Feil og skader
Sykehuset Innlandet jobber for at alle pasienter skal få god og sikker behandling. Vi arbeider aktivt med å forebygge feil og uønskede hendelser. Målsettingen er å styrke pasientsikkerheten, og videreutvikle trygge og gode tjenester.
I trygge hender
Pasientsikkerhetsarbeid i Norge er samlet under slagordet I trygge hender 24-7.
Arbeidet har tre hovedmål:
- Færre pasientskader
- Bedre pasientsikkerhetskultur og varige strukturer for pasientsikkerhet
- Kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten
Les mer om I trygge hender (itryggehender24-7.no)
Global Trigger Tool
I regi av Helsedirektoratet gjennomfører norske sykehus journalgranskning med GTT-metoden (Global Trigger Tool). Hensikten er å få oversikt over skadenivået og følge egne resultater over tid for lokalt forbedringsfokus.
Alle helseforetak har etablert egne GTT-team. Sykehuset Innlandet har ett team på foretaksnivå som gransker 240 journaler årlig.
Hvordan brukes GTT?
Pasientskader kartlegges gjennom en strukturert journalgjennomgang, der en leter etter definerte markører («triggere») på at noe kan ha gått galt. Funn av skader sendes til den aktuelle divisjon/avdeling via kvalitetsrådgiver.
Pasientskader registreres etter systematisk metode, uavhengig om skaden kunne vært unngått. Skaden håndteres i henhold til Sykehuset Innlandets prosedyre. Sykehuset Innlandets meldesystem for uønskede hendelser benyttes, nasjonalt regelverk følges og skader med læringspotensial benyttes til intern forbedring.
Les mer om Global Trigger Tool (itryggehender24-7.no)
Rettigheter for pasienter og pårørende
Hvis du opplever å bli utsatt for en uønsket hendelse, feil diagnostikk eller feil behandling, skal sykehuset gjøre deg oppmerksom på at du kan klage og/eller søke om erstatning.
Rettigheter ved klage og erstatning