Om prosjektet
Hensikt
Hensikten med prosjektet er å kartlegge oppgaver i sengepost med mål om oppgavedeling for sikre en mer fremtidsrettet, hensiktsmessig og effektiv drift av sengepostene i Sykehuset Innlandet, rett kompetanse på rett sted. I tillegg skal prosjektet kartlegge om det kan frigjøres tid til pasientrettet arbeid for sykepleier på sengepost.
Prosjektbeskrivelse
Prosjektet er en del av Pasient- og arbeidsflyt på sengepost, som har som mål å forbedre pasientflyt og ansattes arbeidsprosesser.
Fase 1 startet i 2021 med kartlegging av oppgaver som i dag utføres av sykepleier på medisinsk sengepost, med mulighet for overføring til andre yrkesgrupper.
Prosjektet er nå i fase 2 – oppfølging med 3 delprosjekter:
- Implementere funn i involverte enheter etter kartlegging i fase 1 – Medisinske sengeposter Elverum – Hamar, med tilhørende enheter fra Eiendom og internservice
- Pilotere oppgavedeling fra sykepleier til apotekertekniker/farmasøyt ved Medisinsk sengepost 1E Elverum
- Gjennomføre kartlegging, tilsvarende fase 1, på medisinske sengeposter Gjøvik-Lillehammer med fokus på legeoppgaver
Funn og resultater
Kartlegging i fase 1 ble gjort gjennom 19 observasjoner og workshops med arbeidsgruppene som kartla oppgaver. Arbeidsgruppene besto av lege, sykepleiere, helsefagarbeidere, helsesekretær, matforsyning, renholder, portør, tillitsvalgt og vernetjenesten. I workshops kartla gruppene oppgaver på dag, kveld, natt og helg. Sykepleier markert sine oppgaver for å synliggjøre om disse kunne deles eller måtte i vare tas av sykepleier.
Hovedfunn fra observasjonen var at sykepleier benyttet, i gjennomsnitt, 1 time og 52 minutter på medisinrom, 1 time og 47 minutter på pasienttid, vaktrom 2 timer og 10 minutter og annet 2 timer og 30 minutter.
Arbeidsgruppene fant 117 oppgaver til fordeling. Det skilte seg ut fem hovedgrupper med oppgaver innen:
- Transport/følge/hente
- Pasientrom
- Oppfølging av pasient
- Prosedyrer
- Dokumentasjon
Oppgavene kunne fordeles til helsefagarbeider, helsesekretær, renhold, portør og matforsyning.
Under hele prosessen har det vært viktig å holde fokus på hva de ansatte mener. Kartleggingen var deres fortelling om hvilke oppgaver som kan fordeles.
Flere av oppgavene er allerede overført, dette med hovedsak til ansatte i EIS. Det er også overført flere oppgaver til helsefagarbeidere og helsesekretærer. Det er lagt en plan for ytterligere oppgavedeling i løpet av høsten 2023, men dette avhenger også av finansiering med omstillingsmidler.
Samarbeidspartnere
Prosjektets deltagere er ansatte ved medisinske avdelinger på Elverum, Hamar, Gjøvik og Lillehammer, samt ansatte i divisjon Eiendom og internservice som støtter de medisinske sengepostene. Organisasjonsutviklingsprogrammet har bistått med prosesstøtte.
Tidsramme
Oppstart fase 1 var i 2021 og fase 2 for delprosjekt A og B er estimert ferdig mars 2024. Delprosjekt C ferdigstilles tentativt juni 2024.
Finansiering
Prosjektet er finansiert med omstillingsmidler fra Sykehuset Innlandet, samt egeninnsats fra involverte avdelinger.
Kontakt
Embjørg Lie
E-post: embjorg.lie@sykehuset-innlandet.no