Vi bruker informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for at nettsidene våre skal fungere.
Les mer om våre informasjonskapsler
We recommend that you upgrade to the latest version of your browser.

Digital samhandling

For å sikre forsvarlig behandling og riktig oppfølging gjennom hele pasientforløpet, er det viktig med rask og trygg overføring av informasjon i hele helse- og omsorgstjenesten. For å få dette til brukes nasjonale standardiserte meldinger som på en sikker måte, over Norsk helsenett, sendes elektronisk mellom journalsystemene hos sykehus, fastlege og kommunehelsetjenesten. All informasjonen som utveksles, ligger i journalen, både hos avsender og mottaker.

​Kontaktpunkt for varsling knyttet til meldingsflyt

Om du/dere opplever at meldingsflyten er nede, må Sykehuset Innlandet varsles umiddelbart. 

Varsel sendes på e-post: meldingsansvarlig@sykehuset-innlandet.no

Når du/dere planlegger nedetid, må Sykehuset Innlandet varsles på e-post senest to uker før. 

Melding sendes på e-post: meldingsansvarlig@sykehuset-innlandet.no

Om du/dere mottar feilsendte meldinger eller prøvesvar fra oss, må vi varsles. 

Varsel sendes på e-post: meldingsansvarlig@sykehuset-innlandet.no  

Varselet må inneholde informasjon om:

  • hvilken meldingstype det gjelder
  • hvilken kommune/instans det er sendt til 
  • nøyaktig dato og klokkeslett for når meldingen ble mottatt

Frittstående dialogmeldinger 

Dialogmeldinger mellom helseforetak, fastleger og øvrig legetjeneste i kommunen, er en sikker elektronisk dialog mellom spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten. Fra og med 20.03.2020 bruker alle avdelinger innen somatikk og psykisk helse og rus i Sykehuset Innlandet dialogmeldinger.

Forespørsel kan brukes innen laboratoriefag Medisinsk biokjemi på tjenesteadresse «Medisinsk biokjemi, Dialog». Dialogmelding kan ikke brukes til Bildediagnostikk, mikrobiologi, patologi eller blodbank.

Dialogmeldinger brukes når pasient er i et behandlingsforløp, og kan erstatte brev, telefoner og feil bruk av elektroniske henvisninger. Hver melding blir et dokument i pasientens journal. 

Adressering av dialogmeldinger er tilsvarende henvisningsadressering. Begge parter må sørge for ajourhold av opplysninger om egen organisasjon i adresseregisteret på Norsk helsenett.

Når kan dialogmelding benyttes? 

Primært i perioden fra en henvisning er mottatt ved Sykehuset Innlandet og inntil 12 måneder siden pasientens siste kontakt med oss.

Forventet svartid: 3–5 virkedager

  • Det er ikke mulig å legge ved vedlegg eller sett inn utklipp i dialogmeldinger.
  • Dialogmeldinger skal kun ha 1 mottaker. Kopimottakere skal ikke benyttes.
  • Forespørsel brukes som innledning til dialog.
  • Svar på forespørsel brukes når man svarer på et dialogmelding.
  • Meldingstypen Avvik benyttes kun dersom dialogmeldingen er på feil pasient, sendt til feil mottaker, eller hvis innholdet ikke er i tråd med kjørereglene.

Dialogmeldinger skal ikke benyttes ved:

  • avklaringer rundt øyeblikkelig hjelp eller funn av alvorlig karakter. Da må telefonkontakt benyttes.
  • lange faglige utredninger. Bruk vanlig notat, henvisning eller epikrise.
  • generelle råd som ikke er aktuelle for behandlingsformål.
  • administrative diskusjoner, som for eksempel arbeidsfordeling fastlege/sykehuslege/kommunehelsetjeneste. 

  • Vær konsis og konkret, og vurder ordlyd. Dokumentet ligger i pasientens journal.
  • Unngå forkortelser og vanskelige medisinske termer.
  • Det er ikke nødvendig med navn på avsender og "høflighetsfraser" i selve meldingen.
  • Tydelige problemstillinger som er enkle å svare ut, og som ikke genererer nye spørsmål.
  • Ikke bland fagområder (for eksempel kirurgi og medisin) i samme melding. Opprett en melding per relevant mottaker.

For fastlege/legekontor/andre

  • Etterspørre status på en henvisning eller ettersende tilleggsopplysninger.
  • Spørsmål vedrørende oppfølging av pasient etter et sykehusopphold eller knyttet til en epikrise.
  • Spørsmål om legemiddelbehandling.
  • Ettersende tilleggsopplysninger.
  • Etterspørre epikrise.

For spesialisthelsetjenesten (Sykehuset Innlandet)

  • Innhente tilleggsinformasjon knyttet til mottatt henvisning for å kunne gi riktig vurdering og prioritet.
  • Spørsmål knyttet til inneliggende pasient, et poliklinisk forløp, oppfølging av pasienter med kroniske sykdommer.
  • Spørsmål om legemiddelbehandling.
  • Ettersende tilleggsopplysninger.

Dialogmeldinger skal adresseres til aktuelt fagområde. Bruk tjenesteadresser hentet fra Norsk helsenetts adresseregister. 

Merk 1:

  • Dialogmelding kan brukes innen laboratoriefag Medisinsk biokjemi på tjenesteadresse «Medisinsk biokjemi, Dialog». 
  • Dialogmelding kan ikke brukes innen Bildediagnostikk, mikrobiologi, patologi eller blodbank.

Merk 2:

Følgende tjenester er ikke tilknyttet fagspesifikke avdelinger og skal ikke velges ved adressering av meldinger:

  • Digitale innbyggertjenester
  • Fellesfaglig avsenderadresse (er default ved REPLY til SI. Ellers kun for SI)
  • Forskrivning
  • Meldeordning uønsket hendelse (kun internt for SI)
  • PLO Innleggelse Somatikk (skal kun benyttes i PLO-meldingsutveksling med kommunen)
  • PLO Innleggelse Psykiatri (skal kun benyttes i PLO-meldingsutveksling med kommunen)

Dialogmeldinger sendt til disse tjenestene vil bli besvart med avvik, og med henstilling til å velge riktig fagområde.

Last updated 2/21/2025