We recommend that you upgrade to the latest version of your browser.

Feil og skader

Sykehuset Innlandet jobber for at alle pasienter skal få god og sikker behandling. Vi arbeider aktivt med å forebygge feil og uønskede hendelser. Målsettingen er å styrke pasientsikkerheten, og videreutvikle trygge og gode tjenester.

I trygge hen​​der

Pasientsikkerhetsarbeid i Norge er samlet under slagordet I trygge hender 24-7.

​Arbeidet har tre hovedm​​ål:

  • Færre pasientskader
  • Bedre pasientsikkerhetskultur og varige strukturer for pasientsikkerhet ​
  • Kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten

Les mer om I trygge he​nder (itryggehender24-7.no)

Global Trigger​ Tool

I regi av Helsedirektoratet gjennomfører norske sykehus journalgranskning med GTT-metoden (Global Trigger Tool). Hensikten er å få oversikt over skadenivået og følge egne resultater over tid for lokalt forbedringsfokus.

Alle helseforetak har etablert egne GTT-team. Sykehuset Innlandet har ett team på foretaksnivå som gransker 240 journaler årlig.

Hvordan bruke​​​​s GTT?​ 

Pasientskader kartlegges gjennom en strukturert journalgjennomgang, der en leter etter definerte markører («triggere») på at noe kan ha gått galt. Funn av skader sendes til den aktuelle divisjon/avdeling via kvalit​etsrådgiver. 

Pasientskader registreres etter systematisk metode, uavhengig om skaden kunne vært unngått. Skaden håndteres i henhold til Sykehuset Innlandets prosedyre. Sykehuset Innlandets meldesystem for uønskede hendelser benyttes, nasjonalt regelverk følges og skader med læringspotensial benyttes til intern forbedring.​

Les mer om Glob​al Trigger Tool (itryggehender24-7.no​)​​

Rettigheter for pasienter og på​​rørende

Hvis du opplever å bli utsatt for en uønsket hendelse, feil diagnostikk eller feil behandling, skal sykehuset gjøre deg oppmerksom på at du kan klage og/eller søke om erstatning.

Rettigheter ved klage og erstatning

Pasient- og brukerombudet i Innlan​det

Norsk pasientforening

Norsk pasientskadeerstatning

Last updated 1/26/2024