Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Behandling

Rehabilitering - hjerneslag

Hjerneslag er en betegnelse på oppstått skade i hjernen som skyldes en blodpropp eller en blødning. Symptomene oppstår ofte akutt og det er viktig med rask sykehusinnleggelse for utredning og behandling. Det er stor variasjon i hvilke følgetilstander hjerneslaget gir og hvor omfattende rehabilitering det er behov for.

Hjerneslag oppstår plutselig, og skyldes en blodpropp eller en blødning i hjernen.

Les mer på helsenorge.no

Sosial, psykososial og medisinsk habilitering og rehabilitering reguleres av forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator. I forskriften defineres habilitering og rehabilitering på følgende måte:

"Habilitering og rehabilitering skal ta utgangspunkt i den enkelte pasient og brukers livssituasjon og mål. Habilitering og rehabilitering er målrettede samarbeidsprosesser på ulike arenaer mellom pasient, bruker, pårørende og tjenesteytere. Prosessene kjennetegnes ved koordinerte, sammenhengende og kunnskapsbaserte tiltak. Formålet er at den enkelte pasient og bruker, som har eller står i fare for å få begrensninger i sin fysiske, psykiske, kognitive eller sosiale funksjonsevne, skal gis mulighet til å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse i utdanning og arbeidsliv, sosialt og i samfunnet."

Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator §3

 


 

Henvisning og vurdering

Akuttsykehus, fastlege eller spesialist kan henvise deg til rehabilitering. Henvisningen skal inneholde beskrivelser av områdene i sjekklisten under.

Henvisningen må inneholde:

  • Pasientens navn, fødselsnummer, korrekt adresse og telefonnummer, eventuelt navn på foresatte. 
  • Legens navn, adresse og telefonnummer. 
  • Pasientens diagnose og beskrivelse av hvordan endring i funksjon påvirker daglig funksjon knyttet til arbeid, utdanning og fritid (fysisk, psykisk og sosialt). 
  • Oppdatert oversikt over legemidler i bruk vedlegges. 
  • Opplysninger om trygd- og arbeidsstatus. Vurder hvorvidt pasienten har behov for tolk. 
  • Hvis aktuelt, gi opplysninger om smittestatus som krever isolasjon på sykehus (f.eks. MRSA, ESBL, VRE). 
  • Angi problemstillingen med bakgrunn for henvisningen så konkret som mulig. Hva er pasientens konkrete mål/motivasjon for rehabiliteringen
    • Opptrening/rehabilitering er for uspesifikt. 
  • Hvilke tiltak er prøvd ut lokalt i 1. linjetjenesten? 
    • Hvilken effekt hadde tiltakene? 
    • Hvilken egenaktivitet/egentrening gjør pasienten i det daglige? 
    • Har pasienten en individuell plan? 
  • Er pasienten vurdert av spesialist? I så fall vedlegges epikrisen. 
  • Har pasienten tidligere mottatt rehabiliteringsopphold/poliklinikk/dagtilbud i spesialisthelsetjenestene (offentlig/privat) for samme tilstand/diagnose? Dersom ja: 
    • Hva har lokale oppfølgingsopplegg bestått av i etterkant av rehabiliteringsoppholdet?
    • Hva har tilkommet av nytt funksjonstap?

Epikrise fra siste opphold vedlegges.

Før

Vi ønsker at du tar med deg

  • individuell plan eller individuell opplæringsplan dersom du har dette
  • oppdatert medisinliste (legemiddelliste)
  • ortopediske hjelpemidler dersom du har det
  • treningstøy og eventuelt badetøy dersom sykehuset benytter basseng

Vi trenger informasjon om

  • du har behov for spesialkost
  • du har behov for tolk
  • du har behov for spesielle hjelpemidler, som for eksempel spesialmadrass eller dusjstol

Tenk gjennom målene du har for oppholdet

Dine mål for oppholdet er viktig og har fokus for din rehabilitering. Når du møter fagpersonene så har de lest henvisningen din og de har da noen opplysninger om hva som er viktig for deg, og eventuelt hvilke mål du har. Dette danner grunnlaget om hva som kan være relevante temaer og mål for oppholdet ditt.

