Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Rehabilitering - vurdering av rehabiliteringspotensial

Dette er et tilbud til personer med behov for tverrfaglig vurdering i spesialisthelsetjenesten med bakgrunn i funksjonsnedsettelse etter nevrologisk skade eller sykdom. Oppholdet innebærer en helhetlig vurdering av funksjon, aktivitet og deltakelse.

Vurdering

Målgruppen er voksne personer.

Vurdering av rehabiliteringsbehov kan være aktuelt i forbindelse med endring i funksjon og ved livsfaseoverganger. Vurderingen gjøres på grunnlag av henvisningen der det må komme klart fram hva som skal kartlegges.

Vi vurderer og gir råd om nødvendige tiltak som kan bedre funksjonsevnen og deltakelse innenfor livsarenaer som hjem, bolig, opplæring, yrkesdeltakelse og fritid.

Aktuelle tema under oppholdet kan være veiledning om treningsprinsipper, smertemestring, energibalanse og ernæring. Behov for tekniske og ortopediske hjelpemidler blir også vurdert. Der du kan ha rett til offentlige ytelser gir vi informasjon om aktuelle tiltak.

Målet med oppholdet er å gi råd og veiledning om hvordan å fungere best mulig med dine helseutfordringer.

Eventuelle tiltak sees i sammenheng med tilbud fra hjemkommunen og mulighet for oppfølging etter oppholdet.

 

Sosial, psykososial og medisinsk habilitering og rehabilitering reguleres av forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator. I forskriften defineres habilitering og rehabilitering på følgende måte:

«Habilitering og rehabilitering skal ta utgangspunkt i den enkelte pasient og brukers livssituasjon og mål. Habilitering og rehabilitering er målrettede samarbeidsprosesser på ulike arenaer mellom pasient, bruker, pårørende og tjenesteytere. Prosessene kjennetegnes ved koordinerte, sammenhengende og kunnskapsbaserte tiltak. Formålet er at den enkelte pasient og bruker, som har eller står i fare for å få begrensninger i sin fysiske, psykiske, kognitive eller sosiale funksjonsevne, skal gis mulighet til å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse i utdanning og arbeidsliv, sosialt og i samfunnet.»

Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator §3

Henvisning og vurdering

Sykehus, fastlege eller spesialist kan henvise deg til rehabilitering. Henvisningen skal inneholde beskrivelser av områdene i sjekklisten under.

  1. Pasientens navn, fødselsnummer, korrekt adresse og telefonnummer, eventuelt navn på foresatte.
  2. Henvisers navn, adresse og telefonnummer.
  3. Pasientens diagnose og beskrivelse av hvordan plagene påvirker daglig funksjon knyttet til arbeid, utdanning og fritid (fysisk, psykisk og sosialt).
  4. Andre forhold som kan påvirke rehabiliteringsevnen (komorbiditet, inkludert psykiske lidelser og rusmiddelproblemer).
  5. Legg ved oppdatert oversikt over legemidler i bruk.
  6. Opplysninger om trygd og arbeidsstatus.
  7. Vurder hvorvidt pasienten har behov for tolk.
  8. Hvis aktuelt, gi opplysninger om smittestatus som krever isolasjon på sykehus (f.eks. MRSA, ESBL, VRE).
  9. Angi problemstillingen med bakgrunn for henvisningen så konkret som mulig. Hva er pasientens konkrete mål/motivasjon for rehabiliteringen? Opptrening/rehabilitering er for uspesifikt.
  • Hvilke tiltak er prøvd ut lokalt i 1. linjetjenesten?
  • Hvilken effekt hadde tiltakene?
  1. Hvilken egenaktivitet/egentrening gjør pasienten i det daglige?
  2. Har pasienten en individuell plan?
  3. Er pasienten vurdert av spesialist? Legg i så fall ved epikrisen.
  4. Har pasienten tidligere mottatt rehabiliteringsopphold/poliklinikk/dagtilbud i spesialisthelsetjenestene (offentlig/privat) for samme tilstand/diagnose?
  • Dersom ja, hvilke tilbud?
  1. Hva har lokale oppfølgingstiltak bestått av i etterkant av rehabiliteringsoppholdet?
  2. Hva har tilkommet av nye funksjonstap etter eventuelt rehabiliteringsopphold i spesialisthelsetjenesten og/eller lokale oppfølgingstiltak?

