Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
En person i laboratoriefrakk som jobber på en maskin

Stor omsorg for instrumentene

Administrerende direktør Alice Beathe Andersgaard ble satt i «skrubben» da hun hospiterte ved sterilsentralen på Tynset nylig.

Line Fuglehaug, kommunikasjonsavdelingen
Publisert 24.02.2025

​Sterilsentralene har ansvar for rengjøring, desinfisering, sterilisering og klargjøring av medisinsk utstyr og instrumenter til bruk ved kirurgiske inngrep og annen medisinsk behandling. 

Felles avdeling 

Mens sterilsentralene ved de øvrige sykehusene våre er organisert som egne enheter, inngår sterilsentralen på Tynset i operasjonsavdelingen. Det forteller seksjonsleder Liv Iren Kletten Svee, som tar imot Alice Beathe og viser veg til avdelingen. 
En gruppe mennesker i kirurgiske skrubb i et rom
Alice Beathe får en omvisning i operasjonsvdelingen, der det allerede er full aktivitet denne tidlige vintermorgenen. 

I de tre operasjonsstuene er det pasienter som blir operert med  kneartroskopi, hofteprotese og plastikkirurgi.

I korridoren på motsatt side står operasjonssykepleier Jan Erik Graneng klar til å ta imot hospitanten.

Med videreutdanning innen sterilforsyning har han et overordnet ansvar ved sterilsentralen. På lik linje med sine kollegaer jobber han både som operasjonssykepleier og i sterilsentralen, noe han mener gir mange fordeler. 

Det gir en fin variasjon i arbeidet, vi får god kjennskap til alle instrumenter og det gir en felles forståelse og respekt for alt utstyret vi håndterer.
Jan Erik Graneng

Logistikk 

Alice Beathe får en rask innføring i sterilsentralens ansvar og oppgaver, utstyr og maskinpark. På benken ligger utstyr som ble rengjort dagen før klart for inspeksjon og pakking, men hospitanten skal få følge hele sløyfa og blir tatt med til rommet der urent utstyr blir levert fra operasjonsstuene etter bruk.

– Jeg regner med at den første trallen kommer hvert øyeblikk, sier Jan Erik, og setter kurs mot et rom midt mellom operasjonsgangen og sterilsentralen.

Etter få minutter trilles utstyret fra dagens første operasjon inn på skyllerommet. Her starter prosessen med å rengjøre alt utstyret. Blodrester og smuss må fjernes, før det skal vaskes i avanserte maskiner. 

Et par personer som jobber på en fabrikk

Alice Beathe får raske instrukser og blir satt til å sortere utstyret i ulike kurver. Noe av utstyret må skrubbes for hånd. 

– Det er mye utstyr som er utformet slik at det fester seg smuss. Det er viktig å få bort dette, så det ikke blir sittende fast gjennom maskinvasken, forklarer Jan Erik. 

De er knapt ferdig med den første tralla før den neste kommer inn døra.

– Det blir litt logistikk, og kan være litt hektisk i perioder, men det gjelder å lage seg gode rutiner, sier han. Etter en ny runde sortering, skrubbing og skylling er begge maskinene i gang med vask. 

Klargjøring 

Mens maskinene vasker er det klart for å ta fatt på utstyret som ble rengjort i går. 

– Vi gjør en visuell gjennomgang av alt utstyret for å se at det er rent og i orden. Ødelagt eller slitt utstyr sorteres ut for reparasjon eller utskiftning, forteller Jan Erik.

Et par menn i skrubb som ser på et stykke papir

Alice Beathe sjekker sakser og skalpeller, og husker navnet på de aller fleste instrumentene fra sin tid på operasjonsstuene. 

Det foretas en visuell gjennomgang av alt utstyr etter vask for å sjekke at alt er i orden før det pakkes og steriliseres på nytt. 

Deretter legges utstyret i såkalte «brikker», der det er sjekklister for hvilket utstyr som skal ligge i de ulike kurvene. 

Så skal brikkene pakkes og enkeltutstyr forsegles, før alt skal steriliseres i en egen autoklave. 

En person i en blå skrubb

Det kreves konsentrasjon når Alice Beathe får i oppgave å pakke brikkene etter forklart oppskrift. 

– Sterilisering skjer ved at mettet vanndamp tilføres og virker på overflatene på utstyret vi har pakket. Det fuktige miljøet med temperaturer på 134 grader, dreper og inaktiverer alle former for mikroorganismer. Slik at utstyret blir sterilt og klar til bruk på neste pasient, forklarer Jan Erik. 

Når prosessen er ferdig, er utstyret igjen klart for bruk i operasjonsstuen. 

– Sterilsentralen spiller en helt avgjørende rolle for aktiviteten på sykehusene våre. Det var veldig spennende å få ta del i arbeidet og se hvordan dere med presisjon og fagkunnskap står i frontlinjen for det som virkelig er pasientsikkerhet i praksis, sa Alice Beathe før hun takket for seg.