbake til barnehage/skole dagen etter operasjonen.

Barnet skal holde øret helt tørt den første uka etter operasjonen. Deretter kan det bade uten beskyttelse i øret. Skal barnet til utlandet, bør øret beskyttes ved bading på grunn av en annen bakterieflora enn i Norge. Bruk for eksempel en bomullsdott med fet salve/vaselin i øregangen, eller annet spesialprodukt fra apoteket.

Behandling med ventilasjonsrør er en vanlig og trygg prosedyre med få komplikasjoner.

Vær oppmerksom

Komplikasjoner som kan inntreffe er:

  • Sekresjon: Øret kan begynne å renne etter operasjonen. Dette kan observeres i et par dager, før en forsøker eddikskylling. Bland 1 del husholdningseddik 7 % med 3 deler kokt vann. Avkjøl til omtrent kroppstemperatur. Drypp/skyll dette i øret to ganger daglig med en 10 ml sprøyte.
  • Trommehinneperforasjon: Kan inntreffe dersom ventilasjonsrøret faller ut eller et langtisdsventilasjonsrør blir fjernet og hullet ikke gror. Hullet kan eventuelt senere bli lukket med en egen operasjon.
  • Arr: Alle former for irritasjon av trommehinnen (som gjentatte ørebetennelser og flere ventilasjonsrørbehandlinger) kan gi kalkdannelse i trommehinnen. Dette er ufarlig og påvirker oftest ikke hørselen.
  • Infeksjon: Ørebetennelse kan oppstå selv om et ventilasjonsrør er på plass. Det kan også oppstå infeksjon i trommehinnen rundt selve ventilasjonsrøret. Øredråper er oftest tilstrekkelig behandling.

Ny operasjon kan bli aktuelt dersom ventilasjonsrøret ikke faller ut av seg selv. Andre ganger faller ventilasjonsrøret ut raskt og det kan bli behov for ny operasjon dersom det har dannet seg ny væske.

Kontaktinformasjon

Praktisk informasjon

Allergi

​Noen får allergiske reaksjoner av enkelte blomster. Det er derfor ikke tillatt med blomster på sykehuset. Vær oppmerksom på at en del også reagerer allergisk på parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette. Det er ikke tillatt med dyr på sykehuset, utenom førerhunder og terapihunder.

Apotek

Sykehuset i Gjøvik har eget apotek.

Åpningstider og kontaktinformasjon

Besøk/visitt

Generell besøkstid ved sykehuset i Gjøvik:

  • 13.30-19.30 (alle dager)

Avdelinger på sykehuset med egen besøkstid:

Betaling

Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste.

Les mer om egenandel og frikort her

Foto og film

​​Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke. 

HELSEbussen

​HELSEbussen er tilpasset pasienter og tilbyr god komfort, egne plasser for bårer og rullestol samt heis, handikaptoalett og helsepersonell.

Har du fått innkallingsbrev til sykehus kan du ringe Pasientreiser på telefon 915 05 515 for reservasjon av plass. Behandler kan også bestille plass direkte for reiser på medisinsk grunnlag.

Se rutetider her

Mat og drikke

Servering
Som pasient i Sykehuset Innlandet får du servert mat ved avdelingen du er innlagt.

Mer informasjon om matservering og menyoversikt


Kantine

Kantine ligger i 4. etasje og er åpen for pasienter og pårørende. Det serveres smørbrød, salater, kaker med mer. Middag serveres fra 11.​​00.

Se åpningstider


Kiosk

Narvesen ligger ved sykehusets hovedinngang i 1. etasje.

Åpningstider
Mandag til fredag: 07.00-20.00
Lørdag og søndag: 10.00-18.00

Mobilbruk

​Det er tillatt å bruke mobiltelefon i sykehusets lokaler, men vær oppmerksom på at mobiltelefonen skal være slått helt av i lokaler skiltet med "Mobilfri sone". 

Ringelyden på mobiltelefonen skal til enhver tid være satt på lydløs. Vi ber alle pasienter og pårørende vise hensyn og unngå unødvendig støy. 

Offentlig transport

Nærmeste busstopp ligger i Ludvig Skattums gate og Johan Sverdrups gate, rett ved sykehuset. Sykehuset ligger omtrent én kilometer (10-15 minutter normal gange) fra Gjøvik stasjon (tog) og Gjøvik skysstasjon (buss).

