HELSENORGE
Øyeavdelingen

Hornhinnebetennelse

Betennelse i hornhinnen skyldes ofte infeksjon med virus, bakterier, parasitter og sopp. Symptomer kan blant annet være nedsatt syn, smerter og lysømfintlighet. 

Innledning

Hornhinnen ligger over pupillen og den fargede delen som heter regnbuehinnen. Hornhinnen er som en halvkule, og den er klar som glass. Hornhinnen er veldig sensitiv, og har en viktig funksjon for synet.

Henvisning og vurdering

For å bli vurdert av en øyelege trenger du en henvisning fra din fastlege eller optiker. Selve undersøkelsen hos øyelegen er viktig for å finne den rette behandlingen, da de ulike infeksjonene har ulike måter å «opptre» på. 

Det er viktig å få behandling raskt.

Ved øyeblikkelig hjelp: Ta med henvisningen til øyeavdelingen og lever den ved ankomst i ekspedisjonen. Ventetid hos øyelegen kan variere noe.


Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Helsepersonell

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Dersom pasienten bruker kontaktlinser skal vedkommende henvises akutt til øyelege hvis det er mistanke om betennelse på hornhinnen. Pasienten må straks slutte å bruke kontaktlinser. Hvis det er mistanke om betennelse på hornhinnen, skal pasienten behandles for pseudomonas-infeksjon til svar foreligger.   

Utredning

Øyelegen vil gjøre flere undersøkelser og stille deg ulike spørsmål om symptomene dine. Det er viktig å informere om du har brukt/bruker kontaktlinser.

Les mer om Måling av syn med autorefraktor

Måling av syn med autorefraktor

Undersøkelsen foregår ved hjelp av en maskin som kalles autorefraktor. Den måler hvor godt du ser på avstand med og uten korreksjon, og om du er langsynt, nærsynt og/eller har skjeve hornhinner.

  1. Før

    Det kreves ingen forberedelser før denne undersøkelsen.

  2. Under

    Foto: St.Olavs hospital

    Når du ser inn i autorefraktoren vil du se flere linjer med tall og bokstaver. De øverste tegnene er størst, og blir mindre for hver linje nedover.

    Vi starter med å be deg lese fra toppen, først de største tallene og bokstavene, og deretter blir tallene og bokstavene blir mindre for hver linje du leser. Når tegnene er så små at du ikke klarer å se dem lenger, måler autorefraktoren hvilken korreksjon øynene dine behøver. Deretter justerer vi autorefraktoren slik at synet ditt korrigeres med den styrken du trenger, og ber deg lese tall og bokstaver for eventuell synsgevinst på nytt.

    Undersøkelsen er ikke smertefull, men krever litt konsentrasjon.

    Undersøkelsen tar ca. 5 minutter.

  3. Etter

    Legen informerer deg om resultatet av testen straks du er ferdig.

Gå til Måling av syn med autorefraktor

Behandling

Behandlingen er avhengig av funnene som øyelegen gjør. Den er også avhengig av om det er skader på hornhinnen.

Du kan få en bandasje på øyet, ofte kalt salvebandasje, sammen med ulike øyedråper. I noen tilfeller bruker vi bandasjelinser, som er en kontaktlinse som legges på øyet. Den kan ligge på øyet i flere uker før den eventuelt skiftes ved kontroll.

Selve behandlingen er avhengig av hvilken type infeksjon du har på hornhinnen. Det vanligste er øyedråper og eventuelt tabletter. I starten skal du dryppe ofte med øyedråpene du har fått beskjed om å bruke. Det vil så være en nedtrapping. Dette vil bli nøye forklart av øyelegen. Du vil også komme til jevnlige kontroller på øyeavdelingen.

Oppfølging

Det er viktig at du unngår å gni deg i øynene om morgenen. Åpne øynene forsiktig. Dersom øynene dine kjennes veldig tørre, kan du prøve kunstig tårevæske som du kjøper på apoteket. Dette avtales med øyelegen.

 

Faresignaler

Ta kontakt med øyeavdelingen ved endring av symptomer. 

Kontaktinformasjon

Praktisk informasjon

Allergi

​​​Det er tillatt å ta med blomster på sykehuset, utenom på kirurgisk avdeling. Vær oppmerksom på at en del reagerer allergisk på enkelte blomster og parfyme. Vi ber om at det tas hensyn til dette. Kontakt alltid personalet og spør før du tar med blomster inn på en avdeling. Det er ikke tillatt med dyr på sykehuset, utenom førerhunder og terapihunder.

Apotek

​Sykehuset i Elverum har eget apotek.