Du utarbeider dine mål i samarbeid med ditt tverrfaglige team i første fase av rehabiliteringen. Det kan også være aktuelt å involvere dine pårørende i arbeidet.
Hvis det er vanskelig å formulere mål vil vi hjelpe deg med å konkretisere dem mer for deg. Som en hjelp i å skape presise målsetninger benytter vi ofte akronymet SMART som en huskehjelp til å passe på at målet blir så presist som mulig.

S - spesifikt
M - målbart
A - akseptert eller aktivitetsrettet
R - realistisk og
T - tidsavgrenset

En viktig motivasjonsfaktor for måloppnåelse er at du selv har tro på at det er mulig å nå målet og at du er motivet for å oppnå målene. Det tverrfaglige teamet ditt vil så langt som mulig bistå i å engasjere deg og legge til rette for at måloppnåelse skal bli mulig.

Viktige ting å ta hensyn til i formuleringen av mål kan være:

  • Personlige faktorer som personlighet, interesser, mestringsevne, alder, skole-/yrkessituasjon osv.
  • Symptombildet som tar hensyn til utfall, symptomer og endringer etter aktuelle skade/sykdom.
  • Tidsaspektet for eksempel hvor du befinner seg i rehabiliteringsforløpet. Tidlig i forløpet kan endringer skje raskt og det kan være nødvendig å endre målene hyppigere.

Det vil bli avholdt jevnlige målmøter mellom deg, dine pårørende og det tverrfaglige teamet ditt når det er aktuelt i løpet av oppholdet.

Ta også med medikamenter så du har noen dagers forbruk. 

Under

Varighet

Tentativ dato for utskrivelse blir bestemt tidlig i oppholdet. Varighet av rehabiliteringen tilpasses den enkeltes behov. Det kan være behov for å justere utskrivelsesdato i løpet av oppholdet. Pasienter som innlegges til primærrehabilitering etter skade eller sykdom, har lengre opphold enn pasienter som innlegges til vurderings- og oppfølgingsopphold.

Ved innleggelse vil du

  • få samtale med og undersøkelse av sykepleier og lege
  • bli skrevet inn i journalsystemet
  • få informasjon om det tverrfaglige teamet
  • få gjennomgang av praktiske rutiner i avdelingen som måltider, brannrutiner og annet
  • og dine pårørende få tilpasset informasjon og omvisning i avdelingen og andre arealer på sykehuset

Eventuelle pårørende oppfordres til å være med på innleggelsesdagen.

For å kunne gi et rehabiliteringstilbud som er individualisert og rettet mot dine behov og mål, gjennomføres det en kartlegging. Det innebærer samtaler, tester og observasjoner.

Kartleggingen og rehabiliteringen retter seg mot disse områdene

  • bevissthetsnivå
  • smerte
  • språk og kommunikasjon
  • medisinske forhold
  • motorisk funksjon
  • kognitiv funksjon
  • ernæring
  • sosiale og miljømessige faktorer
  • arbeid, utdannelse og deltakelse

Rehabiliteringsprosessen er basert på mål du setter for deg selv sammen med det tverrfaglige rehabiliteringsteamet.

Et tverrfaglig team ledet av behandlingsansvarlige lege samarbeider med deg og dine pårørende i rehabiliteringsprosessen. En teamkoordinator koordinerer rehabiliteringen, og sikrer samhandling internt i sykehuset og med eventuelle eksterne samarbeidspartnere. Har du behov for, og ønsker selv, en individuell plan (IP) og/eller koordinator etablerer vi kontakt med koordinerende enhet og koordinator i din hjemkommune. Har du behov for oppfølging fra kommunale helsetjenester oppretter vi tidlig kontakt med hjemkommunen din og eventuelt inviterer til dialogmøte for å sikre deg en god overføring til hjemmet.

Du får en individuelt tilpasset timeplan med terapitimer og aktiviteter/avtaler hver uke.

Sammen med deg definerer vi rehabiliteringsmål, som dokumenteres i en målplan. Det arrangeres målmøter for å sikre fremgang i rehabiliteringsprosessen. Pårørende kan delta på møter dersom du ønsker det.

Rehabiliteringen baserer seg på kunnskapsbasert praksis. Det vil si at rehabiliteringen tar utgangspunkt i oppdatert forskning, erfaring hos rehabiliteringsteamet og dine egne og andre pasienters erfaringer.

