HELSENORGE

Digital samhandling

For å sikre forsvarlig behandling og riktig oppfølging gjennom hele pasientforløpet, er det viktig med rask og trygg overføring av informasjon i hele helse- og omsorgstjenesten. For å få dette til brukes nasjonale standardiserte meldinger som på en sikker måte, over Norsk helsenett, sendes elektronisk mellom journalsystemene hos sykehus, fastlege og kommunehelsetjenesten. All informasjonen som utveksles, ligger i journalen, både hos avsender og mottaker.

Kontaktpunkt for varsling meldingsflyt

Ved akutt nedetid

Om du/dere opplever at meldingsflyten er nede, må Sykehuset Innlandet varsles umiddelbart. Varsel sendes på e-post: meldingsansvarlig@sykehuset-innlandet.no

Ved planlagt nedetid i kommunen

Når du/dere planlegger nedetid, må Sykehuset Innlandet varsles på e-post senest to uker før. Melding sendes på e-post til: meldingsansvarlig@sykehuset-innlandet.no

Dette kan du lese mer om i Samarbeidsavtalen: Rutine om IKT-løsninger lokalt - Meldingsutveksling

Ved feilsendte meldinger/prøvesvar fra Sykehuset Innlandet

Om du/dere mottar feilsendte meldinger eller prøvesvar fra oss, må vi varsles. Varsel sendes på e-post til meldingsansvarlig@sykehuset-innlandet.no.  

Varselet må inneholde informasjon om hvilken meldingstype det gjelder, hvilken kommune/instans det er sendt til, og nøyaktig dato og klokkeslett for når meldingen ble mottatt.

Frittstående dialogmelding

Dialogmeldinger mellom helseforetak, fastleger og øvrig legetjeneste i kommunen, er en sikker elektronisk dialog mellom spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten. Fra og med 20.03.2020 bruker alle avdelinger innen somatikk og psykisk helse og rus i Sykehuset Innlandet dialogmeldinger.

Forespørsel kan brukes innen laboratoriefag Medisinsk biokjemi på tjenesteadresse «Medisinsk biokjemi, Dialog». Dialogmelding kan ikke brukes til Bildediagnostikk, mikrobiologi, patologi eller blodbank.

Dialogmeldinger brukes når pasient er i et behandlingsforløp, og kan erstatte brev, telefoner og feil bruk av elektroniske henvisninger. Hver melding blir et dokument i pasientens journal. 

Adressering av dialogmeldinger er tilsvarende henvisningsadressering. Begge parter må sørge for ajourhold av opplysninger om egen organisasjon i adresseregisteret på Norsk helsenett.

Kjøreregler for bruk av frittstående dialogmeldinger

Når kan dialogmelding benyttes?
Primært i perioden fra en henvisning er mottatt ved Sykehuset Innlandet og inntil 12 måneder siden pasientens siste kontakt med oss.

Forventet svartid: 3–5 virkedager

  • Det er ikke mulig å legge ved vedlegg eller sett inn utklipp i dialogmeldinger.
  • Dialogmeldinger skal kun ha 1 mottaker. Kopimottakere skal ikke benyttes.
  • Forespørsel brukes som innledning til dialog.
  • Svar på forespørsel brukes når man svarer på et dialogmelding.
  • Meldingstypen Avvik benyttes kun dersom dialogmeldingen er på feil pasient, sendt til feil mottaker, eller hvis innholdet ikke er i tråd med kjørereglene.


Dialogmeldinger skal ikke benyttes ved:

  • avklaringer rundt øyeblikkelig hjelp eller funn av alvorlig karakter. Da må telefonkontakt benyttes.
  • lange faglige utredninger. Bruk vanlig notat, henvisning eller epikrise.
  • generelle råd som ikke er aktuelle for behandlingsformål.
  • administrative diskusjoner, som for eksempel arbeidsfordeling fastlege/sykehuslege/kommunehelsetjeneste.

Retningslinjer for innhold

  • Vær konsis og konkret, og vurder ordlyd. Dokumentet ligger i pasientens journal.
  • Unngå forkortelser og vanskelige medisinske termer.
  • Det er ikke nødvendig med navn på avsender og "høflighetsfraser" i selve meldingen.
  • Tydelige problemstillinger som er enkle å svare ut, og som ikke genererer nye spørsmål.
  • Ikke bland fagområder (for eksempel kirurgi og medisin) i samme melding. Opprett en melding per relevant mottaker.

For fastlege/legekontor/andre

  • Etterspørre status på en henvisning eller ettersende tilleggsopplysninger.
  • Spørsmål vedrørende oppfølging av pasient etter et sykehusopphold eller knyttet til en epikrise.
  • Spørsmål om legemiddelbehandling.
  • Ettersende tilleggsopplysninger.
  • Etterspørre epikrise.


For spesialisthelsetjenesten (Sykehuset Innlandet)

  • Innhente tilleggsinformasjon knyttet til mottatt henvisning for å kunne gi riktig vurdering og prioritet.
  • Spørsmål knyttet til inneliggende pasient, et poliklinisk forløp, oppfølging av pasienter med kroniske sykdommer.
  • Spørsmål om legemiddelbehandling.
  • Ettersende tilleggsopplysninger.

Hvordan adressere til Sykehuset Innlandet?  

Dialogmeldinger skal adresseres til aktuelt fagområde. Bruk tjenesteadresser hentet fra Norsk helsenetts adresseregister.

Merk 1:

  • Dialogmelding kan brukes innen laboratoriefag Medisinsk biokjemi på tjenesteadresse «Medisinsk biokjemi, Dialog». 
  • Dialogmelding kan ikke brukes innen Bildediagnostikk, mikrobiologi, patologi eller blodbank.

Merk 2:
Følgende tjenester er ikke tilknyttet fagspesifikke avdelinger og skal ikke velges ved adressering av meldinger:

  • Digitale innbyggertjenester
  • Fellesfaglig avsenderadresse (er default ved REPLY til SI. Ellers kun for SI)
  • Forskrivning
  • Meldeordning uønsket hendelse (kun internt for SI)
  • PLO Innleggelse Somatikk (skal kun benyttes i PLO-meldingsutveksling med kommunen)
  • PLO Innleggelse Psykiatri (skal kun benyttes i PLO-meldingsutveksling med kommunen)

Dialogmeldinger sendt til disse tjenestene vil bli besvart med avvik, og med henstilling til å velge riktig fagområde.

Brukerveiledninger for legekontor

Brukerveiledning Pridok Brukerveiledning CGM Allmenn Brukerveiledning Infodoc plenarioBrukerveiledning System X

 

 

 


Fant du det du lette etter?