Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Forskningsprosjekt

Selvmordsforebyggende arbeid i psykisk helsevern

Studien utforsker om det er behov for å forbedre utdanning og opplæring i selvmord og selvmordsforebygging i Norge, for studenter som skal arbeide med pasienter i selvmordsrisiko. Hovedmålgruppe er spesialisthelsepersonell ved psykiatriske institusjoner og sykehusprester.

En sentral oppgave ved institusjoner innenfor psykisk helsevern er å forebygge selvmord. Samtidig er selvmord et komplekst fenomen, og signaler om alvorlige selvmordstanker, atferd og planlegging kan være svært vanskelig å oppdage. Det kan skape store utfordringer for helsepersonell i deres arbeid med pasienter i risiko for selvmord, både faglig og menneskelig. Kontinuerlig utvikling av selvmordrelatert utdanning for studenter som skal arbeide med pasienter i selvmordsrisiko er derfor avgjørende, med mål om å sørge for best mulig forutsetninger for å forebygge selvmord. 

Målet er å undersøke om det er behov for å forbedre utdanning og opplæring innen selvmord og selvmordsforebygging i Norge, for studenter som skal jobbe ved institusjoner innen psykisk helsevern. Og om det viser seg å være behov, hvilke forbedringer handler det om?

Spesialisthelsepersonell og sykehusprester anses som frontlinjen i selvmordsforebyggende arbeid. De møter ofte mennesker i selvmordsrisiko i sitt arbeid og er derfor en viktig målgruppe i prosjektet. Utforskingen baseres på analyse av kvalitativt datamateriale innsamlet i prosjektet E-Lifelong Learning in prevention of Suicide in Europe (ELLIPSE. Prosjektreferanse: 2019-1-SE01-KA203-060571). 

Metode

Kvalitativ metode/ Refleksiv tematisk analyse (Braun & Clarke, 2022) benyttes i analysearbeidet. Metoden tilbyr en åpen utforsking av datamaterialet gjennom seks faser: 1) Gjøre seg kjent med data 2) Koding 3) Generere initierende temaer 4) Utvikle og revidere temaer 5) Definering av temaer 6) Skrive ut funn.

Datamaterialet inneholder gruppeintervjuer med spesialisthelsepersonell ved psykiatriske institusjoner og sykehusprester, med vekt på selvopplevde erfaringer, ferdigheter, utfordringer og behov i arbeid med pasienter i risiko for selvmord. I tillegg et fokusgruppeintervju med journalister med lang erfaring i å skrive om selvmord i media. Denne gruppen kan bidra med viktige perspektiv på selvmord og selvmordsforebygging i Norge. Prosjektets forskningsspørsmål utforskes gjennom tre delstudier: 

  • Del-studie 1: Hva må studenter i psykisk helsevern lære og være forberedt på før de skal jobbe med pasienter i selvmordsrisiko i psykiatriske institusjoner?
  • Del-studie 2: Hva er holdningene og utfordringene blant sykehusprester overfor pasienter i risiko for selvmord, og hvilken rolle i selvmordsforebyggende har sykehusprester etter deres egen oppfatning?
  • Del-studie 3: Kommer eksistensielle og etiske temaer innen selvmord og selvmordsforebygging til uttrykk på noen måte blant helsepersonell og sykehusprester knyttet til deres arbeid med pasienter i risiko for selvmord? I så fall, hvordan identifiseres temaene og i hvilken sammenheng?

Studien gjennomføres i en eksistensiell, etisk og filosofisk kontekst.

Resultater og anvendelser

Studien kan bidra til å styrke utdanning i selvmord og selvmordsforebygging i Norge for studenter i psykisk helsevern, gjennom å identifisere eventuelle behov som ikke ser ut til å bli møtt i utdanningsløp i dag. Intensjonen er å frembringe refleksjoner om hva som kan bidra til å imøtekomme behov, fremfor løsningsorientering. Konkretisering av løsninger vil kunne bli neste forskningssteg.

Kontakt

Terese Grøm

Stipendiat

terese.grom@sykehuset-innlandet.no
Sist oppdatert 19.12.2024