Personvern

Sykehuset Innlandet behandler en rekke personopplysninger om pasienter, ansatte og andre. I denne personvernerklæringen beskrives i korte trekk hvordan vibehandler og beskytter personopplysningene.

Om pasientopplysninger

Hva er personopplysninger og sensitive personopplysninger?

En personopplysning er enhver opplysning som kan knyttes til en fysisk person, for eksempel:

  • Navn
  • Adresse
  • Fødselsnummer
  • Sivilstand
  • Yrke
  • Sosiale forhold
  • Et fotografi/videoopptak/lydopptak

En rekke personopplysninger er definert som særlige kategorier personopplysninger (også kalt sensitive personopplysninger):

  • Helseopplysninger
  • Genetiske opplysninger
  • Biometriske opplysninger med formål å entydig identifisere noen
  • Opplysninger om rasemessig eller etnisk opprinnelse
  • Opplysninger om politisk eller religiøs oppfatning
  • Opplysninger om filosofisk overbevisning
  • Opplysninger om fagforeningsmedlemskap
  • Opplysninger om seksuelle forhold og seksuell legning
  • Opplysninger om straffedommer og lovovertredelser

Hvorfor har vi opplysninger om deg?

Sykehuset Innlandet samler inn og bruker opplysninger om deg som pasient først og fremst for å behandle til tilstand eller sykdom. Vi samler opplysninger om deg da du møter vårt helsepersonell eller gjennom undersøkelse og behandling.

Vi kan også få informasjon fra andre som behandler deg, for eksempel din fastlege eller andre sykehus. For at vi kan hente informasjon om deg fra andre kreves som hovedregel ditt samtykke.     

Informasjon om deg kan også brukes til forskning og kvalitetssikring. Informasjon som er samlet inn i forbindelse med behandling kan som hovedregel ikke brukes til andre formål uten ditt samtykke.
   
Vi får også informasjon om deg når du har kontakt med oss uten at det handler om behandling av din sykdom. Et For eksempel ved klagesaker. Det blir også registrert et begrenset sett opplysninger når du besøker våre nettsider.

Du har rett til innsyn i opplysninger sykehuset lagrer om deg. Hvis opplysningene ikke er riktige har du rett til å be om at de blir korrigert. Du har også rett til å be om at opplysninger blir slettet. Når det gjelder informasjon i din pasientjournal er retten til sletting begrenset.   


Hvordan behandler vi personopplysninger?

I henhold til personopplysningsloven skal Sykehuset Innlandet vedlikeholde en offentlig fortegnelse over alle databehandlinger av personopplysninger. Sykehusets personvernombud forvalter denne fortegnelsen. Slike databehandlinger omfatter personopplysninger om ansatte og pasienter. Databehandlinger som omfatter pasienter er i hovedsak pasientbehandling, kvalitetssikring, forskning og undervisning. Pasienter har rett til innsyn i opplysninger og til å få korrigert feil.

Alle som jobber hos eller for Sykehuset Innlandet har lovpålagt taushetsplikt. Det er taushetsplikt mellom ansatte også og personopplysninger er kun tilgjengelig for de som har et tjenstlig behov.

Personvernombud

Personvernombudet kan kontaktes dersom du har spørsmål eller lurer på noe om forvaltningen av dine opplysninger.​

Konstituert personvernombud er Håkon Emil Iversøn.
E-post: Hakon.Iverson@sykehuset-innlandet.no

Telefon: 92 83 32 83

Melding til personvernombudet


Bruk skjemaet under.
Kontakt personvernombudet her!

E-post til sykehuset

Sykehusets e-posttjeneste, postmottak@sykehuset-innlandet.no, kan benyttes til enkle spørsmål.
Spørsmål om personvern sendes her.

Henvendelser som krever mer grundig saksbehandling eller som er arkivverdig i henhold til arkivloven, registreres som egen sak. Alle registrerte saker blir normalt besvart per post. I noen tilfeller brukes e-post.

Vær oppmerksom på at bruk av e-post har mange svakheter som gjør at fortrolige opplysninger kan komme på avveie. Send derfor ikke særlige kategorier av personopplysninger (sensitive personopplysninger), helseopplysninger eller fortrolige opplysninger med e-post.

Sykehuset har opprettet en sikker meldingsløsning, MinJournal, for kommunikasjon med utvalgte pasientgrupper. Enkelte avdelinger har tatt i bruk dette.

Pressens og allmennhetens innsyn etter offentlighetsloven

Etter offentlighetsloven er hovedregelen at forvaltningsorganers saksdokumenter er offentlig tilgjengelige. Det betyr at alle som spør (presse og andre) kan gjøre seg kjent med innholdet i dokumentene. Din henvendelse til Sykehuset Innlandet er derfor offentlig, enten den kommer i brev, telefaks eller e-post (og blir registrert i sakarkivet).

