Selvmord er en alvorlig folkehelseutfordring som hvert år fører til over 600 dødsfall i Norge. En tredjedel av alle som tar sitt eget liv har hatt kontakt med spesialisthelsetjenesten. Behandling og forebygging av selvmord utgjør en av de mest krevende oppgavene for helsepersonell, og mange opplever høyt arbeidsrelatert stress og usikkerhet i møte med pasienter som står i fare for å ta sitt eget liv. For å styrke kvaliteten på selvmordsforebyggende behandling i spesialisthelsetjenesten, undersøker dette prosjektet hvordan «mening i arbeid» og holdning til kunnskapsbasert praksis påvirker implementeringen av Collaborative Assessment and Management of Suicidality (CAMS), en kunnskapsbasert metode for selvmordsforebygging.
Prosjektet består av tre delstudier. Først utføres en litteraturgjennomgang for oversikt over implementering av kunnskapsbaserte selvmordsforebyggende metoder i klinisk kontekst. Deretter gjennomføres kvantitativ spørreundersøkelse og, til slutt, kvalitative intervjuer med helsepersonell som har deltatt i CAMS-opplæring.
Forskningen søker å identifisere hvordan faktorer som «mening i arbeid» og holdning til kunnskapsbasert praksis påvirker ansattes evne til å ta i bruk og opprettholde kunnskapsbaserte praksiser.