Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
Mann med CPAP-maske.

Helsetjenester der du er

Sykehuset Innlandet hjemme

Vi bruker teknologi for å flytte behandling nær deg, slik at du kan være hjemme når du kan, og på sykehuset når du må. Se oversikt over noen av våre tjenester, og spør gjerne din behandler om hvilke muligheter som finnes for oppfølging hjemmefra.

Kort fortalt

Vi ønsker å tilby en større andel av pasientbehandlingen utenfor sykehuset, der du som er pasient oppholder deg.

Noen ganger innebærer dette at helsepersonell kommer hjem til deg. Andre ganger innebærer det å bruke digitale tjenester hjemme.

Målet er at flere skal få tilbud om behandling der de er, på lik linje med behandling som gis på sykehuset, når dette er til det beste for deg som er pasient.

Ved hjelp av teknologi gjør vi avstandene i Innlandet mindre.

 

Digitale tjenester i hjemmet

Du kan møte dine behandlere uten å reise til sykehuset, og følges opp digitalt gjennom hele eller deler av behandlingstilbudet. 

Digitale tjenester i hjemmet, også kalt digital hjemmeoppfølging, kan være: 

  • konsultasjoner som foregår på video eller telefon, eller digital dialog gjennom meldinger.
  • selvrapportering og egenregistrering av informasjon via ulike digitale tjenester og løsninger.
  • monitorering eller overvåking, hvor informasjon overføres til sykehus fra medisinsk teknisk utstyr hjemme.
  • nettbaserte behandlingsprogram eller digital pasientopplæring.

Dette kan foregå gjennom flere ulike digitale løsninger. Ofte snakker løsningene sammen med journalsystemet som vi bruker på sykehuset, slik at den viktigste informasjonen lagres der.

Den vanligste av de digitale løsningene er Helsenorge, der viktig informasjon fra sykehuset deles, for eksempel henvisninger, timer og annen informasjon sykehuset ønsker du skal gi eller motta.

DelMedMeg 

Gjennom DelMedMeg samler vi inn informasjon fra deg som er pasient i psykisk helsevern om hvordan det går. Dette gjør vi gjennom digitale kartlegginger som blir sendt til deg før første oppmøte til behandling, og deretter hver 12. uke fram til behandlingen avsluttes. 

På denne måten ønsker vi å forbedre og styrke din stemme som pasient i behandlingen. Samtidig gir vi behandlere et bedre grunnlag for å ta beslutninger og samarbeide med pasienten om hvordan behandlingen best mulig til kan tilpasses deg.

Diabetes hos barn og unge

Fra juni 2024 innfører vi ved barne- og ungdomsavdelingen, Lillehammer behovsstyrt poliklinisk oppfølging av deg som er barn eller ungdom med diabetes.

Oppfølgingen innebærer at du som er pasient kun har årskontrollen din fastsatt. Øvrige kontroller tilpasser vi etter kliniske data om blodsukker og insulin, samt samt ditt behov for oppfølging.

Du som er pasient eller dine foresatte rapporterer inn digitalt en gang i måneden. Basert på det du rapporterer blir du enten kontaktet for en telefon- eller videokonsultasjon av sykepleier, eller til en fysisk konsultasjon med lege eller sykepleier på sykehuset.

På denne måten får du som er pasient rask hjelp når du trenger det, og vi kan redusere unødvendige besøk til sykehuset.

eBehandling 

eBehandling er veiledet internettbehandling for deg som sliter med panikklidelse, sosial angst eller depresjon.  

Les mer om eBehandling 

Epilepsi 

Digital brukerstyrt hjemmeoppfølging er en fleksibel oppfølging for pasienter med en stabil anfallssituasjon, som ikke har behov for fysiske kontroller.

Les mer om digital hjemmeoppfølging ved epilepsi

Hjertesvikt

Ved noen av våre avdelinger kan enkelte pasienter med hjertestarter, pacemaker eller reveal få tilbud om digital hjemmeoppfølging. Dette betyr at du som er pasient kan overvåkes hjemmefra.

Håndleddsbrudd 

Fra januar 2025 tilbyr vi digital oppfølging ved håndleddsbrudd. Du mottar et spørreskjema 1-3 måneder etter operasjon eller behandling, samt etter 1, 6 og 10 år, slik at vi kan følge med på utviklingen etter bruddet. 

Mange pasienter slipper dermed unødvendige kontroller, og vi kan bruke mer tid på de som trenger tettere oppfølging.

Les mer om digital oppfølging ved brudd

Sårbehandling

Vi tilbyr digital sårbehandling der helsepersonell i kommunen og spesialisthelsetjenesten samarbeider om behandlingen hjemme hos deg som er pasient.

Samarbeidsmodellen tilrettelegger for at helsepersonell i kommunen sammen med pasienten har direkte dialog med fagpersoner i spesialisthelsetjenesten via videokommunikasjon.

Tjenesten sikrer at du som er pasient får trygg, likeverdig og tilfredsstillende oppfølging, uavhengig av hvor du befinner deg geografisk.

Søvnapné og CPAP-behandling

Vi tilbyr behovsstyrt oppfølging av pasienter som har søvnapné og får pustehjelpsbehandling med CPAP-apparat.

Oppfølgingen innebærer at helsepersonell kan fjernmonitorere din bruk av CPAP-apparatet i eget hjem. En digital løsning hjelper helsepersonell å identifisere om du har utfordringer i behandlingen, har lite utbytte eller ikke bruker apparatet ditt.