Sentrale mål for rehabiliteringen er at du

  • tilegner deg kunnskap om skaden og dens følgevirkninger, forebygging av komplikasjoner og mulige senskader
  • oppnår størst mulig grad av selvstendighet i daglige aktiviteter
  • ivaretar ernæringsbehov, huden, blære og tarmfunksjon
  • mottar veiledning/rådgivning om behandling og trening, på kort og lang sikt
  • mestrer din nye livssituasjon

Helhetlig rehabilitering forutsetter en tverrfaglig tilnærming der en rekke ulike fagpersoner bidrar til å belyse og bedre din livssituasjon.

Et tverrfaglig team kan bestå av lege, fysioterapeut, ergoterapeut, sosionom, sykepleier, helsefagarbeider, psykolog, teamkoordinator og logoped/pedagog.

Helhetlig rehabilitering er opptatt av din totale livssituasjon, og hvordan fysiske og kognitive følger av sykdom eller skade påvirker din livskvalitet og rollene du har i livet.

Din egeninnsats i rehabiliteringen er svært viktig. Under oppholdet trener du på alle daglige gjøremål. Du trener på å gjenvinne funksjoner i dagliglivets aktiviteter. Treningen begynner med en gang, og foregår fra du våkner om morgenen til du legger deg om kvelden. Timeplanen gjenspeiler målplanen din, og synliggjør betydningen av balanse mellom aktivitet og hvile.

I starten vil vi sammen finne ut hva du bør prioritere. Dine egne mål og resultatene fra kartleggingen vil være førende for videre tiltak og rehabilitering under oppholdet.

Rehabiliteringen foregår individuelt og i grupper. Dagene blir individuelt tilpasset din kapasitet og dine behov.

Forberedelse til hjemreise

Det tverrfaglige teamet samarbeider med oppfølgende instans i din hjemkommune. Når det er medisinsk forsvarlig, oppfordres du til å reise hjem på permisjon, slik at du kan prøve ut rehabiliteringstiltakene i ditt hjemmemiljø. Den videre rehabiliteringsprosessen tilpasses ut fra erfaringene du gjør deg hjemme.

I løpet av oppholdet forberedes utskrivning og oppfølging. Dette innebærer blant annet:

  • Møte med pårørende.
  • Samarbeidsmøte med oppfølgende instans ved behov. Vi benytter også tele- og videokommunikasjon.
  • Eventuelle tilpasninger i hjemmet i samarbeid med hjemkommune.
  • Videre rehabilitering i annen institusjon eller kommunal oppfølging avklares.
  • Uskrivningsmøte med lege og andre sentrale personer i det tverrfaglige teamet.

Under oppholdet og før du reiser hjem kan det bli forandringer med hensyn til hvilke medisiner du skal bruke. Før utreise vil du få en oppdatert legemiddelliste og informasjon fra legen ved avdelingen om hvilke medisiner du skal bruke. Eventuelle resepter sendes elektronisk til apotek.

Tjenesten "Mine resepter" på helsenorge.no gir deg som har fått e-resepter oversikt over

  • dine aktive resepter
  • legemidler du har fått utlevert på apotek
  • antall utleveringer som er gjort

Før hjemreise bør du har oversikt over

  • om dine nye medisiner påvirker evnen til å kjøre bil eller arbeide med farlig utstyr
  • hvem du skal kontakte dersom du har spørsmål om behandlingen
  • om du skal ha noen oppfølging av helsetjenesten etter utskrivelsen

Etter

I samarbeid med oppfølgende instans legges det til rette for videre oppfølging. Etter endt opphold får du og aktuelle samarbeidspartnere tilsendt medisinsk epikrise og tverrfaglig rapport der rehabiliteringsoppholdet og din situasjon er beskrevet. 

Rehabilitering etter hjerneslag er en lang prosess som vil vare en god stund etter at du er skrevet ut fra sykehuset. Alle pasienter skrives ut til hjemmet med ulik grad av hjelpe- og støttetiltak. 

Ved behov vil det tverrfaglige teamet også komme med anbefaling om videre utredninger/henvisninger, videre behandlings- eller rehabiliteringstiltak.