Vi publiserer en liste over offentlige henvendelser på dette nettstedet.Les offentlig journal her

 Sykehuset Innlandet håndterer mye dokumentasjon med taushetsbelagte opplysninger. For eksempel dokumenter som inneholder pasientinformasjon knyttet til behandling. Slike dokumenter er unntatt fra offentligheten. Interne dokumenter kan også unntas offentligheten.

Utlevering av personopplysninger

Som hovedregel kan ikke sykehuset utlevere opplysninger om deg uten ditt samtykke. I noen tilfeller gjørs det likevel. Det gjelder opplysninger til (ikke uttømmende liste):

  • Den registrertes arbeidsgiver i den grad opplysningene gjelder arbeidstakerens skikkethet til et bestemt arbeid eller oppdrag.
  • Forskning. Utlevering krever i utgangspunktet samtykke, men kan også gjøres uten samtykke hvis forskningsprosjektet har fått innvilget unntak fra taushetsplikten.
  • Kvalitetssikring. Gjelder som oftest avdelinger ved sykehuset som har behov for å kvalitetssikre behandlingen pasientene får. Du har rett til å reservere deg mot at dine opplysninger blir lagret i et kvalitetsregister. I noen tilfeller vil kvalitetsstudier kreve samtykke fra pasienten.
  • Nav har rett til å innhente opplysninger i kontrolløyemed i forbindelse med behandling av en sak, jf. folketrygdloven § 21-4.
  • Nærmeste pårørende. De nærmeste pårørende har rett til informasjon for å ta avgjørelser på vegne av en slektning som ikke selv er i stand til å ta avgjørelsen. De nærmeste pårørende kan også få informasjon " dersom forholdene tilsier det”, jamfør pasientrettighetsloven § 3-3.
  • Foresatte eller verge. Foresatte har rett til informasjon om barn mellom 12 og 16 år med mindre barnet ikke ønsker dette av grunner som bør respekteres, jamfør pasientrettighetsloven § 3-4. Hvis barnet er under 12 år har foresatte ubetinget rett til informasjon.
  • Nasjonale helseregistre. Sykehuset Innlandet er pålagt å utlevere informasjon til følgende registre:
    • Dødsårsaksregisteret
    • Medisinsk fødselsregister
    • Meldingssystem for smittsomme sykdommer
    • Nasjonalt vaksinasjonsregister (SYSVAK)
    • Norsk overvåkingssystem for infeksjoner i sykehustjenesten
    • Register over svangerskapsavbrudd (abortregisteret)
    • Det sentrale tuberkuloseregisteret
    • Norsk overvåkingssystem for antibiotikaresistens hos mikrober (NORM)
    • Reseptbasert legemiddelregister (Reseptregisteret)
    • Norsk pasientregister (NPR)
    • Reseptformidleren (sentral database i eResept)
    • Nasjonalt register over hjerte- og karlidelser
    • Kreftregisteret

Bruk av leverandør

Sykehuset Innlandet benytter flere leverandører som behandler personopplysninger på vegne av oss for å understøtte behandlingsforløpet. Vi er pålagt å føre oversikt over leverandører som behandler data på vegne av oss (protokoll). I Helse Sør-Øst er Sykehuspartner hoveddriftsleverandør. En egen avtale mellom Sykehuset Innlandet og Sykehuspartner regulerer hvilken informasjon de har tilgang til og hvordan den skal behandles.

Sentrale lover for behandling av personopplysninger

Personopplysningsloven inneholder regler om hvordan personopplysninger som samles inn behandles, herunder hvordan de sikres, hvem som har tilgang og om de kan utleveres til andre eksternt. Den gir personvernombudet grunnlag til å tilrå kvalitetsstudier, helsetjenesteforskning og annen forskning som faller utenfor De regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikks (REKs) mandat for å godkjenne forskningsstudier.

Pasientjournalloven sskal sikre at opplysninger blir tilgjengelige for helsepersonell, samtidig som vernet mot at opplysninger gis til uvedkommende ivaretas. Loven sikrer også pasienter og brukeres personvern, pasientsikkerhet og rett til informasjon og medvirkning.

Helseregisterloven skal bidra til å gi helsetjenesten og helseforvaltningen informasjon og kunnskap uten å krenke personvernet, slik at helsehjelp kan gis på en forsvarlig og effektiv måte. Loven regulerer bruk av personopplysninger til kvalitetsregistre for å evaluere pasientbehandling ved sykehuset og inneholder regler om helsepersonells taushetsplikt.

Helseforskningsloven regulerer bruk av personopplysninger til medisinsk og helsefaglig forskning.

Forvaltningsloven inneholder saksbehandlingsregler for hvordan sykehuset behandler saker. Som part i saken har du særskilte rettigheter, blant annet om innsyn i sakens dokumenter.