Du som tidligere har måttet reise til sykehuset for å avlese maskinen din gjennom fysisk kontroll, kan nå følges opp fra eget hjem.

På denne måten får du som er pasient rask hjelp når du trenger det, og vi kan redusere unødvendige besøk til sykehuset. 

  • Diabetes hos voksne 
  • Hofte- og kneskole 
  • Hofteproteseoperasjon
  • Høreapparattilpasning 
  • Inflammatorisk tarmsykdom (IBD)
  • Kneproteseoperasjon
  • Håndleddsbruddoperasjon
  • Kreft
  • Lungerehabilitering

Sykehustjenester i hjemmet

Det er mulig å få spesialisert behandling og oppfølging i ditt eget hjem for sykdommer eller tilstander som vanligvis behandles i sykehus. 

Sykehustjenester i hjemmet er spesialiserte tjenestetilbud til personer som trenger sykehusbehandling, men hvor tilstanden tilsier at det er forsvarlig å få behandling og oppfølging hjemme.

Behandling og oppfølging kan bestå i regelmessige hjemmebesøk av helsepersonell, eventuelt supplert med kontakt på video eller telefon.

FACT 

FACT står for fleksibel aktivt oppsøkende behandling der du bor og oppholder deg. Behandlingen er et tilbud til deg som har alvorlig psykisk lidelse og/eller rusmiddelproblemer, og som trenger hjelp på flere områder i livet.

FACT gir det meste av oppfølgingen og behandlingen du trenger via et tverrfaglig team. Teamet består av psykolog, psykiater, sykepleier, sosionom, erfaringskonsulent (brukerspesialist), russpesialist og jobbspesialist.

Behandling og oppfølging flyttes ut av kontoret og til hjemmet og nærmiljøet.

Les mer om FACT

Habilitering 

Habiliteringstjenesten tilbyr ambulante konsultasjoner.

Målgruppen er personer med medfødt eller tidlig ervervet funksjonsnedsettelse og de fleste har kommunale tjenester. Kommunen henviser til habiliteringstjenesten når de har behov for spesialiserte tjenester der det er sammensatte og komplekse utfordringer.

Det å jobbe med pasienten, i samarbeid med tjenesteyterne i kommunen, i barnehagen, skolen, bolig eller hjemme er viktig for å kunne sette i gang realistiske og gjennomførbare tiltak. Observasjoner der pasienten oppholder seg og føler seg trygg er også viktig i oppstart av en utredning/diagnostiseringsprosess.

Ambulant virksomhet som samarbeidsform gir grunnlag for kompetanseoverføring som vi anser som en viktig oppgave for oss.

Hjemmedialyse 

Ved flere av våre avdelinger tilbys både peritonealdialyse og hemodialyse som kan utføres hjemme. 

Hjemmedialyse er dialysebehandling som ikke utføres på en nyreavdeling eller en dialysesatellitt.

I utgangspunktet gjennomfører du hjemmedialysebehandlingen selv, eller assistert av pårørende eller hjemmetjenesten. 

Mekanisk pustestøtte 

Langtids mekanisk ventilasjon (LTMV), eller mekanisk pustestøtte, omfatter behandling med visse typer pustemaskiner som hovedsakelig brukes utenfor sykehus eller i hjemmet. 

Pasienter som trenger denne type behandling har som oftest sykdom eller skade i nerve-, muskel-apparatet som er nødvendig for å puste normalt, men lungesykdom kan også være en årsak i noen tilfeller.

SAM-AKS 

SAM-AKS er en ambulant tjeneste fra Alderspsykiatrisk avdeling i Sykehuset Innlandet, som praktiseres som et samarbeid med kommunale helse- og omsorgstjenester i Innlandet.

Samarbeidet har som mål å forbedre utredning, behandling og oppfølging av pasienter med demens og andre alderspsykiatriske tilstander.

Helsepersonell i SAM-AKS består av sykepleiere, vernepleiere og legespesialist, som har fast oppfølging av «sine» kommuner.

I SAM-AKS brukes systematisk kartleggingsverktøy for planlegging og evaluering av tiltak i tråd med anerkjente behandlingsanbefalinger og nasjonale føringer.

Les mer om tjenestemodellen SAM-AKS (helsedirektoratet.no)

Digital egenrapportering

Digital egenrapportering gjør det enklere for deg å gi nødvendig informasjon til sykehuset i forbindelse med utredning og behandling. Du registrerer dine svar på en sikker nettside, og informasjonen blir direkte overført til pasientjournalen din.
Gå til innlogging for digital egenrapportering
En pasient bruker en bærbar datamaskin hjemme.

Helsenorge

Ved å logge inn på Helsenorge får du tilgang til ulike selvbetjeningsløsninger og tjenester du kan bruke for å følge opp din helse, og du kan se helseinformasjon som er registrert om deg.

Gå til helsenorge.no
Kvinne som smiler, illustrasjonsbilde.

Nyheter

Trygge og helhetlige tjenester nær deg

Riktig pasientbehandling der du som er pasient oppholder deg, gjennom nye arbeidsformer, er blant våre viktigste mål i utviklingen av helseforetaket.

Les mer om våre mål og strategier og utvikling av framtidens sykehus:

Denne siden er under utvikling.

Sist oppdatert 18.11.2024