Kontakt

  • Kontakt Rehabilitering, Ottestad

    Vår besøkstid

    Besøkstider
    • I dag
      • 11:00 - 13:00
      • 15:00 - 18:00
    • Mandag 16:00 - 19:00
    • Tirsdag 16:00 - 19:00
    • Onsdag 16:00 - 19:00
    • Torsdag 16:00 - 19:00
    • Fredag 16:00 - 19:00
    • Lørdag
      • 11:00 - 13:00
      • 15:00 - 18:00
    • Søndag
      • 11:00 - 13:00
      • 15:00 - 18:00

    Ottestad (rehabilitering)

    Jørgen Jensens veg 7

    2312 Ottestad

    Transport

    ​Nærmeste busstopp er Jørgen Jensens veg og Kjonerud.​ 

    Informasjon om rutetider (entur.no)​

    ​Det er gratis parkering for pasienter og pårørende på området.

    Har du vært til behandling, kan du søke om å få stønad til reisen. Trenger du tilrettelagt transport for å komme til behandling, kan du ha rett til å få en rekvirert reise. 

    På helsenorge.no kan du søke digitalt. Søknadsskjema på papir finner du enten på helsenorge.no eller hos din behandler.  

    Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 915 05 515.  

    Mer informasjon om pasientreiser (helsenorge.no)

    Praktisk informasjon

    Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. 

    Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. 

    Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. I enkelte tilfeller er pasienten fritatt fra å betale egenandel for den polikliniske helsehjelpen.​ 

    Les mer om egenandel og frikort

    ​​Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke. 

    ​Innlagte pasienter​ se​​rveres følgende måltider:

    • Frokost 
      07.45 mandag til fredag / 08.00 lørdag og søndag
    • Lunsj
      12.00
    • Middag
      15.15 mandag til fredag / 13.00 lørdag og søndag
    • Kveldsmat
      19.30 mandag til fredag / 18.00 lørdag og søndag

    Enkelte pasientgrupper kan ha andre måltidstider. De det gjelder får beskjed om dette.

    Gi beskjed til personalet dersom det ønskes senkvelds, eller om du på grunn av sykdom eller diett ønsker mat utenom de oppsatte måltidene. 

    ​Mat til ​​pårørende

    Pårørende kan kjøpe m​​at i spisesalen på post 2. 

    Nærmeste kiosk og butikk ligger på Vikasenteret, om lag 400 meter fra avdelingen.​

    ​På hver sengepost finnes det et fellesrom med TV. Ved inngangen i 1. etasje er det stoler og bord.​​

    Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk. 

    Les mer om rett til tolk

    ​Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "HSO Gjest".

    ​A​​viser​ 

    På fellesrommene finnes aviser til fri dispos​isjon, blant annet Hamar Arbeiderblad, Østlendingen og Glåmdalen.​

    Badebass​e​​​ng​ 

    Det er mulig å benytte bassenget om kvelden og i helgen dersom det er ledig. Det er ikke tillatt å bruke bassenget alene. Nøkkel hentes på vaktrommet på post 2 og må leveres tilbake innen 21.30. Se vedlegg i perm angående tilgjengelige tider. 

    D​​y​​​r​​​ 

    Det er ikke tillatt med dyr på rehabiliteringsavdelingen. Førerhunder og terapihunder er tillatt.​ 

    Overnattin​​g/rom 

    Avdelingen har dobbeltrom og enkeltrom. Felles toalett og bad ligger i nærheten av rommene. Det er ikke TV på pasientrommene, men det finnes i fellesrom.​ 

    Det kan være mulig for pårørende å overnatte. Dette må avtales i god tid i forveien fordi rommene også benyttes som pasientrom. Kontakt avdelingen for mer informasjon. 

    Det finnes flere hoteller og andre overnattingsmuligheter i nærheten av rehabiliteringsavdelingen. 

    Røy​​king​​ 

    Rehabiliteringsavdelingen er røykfri. Røyking må kun foregå på anviste plasser.

  • Kontakt Rehabilitering, Solås

    Vår åpningstid

    Åpningstider
    • I dag STENGT
    • Mandag 08:00 - 15:30
    • Tirsdag 08:00 - 15:30
    • Onsdag 08:00 - 15:30
    • Torsdag 08:00 - 15:30
    • Fredag 08:00 - 15:30
    • Lørdag STENGT
    • Søndag STENGT

    Gjøvik (rehabilitering)

    Føllingstads veg 15

    2819 Gjøvik

    Transport

    ​Nærmeste busstopp er Solås og Hunnsjordet, rett ved rehabiliteringsenheten. 