Legg ved epikrise fra siste opphold.

Før

Vi ønsker at du tar med deg

  • dokumentasjon frå tidlegare utgreiingar eller vurderingar
  • individuell plan eller individuell opplæringsplan dersom du har dette
  • medisinar for 1 veke og oppdatert medisinliste (legemiddelliste). Medisinlista må inkludere alle doseringar og alle behovsmedisinar, dette kan du få hos fastlegen din
  • ortopediske og andre hjelpemiddel dersom du har det
  • treningstøy og eventuelt badetøy dersom sjukehuset nyttar basseng

Vi treng informasjon om

  • du har behov for spesialkost
  • du har behov for tolk
  • du har behov for spesielle hjelpemiddel, som for eksempel spesialmadrass eller dusjstol

Behov for bistand

Har du personleg assistent, brukarstyrt personleg assistanse (BPA) eller bur i bustad med bistand, er det viktig at du kontaktar oss i god tid før innlegging. Saman med deg tar vi stilling til korleis behovet ditt best kan varetakast under vurderingsopphaldet.

 

Måla dine er viktige og er i fokus under opphaldet. Vi kjem derfor til å spørje deg om kva du ønsker å oppnå som ein del av rehabiliteringsprosessen din. Tenk gjerne på mål relatert til aktivitetar og gjeremål. Saman med bakgrunnsopplysningar utor tilvising og annan tilgjengeleg dokumentasjon, vil det tverrfaglege teamet definere mål i samarbeid med deg. Dette dannar grunnlaget for opphaldet.

I visse tilfelle er det nødvendig å teste seg for motstandsdyktige bakteriar før innlegging. Meir informasjon om dette følger med innkallingsbrevet.

Under

Etter innlegging vil du få

  • innkomstsamtale med sjukepleiar og lege
  • undersøking av lege
  • informasjon om det tverrfaglege teamet
  • gjennomgang av praktiske rutinar i avdelinga som måltid, brannrutinar og anna
  • omvisning i avdelinga og i andre areal på sjukehuset, eventuelt saman med pårørande dine

Kartlegging

For å kunne gi eit vurderingstilbod som er individualisert og retta mot behova dine, blir det gjennomført medisinske undersøkingar, samtaler, testar og observasjonar.

Kartlegginga rettar seg mot ulike funksjonsområde, som for eksempel

  • smerte og spastisitet
  • språk og kommunikasjon
  • medisinske forhold (sår, blære- og tarmfunksjon, seksualitet, infeksjon)
  • motorisk og sensorisk funksjon
  • kognitiv funksjon
  • ernæring
  • sosiale og miljømessige faktorar
  • arbeid, utdanning og deltaking

Tverrfagleg team

Du får eit tverrfagleg team som kan bestå av ulike fagpersonar:

Lege, sjukepleiar, fysioterapeut, ergoterapeut, hjelpepleiar/helsefagarbeidar, sosionom, psykolog og logoped/pedagog.

 

Eigeninnsatsen din under vurderinga er svært viktig. I starten vil vi saman med deg finne ut kva vi bør prioritere. Dine eigne mål og resultata frå kartlegginga vil vere førande for våre vurderingar, råd, oppfordringar og igangsetting av tiltak.

Ved behov vil vi legge til rette for at dine pårørande og eventuelle andre viktige personar får informasjon og rettleiing under opphaldet hos oss.

