Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Helserettigheter og henvisning av utenlandske pasienter

Ved henvisning av pasienter som ikke er folkeregistrert i Norge, er det viktig å være klar over at helserettigheter avhenger av dokumentasjon. Tidlig rettighetsavklaring sikrer at pasienter som ikke har rettigheter, gjøres klar over egenbetaling og eventuelt avslag på grunn av kapasitetsutfordringer.

Sølvi B. Henriksen, tverrfaglig koderådgiver / koordinator i sentralt kodeteam, Sykehuset Innlandet / Kristine Gaarder, samhandlingslege
Publisert 10.12.2024

Alle pasienter har krav på nødvendig behandling, men planlagt/elektiv behandling avhenger av pasientens rettigheter: 

  • Jobber i Norge for norsk arbeidsgiver? Viktig informasjon i henvisningen. Pasienten selv eller sykehuset må innhente bekreftelse fra Helfo på helserettigheter.
  • Asylsøkere – kopi av gyldig asylsøkerkort må fremvises. Kort som har gått ut på dato under behandlingstiden må bestilles hos UDI. Pasient som har fått avslag på asylsøknad og frist for utreise, kan være reist ut av landet før personen innkalles. Sykehusenes inntakskontor bruker ofte store ressurser på å få kontakt med pasienter som ikke har møtt. Pasienter som ikke kan vise gyldig asylsøkerbevis, er i likhet med andre personer som velger å oppholde seg i Norge uten gyldig opphold, selvbetalende. Det betyr at de må dekke 100 prosent av kostnaden for behandling selv. 
  • Vanlige kontaktopplysninger som, telefonnummer midlertidig adresse er en selvfølge, men også bostedsadresse i hjemlandet, personnummer i hjemlandet, DUF-nummer etc. er til god hjelp. 

For mer informasjon om utenlandske pasientens rettigheter, se helsenorge.no, helfo.no og udi.no.