    Rehabiliteringsenheten ligger omtrent én kilometer (10-15 minutter normal gange) fra Gjøvik stasjon (tog) og Gjøvik skysstasjon (buss).

    Informasjon om rutetider (entur.no)​

    ​Pasienter og pårørende kan benytte parkeringsplass på fremsiden av bygningen. Husk å få parkeringsbevis på vaktrommet.

    Har du vært til behandling, kan du søke om å få stønad til reisen. Trenger du tilrettelagt transport for å komme til behandling, kan du ha rett til å få en rekvirert reise. 

    På helsenorge.no kan du søke digitalt. Søknadsskjema på papir finner du enten på helsenorge.no eller hos din behandler.  

    Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 915 05 515.  

    Mer informasjon om pasientreiser (helsenorge.no)

    Praktisk informasjon

    Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. 

    Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. 

    Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. I enkelte tilfeller er pasienten fritatt fra å betale egenandel for den polikliniske helsehjelpen.​ 

    Les mer om egenandel og frikort

    ​​Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke. 

    ​Innlagte pasi​​enter serveres følgend​​e måltider:

    • Frokost
      08.30-09.30 mandag til fredag / 09.00 lørdag og søndag
    • Lunsj
      11.30    
    • Middag
      14.30 mandag til fredag / 12.30 lørdag og søndag
    • Kaffe
      16.00
    • Kveldsmat
      18.30 mandag til fredag / 18.00 lørdag og søndag
    • Eventuelt senkvelds
      21.00

    Måltider og dietter blir tilrettelagt og tilpasset individuelle behov. 

    Mat til på​​rørende

    Pårørende kan kjøpe mat i kantina ved sykehuset i G​jøvik, om lag 500 meter fra avdelingen. Kaffe kan kjøpes på rehabiliteringsavdelingen.​​

    I helgene kan pårørende som gir beskjed på forhånd kjøpe middag på rehabiliteringsavdelingen.

    Coop Prix Tranberg ligger om lag 450 meter fra avdelingen.

    ​Det finnes fellesrom med TV i 1. og 2. etasje.

    Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk. 

    Les mer om rett til tolk

    ​Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "HSO Gjest".

    ​​​Avi​​ser​ 

    På fellesrommene finnes aviser til fri disposisjon, blant annet Aftenposten, Oppland Arbeiderblad og Gudbrandsdølen Dagningen. 

    D​​y​​​r​​​ 

    Det er ikke tillatt med dyr på avdelingen. Førerhunder og terapihunder er tillatt.​ 

    Ov​ernatting​ og rom​​​​​​​ 

    Alle innlagte pasienter får et eget rom med TV med et begrenset kanalutvalg. Noen rom har eget toalett og dusj. 

    Røy​king​​ 

    Rehabiliteringsavdelingen er røykfri. All røyking må foregå på anviste steder utendørs.​ 

    Verd​isaker​​​​ 

    Rehabiliteringsavdelingen kan ikke ta ansvar for dine penger og personlige eiendeler under oppholdet. Det er mulig å låse inn penger og mindre verdisaker i låsbare oppbevaringsbokser. Likevel anbefaler vi deg å la verdisaker bli liggende hjemme​. Hittegods leveres i resepsjonen.​​​​ 

    Åpningstider o​​g besøkstider​ 

    Hovedresepsjonen er åpen hverdager klokka 08.30-14.30. Lørdager og søndager er den stengt. Utenom åpningstiden kan du henvende deg på vaktrommet. Telefoner blir også viderekoblet dit når resepsjonen er stengt. 

    Resepsjonen til poliklinikken er åpen på dager med poliklinikk klokka 08.00-14.30. 

    Det er ingen faste besøkstider, men ofte er programmet på dagtid fullpakket, slik at besøk anbefales etter klokka 16.00 eller i helga. 

    Mål for reha​​biliteringen 

    I rehabiliteringen er det dine vurderinger av livskvalitet, mestringsevne og ønsker om funksjon og deltakelse (sosialt og i samfunnet) som skal bestemme retningen.  

    Les mer om å sette mål i egen rehabilitering