Offentlighetsloven med forskrifter inneholder reglene for når et dokument er offentlig tilgjengelig for allmennheten, og når et dokument kan unntas offentlighet. Sykehuset Innlandet praktiserer meroffentlighet, det vil si at vi så langt det er mulig etterstreber at dokumenter skal være offentlige.

Arkivloven inneholder regler om hvordan sakens dokumenter skal oppbevares, herunder om lagring i arkivinstitusjon.

Pasientrettighetsloven gir pasienten rett til informasjon om sin behandling, innsyn i journal og regulerer samtykke til helsehjelp.

Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no

 



Om nettsidene


Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten

https://www.sykehuset-innlandet.no utvikles i tett samarbeid med de andre sykehusene i Norge. Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten består i dag om lag 40 nettsteder; alle sykehusene, IKT-selskap, apotek, RHF og selskaper spesialisthelsetjenesten eier sammen, slik som f.eks. pasientreiser. Sammen utvikler vi ny funksjonalitet, design og oppbyggingen av innholdet slik at det skal være tilgjengelig for brukerne. Vi samarbeider også med Direktoratet for e-helse og Norsk Helsenett som forvalter og drifter den tekniske løsningen.      

Ansvar

Databehandlingsansvarlig er Direktoratet for e-helse
Databehandler er Norsk helsenett (NHN)

Direktoratet for e-helse er ansvarlig for innhenting og bruk av personopplysninger som gjøres i forbindelse med drift og vedlikehold av nettstedet.

Norsk Helsenett er Direktoratet for e-helse sin databehandler, og er leverandør av drift og vedlikehold av nettstedet.

Opplysningene som samles inn, lagres på servere som driftes av Norsk Helsenett (NHN). En egen avtale mellom Direktoratet for e-helse og NHN regulerer hvilken informasjon leverandøren har tilgang til og hvordan den skal behandles.

E-post

Du har mulighet til å kontakte oss via e-post dersom du har generelle spørsmål til noe av det du leser om på våre nettsider. Dersom du sender en e-post til oss vil e-postadressen din og personopplysningene du inkluderer i e-posten lagres i tre måneder.

Sensitive personopplysninger skal ikke sendes med e-post. Det er derfor viktig at du ikke inkluderer slike opplysninger, for eksempel opplysninger om din helse, personnummer osv. i e-post til oss.

Gi tilbakemelding på nettsidene

Du kan gi tilbakemeldinger på nettsidene via skjemaet «Fant du det du lette etter». Skjemaet ligger på et utvalg av våre nettsider. Du vil ikke få svar.  Tilbakemeldingene blir brukt som innspill til forbedring og utvikling av nettsidene.

Dersom du skriver inn telefonnummer, fødselsnummer eller e-postadresse, blir disse opplysninger automatisk slettet før innsending. Vi bruker reCaptch for å unngå tilbakemeldinger fra roboter. 

Lenker til andre nettsteder

Vi lenker til andre organisasjoner og nettsteder. Personvernerklæringen på dette nettstedet omfatter ikke andre nettsteder. Når du besøker andre nettsteder, bør du derfor lese personvernerklæring på disse nettstedene

 

Besøksstatistikk

Nettstedet lagrer trafikk/besøksstatistikk. Statistikken viser hvor ofte hvert enkelt område av nettsiden blir besøkt. Vi kan ikke spore din bruk av nettstedet tilbake til deg som enkeltperson.

Eksempler på informasjon som blir lagret er; antall besøkende på de ulike sidene, informasjon om hvilken nettside du var på før du kom inn på vårt nettsted (url-adressen du kom fra), hvor lenge du er på nettsiden og hvilke nettleser du bruker. Informasjonen som lagres brukes slik at nettsidens tilbud og innhold kan bli bedre og videreutvikles.

Løsningen for besøksstatistikk er basert på Google Analytics og Universal Analytics og nettstedet bruker en mulighet i Universal Analytics for å anonymisere leserens IP-adresse slik at denne ikke lagres hos Google eller på plattformen.   

Hvis du likevel ikke ønsker at vi skal samle inn opplysninger om deg som vi anonymiserer og bruker til statistikk , kan du melde deg av denne innsamlingen på følgende adresse:
http://tools.google.com/dlpage/gaoptout?hl=en

Her kan du installere en tjeneste på din nettleser, levert av Google Analytics. Tjenesten (en add-on) kan installeres både på Chrome, Explorer 11, Safari, Firefox og Opera.

Søk

Vi lagrer informasjon om hvilke søkeord du bruker når du søker på nettstedet. Formålet med dette er å gjøre informasjonen vår bedre og mer tilrettelagt brukernes behov. Vi kan blant annet finne ut hvilke søkeord som gir treff og hvilke søkeresultater du velger. Det er bare søkeordene som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om deg.

Informasjonskapsler

https://www.sykehuset-innlandet.no benytter informasjonskapsler til å bedre din brukeropplevelse og samle inn statistikk.

Mer om informasjonskapsler

Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.