Åpningstider og kontaktinformasjon

Besøk

Betaling

Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. 

Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. 

Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. I enkelte tilfeller er pasienten fritatt fra å betale egenandel for den polikliniske helsehjelpen.​

Les mer om egenandel og frikort her

Foto og film

​​Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke. 

Mat og drikke

Servering
Som pasient i Sykehuset Innlandet får du servert mat ved avdelingen du er innlagt.

Mer informasjon om matservering og menyoversikt


Kantine

Kantina ligger i 1. etasje, til venstre for Sentralhallen, og er åpen for besøkende og ansatte. Det serveres smørbrød, salater, kaker med mer. Middag serveres fra 11.​​00.

Se åpningstider


Kiosk

Narvesen ligger i 1. etasje i Sentralhallen.

Åpningstider
Mandag til fredag: 07.00-20.00
Lørdag og søndag: 10.00-18.00
Helligdager: 12.00-16.00
Julaften, nyttårsaften, påskeaften og 17. mai: 09.00-13.00

Mobilbruk

​Det er tillatt å bruke mobiltelefon i sykehusets lokaler, men vær oppmerksom på at mobiltelefonen skal være slått helt av i lokaler skiltet med "Mobilfri sone". 

Ringelyden på mobiltelefonen skal til enhver tid være satt på lydløs. Vi ber alle pasienter og pårørende vise hensyn og unngå unødvendig støy. 

Pasientverter

​​​Flere av våre sykehus har egne pasientverter som bistår pasienter og pårørende som kommer til sykehuset. 

Informasjon om pasientverter

Prestetjeneste og åndelig omsorg

Det er ansatt sykehusprester ved de fleste sykehusene. Der formidler de ansatte kontakt med prest ved behov. Sykehusprestene tilkalles via de ansatte på avdelingen hvor pasienten er innlagt. For mange mennesker er religiøs tro og praksis en trygghetsfaktor og kilde til livskraft. I Sykehuset Innlandet respekteres alle religioner og livssyn. Prestetjenesten skal være med å legge til rette for religionsutøvelse på sykehuset og kan formidle kontakt med andre tros- og livssynssamfunn. 

Sjele​​​sorg
En stor del av sykehusprestens hverdag handler om sjelesorg, hvor samtalen er det viktigste redskap. Innholdet i sjelesorgsamtaler er ofte de eksistensielle og åndelige temaene som er forbundet med å være syk og motta behandling. Eksempel på dette er spørsmål om mening/meningsløshet, ansvar og skyld, døden, tro og livssyn, sorg, skam, ensomhet og håp.​

Ritualer
Sykehusprestene kan også sørge for ulike typer religiøse ritualer på sykehuset. Det er ofte etterspurt i forbindelse med tapssituasjoner, for eksempel ved ulykker, brå spedbarnsdød eller dødsfall som følge av kreft. Ritualene skapes ofte i nært samarbeid med pasienten og pårørende i den aktuelle situasjon. Herunder kommer også de kirkelige ritualer i form av forbønn, nattverd, dåp, skriftemål, båreandakter og annet.

Smittevern

Sosionomtjeneste

Sykdom og ulykker kan medføre praktiske og personlige problemer, som for den enkelte og pårørende kan være vanskelig å håndtere på egenhånd.​ Som en del av Sykehuset Innlandets helhetlige pasientbehandling kan sosionomtjenesten gi hjelp, råd og veiledning til pasienter og pårørende som ønsker det.

Sosionomtjenesten kan bistå pasienter og deres pårørende slik at de bedre mestrer en krevende livssituasjon, som følge av sykdom eller skade.

Sosionomen kan:

  • Kartlegge hjelpebehov
  • Gi hjelp og veiledning i forhold til økonomi, bosituasjon, arbeid, studier, hjemmesituasjon og andre praktiske ting
  • Ta kontakt med hjelpeapparatet utenfor sykehuset, for eksempel Nav
  • Informere om rettigheter og hjelpeinstanser/-tiltak
  • Tilby hjelp og veiledning angående pasientreiser og andre refusjonsordninger
  • Ha støttesamtaler, gi råd og veiledning ved følelsesmessige reaksjoner og vanskelige tanker. Gjelder også pårørende.
  • Undervise i sosialfaglige spørsmål overfor helsepersonell, pasienter og pårørende
Det er pleiepersonalet som formidler kontakt med sosionom​.

Tolketjeneste

Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk.

Les mer om rett til tolk her

Trådløst nettverk / Wi-Fi

​Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "SykehusGjest". Første gang må du registere deg med telefonnummer.

Fant du det du lette etter?