Informasjon om rutetider

Parkering

  • ​Pasienter og besøkende kan parkere i sykehusets parkeringshus i Ludvig Skattums gate​. Avgiftstider er mandag til fredag 08.00-15.00. Det er også parkeringsmuligheter i gatene omkring sykehuset.
  • Betaling kan skje forskuddsvis med mynt, eller etterskuddsvis med kreditt- eller bensinkort. Priser er 20 kroner per time / 70 kroner per døgn ​(med forbehold om endringer).
  • Blodgivere kan parkere gratis på egne reserverte plasser i forbindelse med blodgiving. Parkeringsplassene ligger på østsiden (3 plasser) og vestsiden (2 plasser)​ av Ludvig Skattums gate ved sykehuset. Gyldig parkeringsbevis fra Blodbanken må ligge godt synlig i frontruten.
  • Elbil-parkering finnes på parkeringsplassen på sørsiden av sykehuset, i krysset mellom Ludvig Skattums gate og Johan Sverdrups gate.
  • Handikap-parkering finnes ved hovedinngang og legevakt og er gratis for personer med gyldig HC-bevis liggende godt synlig i frontruten.​
  • Pårørende til akutt syke og døende pasienter, foreldre til barn som skal til dagbehandling og følgepersoner til fysisk/psykisk funksjonshemmede pasienter kan henvende seg til avdelingen de skal til for å få parkeringsbevis.​

    Kart med oversikt over parkeringsplasser ved sykehuset i Gjøvik

Pasienthotell

​Pasienthotellet ligger i 3. etasje og er et tilbud til pasienter som skal eller har vært til behandling ved sykehuset.

Pasientreiser

Reiser du til og fra offentlig godkjent behandling, kan du ha rett til å få dekket reiseutgifter. På helsenorge.no kan du søke om å få dekket reiseutgifter. Søknadsskjema på papir finner du på helsenorge.no eller hos din behandler. Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 915 05 515.

Les mer om pasientreiser

Prestetjeneste og åndelig omsorg

Det er ansatt sykehusprester ved de fleste sykehusene. Der formidler de ansatte kontakt med prest ved behov. Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt. For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. I Sykehuset Innlandet respekteres alle religioner og livssyn. Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn. 

Sjele​​​sorg
En stor del av sykehusprestens hverdag handler om sjelesorg, hvor samtalen er det viktigste redskap. Innholdet i sjelesorgsamtaler er ofte de eksistensielle og åndelige temaene som er forbundet med å være syk og motta behandling. Eksempel på dette er spørsmål om mening/meningsløshet, ansvar og skyld, døden, tro og livssyn, sorg, skam, ensomhet og håp.​

Ritualer
Sykehusprestene kan også sørge for ulike typer religiøse ritualer på sykehuset. Det er ofte etterspurt i forbindelse med tapssituasjoner, for eksempel ved ulykker, brå spedbarnsdød eller dødsfall som følge av kreft. Ritualene skapes ofte i nært samarbeid med pasienten og pårørende i den aktuelle situasjon. Herunder kommer også de kirkelige ritualer i form av forbønn, nattverd, dåp, skriftemål, båreandakter og annet.

Sosialt samvær og aktivitetstilbud

​Det finnes fellesrom med TV. I fellesstuene og på venterom finner du diverse aviser og magasiner til fri disposisjon. Aviser og magasiner kan også kjøpes i kiosken på sykehuset.

Pusterommet er et trenings- og aktivitetssenter som tilbyr tilpasset fysisk aktivitet til kreftpasienter. Det er også en møteplass og sosial arena for pasienter i samme situasjon.

Sosionomtjeneste

Sykdom og ulykker kan medføre praktiske og personlige problemer, som for den enkelte og pårørende kan være vanskelig å håndtere på egenhånd.​ Som en del av Sykehuset Innlandets helhetlige pasientbehandling kan sosionomtjenesten gi hjelp, råd og veiledning til pasienter og pårørende som ønsker det.

Sosionomtjenesten kan bistå pasienter og deres pårørende slik at de bedre mestrer en krevende livssituasjon, som følge av sykdom eller skade.

Sosionomen kan:

  • Kartlegge hjelpebehov
  • Gi hjelp og veiledning i forhold til økonomi, bosituasjon, arbeid, studier, hjemmesituasjon og andre praktiske ting
  • Ta kontakt med hjelpeapparatet utenfor sykehuset, for eksempel Nav
  • Informere om rettigheter og hjelpeinstanser/-tiltak
  • Tilby hjelp og veiledning angående pasientreiser og andre refusjonsordninger
  • Ha støttesamtaler, gi råd og veiledning ved følelsesmessige reaksjoner og vanskelige tanker. Gjelder også pårørende.
  • Undervise i sosialfaglige spørsmål overfor helsepersonell, pasienter og pårørende
Det er pleiepersonalet som formidler kontakt med sosionom​.

Tolketjeneste

Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk.

Les mer om rett til tolk her

Trådløst nettverk / Wi-Fi

​Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "SykehusGjest". Første gang må du registere deg med telefonnummer.

Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.