Førebuing til heimreise

I løpet av opphaldet blir oppfølging førebudd dersom du har behov for det. Dette kan innebere:

  • Møte med pårørande.
  • Samarbeidsmøte med oppfølgande instans. Vi nyttar også tele- og videokommunikasjon.
  • Eventuelle tilpassingar i heimen i samarbeid med heimkommune.
  • Vidare rehabilitering i annan institusjon eller kommunal oppfølging blir avklart.
  • Utskrivingsmøte med lege og andre sentrale personar i det tverrfaglege teamet.

Under opphaldet og før du reiser heim kan det bli forandringar med omsyn til kva medisinar du skal bruke. Før utreise vil du få ei oppdatert legemiddelliste og eventuelt informasjon frå legen ved avdelinga om kva medisinar du skal bruke. Av og til får du/blir det gitt oppfordringar relatert til forandringar av medisinar. Beskjed om eventuelle endringar blir send til fastlegen via epikrisa, og oppstart av nye medisinar etter utskrivingar blir gjord hos fastlegen. Eventuelle reseptar blir sende elektronisk til apotek.

Tenesta «Mine resepter» (helsenorge.no) gir deg som har fått e-reseptar oversikt over

  • dei aktive reseptane dine
  • legemiddel du har fått utlevert på apotek
  • talet på utleveringar som er gjorde

Før heimreise bør du har oversikt over

  • om dei nye medisinane dine påverkar evna til å køyre bil eller arbeid med farleg utstyr
  • kven du skal kontakte dersom du har spørsmål om behandlinga
  • om du skal ha noka oppfølging av helsetenesta etter utskrivinga

Etter

Epikrise blir send fastlege og tverrfagleg samanfatning blir send med ditt samtykke til aktuelle oppfølgande instansar.

Ved behov vil vi komme med oppfordring om vidare utgreiingar/tilvisingar og vidare behandlings- eller rehabiliteringstiltak.

I nokre tilfelle kan det også vere aktuelt med behandling og/eller oppfølging av tiltak via poliklinikken eller andre vurderingsopphald ved sjukehuset.

Rehabilitering i kommunar og ved private rehabiliteringsinstitusjonar

 

Det er ulike rehabiliteringstilbod og tenester i kommunane. Koordinerande eining eller tenestekontoret i kommunen din kan gi deg informasjon om dette. Vi kan hjelpe deg i å komme i kontakt med aktuelle lokale tenester.

Generell informasjon om kommunale hjelpetilbod kan du finne på den offentlege helseportalen helsenorge.no.

Det finst også rehabiliteringstilbod ved private rehabiliteringsinstitusjonar som har avtale med dei regionale helseføretaka. Du kan finne meir informasjon om det på nettsidene til dei regionale koordinerande einingane i landet eller ringe  den nasjonalerehabiliteringstelefonen 800 300 61.

Du kan også søke på rehabiliteringstilbod på tenesta Vel behandlingsstad på den offentlege helseportalen helsenorge.no.

Kontakt

  • Kontakt Rehabilitering, Solås

    Vår åpningstid

    Åpningstider
    • I dag 08:00 - 15:30

    Gjøvik (rehabilitering)

    Føllingstads veg 15

    2819 Gjøvik

    Transport

    ​Nærmeste busstopp er Solås og Hunnsjordet, rett ved rehabiliteringsenheten. 

    Rehabiliteringsenheten ligger omtrent én kilometer (10-15 minutter normal gange) fra Gjøvik stasjon (tog) og Gjøvik skysstasjon (buss).

    Informasjon om rutetider (entur.no)​

    ​Pasienter og pårørende kan benytte parkeringsplass på fremsiden av bygningen. Husk å få parkeringsbevis på vaktrommet.

    Har du vært til behandling, kan du søke om å få stønad til reisen. Trenger du tilrettelagt transport for å komme til behandling, kan du ha rett til å få en rekvirert reise. 

    På helsenorge.no kan du søke digitalt. Søknadsskjema på papir finner du enten på helsenorge.no eller hos din behandler.  

    Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 915 05 515.  

    Mer informasjon om pasientreiser (helsenorge.no)

    Praktisk informasjon

    Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. 

    Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. 

    Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. I enkelte tilfeller er pasienten fritatt fra å betale egenandel for den polikliniske helsehjelpen.​ 

    Les mer om egenandel og frikort

    ​​Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke. 

    ​Innlagte pasi​​enter serveres følgend​​e måltider:

    • Frokost
      08.30-09.30 mandag til fredag / 09.00 lørdag og søndag
    • Lunsj
      11.30    
    • Middag
      14.30 mandag til fredag / 12.30 lørdag og søndag
    • Kaffe
      16.00
    • Kveldsmat
      18.30 mandag til fredag / 18.00 lørdag og søndag
    • Eventuelt senkvelds
      21.00

    Måltider og dietter blir tilrettelagt og tilpasset individuelle behov. 

    Mat til på​​rørende

    Pårørende kan kjøpe mat i kantina ved sykehuset i G​jøvik, om lag 500 meter fra avdelingen. Kaffe kan kjøpes på rehabiliteringsavdelingen.​​

    I helgene kan pårørende som gir beskjed på forhånd kjøpe middag på rehabiliteringsavdelingen.

    Coop Prix Tranberg ligger om lag 450 meter fra avdelingen.

    ​Det finnes fellesrom med TV i 1. og 2. etasje.

    Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk. 

    Les mer om rett til tolk

    ​Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "HSO Gjest".

    ​​​Avi​​ser​ 

    På fellesrommene finnes aviser til fri disposisjon, blant annet Aftenposten, Oppland Arbeiderblad og Gudbrandsdølen Dagningen. 

    D​​y​​​r​​​ 

    Det er ikke tillatt med dyr på avdelingen. Førerhunder og terapihunder er tillatt.​ 

    Ov​ernatting​ og rom​​​​​​​ 

    Alle innlagte pasienter får et eget rom med TV med et begrenset kanalutvalg. Noen rom har eget toalett og dusj. 

    Røy​king​​ 

    Rehabiliteringsavdelingen er røykfri. All røyking må foregå på anviste steder utendørs.​ 

    Verd​isaker​​​​ 

    Rehabiliteringsavdelingen kan ikke ta ansvar for dine penger og personlige eiendeler under oppholdet. Det er mulig å låse inn penger og mindre verdisaker i låsbare oppbevaringsbokser. Likevel anbefaler vi deg å la verdisaker bli liggende hjemme​. Hittegods leveres i resepsjonen.​​​​ 

    Åpningstider o​​g besøkstider​ 

    Hovedresepsjonen er åpen hverdager klokka 08.30-14.30. Lørdager og søndager er den stengt. Utenom åpningstiden kan du henvende deg på vaktrommet. Telefoner blir også viderekoblet dit når resepsjonen er stengt. 

    Resepsjonen til poliklinikken er åpen på dager med poliklinikk klokka 08.00-14.30. 

    Det er ingen faste besøkstider, men ofte er programmet på dagtid fullpakket, slik at besøk anbefales etter klokka 16.00 eller i helga. 

    Mål for reha​​biliteringen 

    I rehabiliteringen er det dine vurderinger av livskvalitet, mestringsevne og ønsker om funksjon og deltakelse (sosialt og i samfunnet) som skal bestemme retningen.  

    Les mer om å sette mål i egen rehabilitering

  • Kontakt Rehabilitering, Ottestad

    Vår besøkstid

    Besøkstider
    • I dag 16:00 - 19:00

    Ottestad (rehabilitering)

    Jørgen Jensens veg 7

    2312 Ottestad

    Transport

    ​Nærmeste busstopp er Jørgen Jensens veg og Kjonerud.​ 

    Informasjon om rutetider (entur.no)​

    ​Det er gratis parkering for pasienter og pårørende på området.

    Har du vært til behandling, kan du søke om å få stønad til reisen. Trenger du tilrettelagt transport for å komme til behandling, kan du ha rett til å få en rekvirert reise. 

    På helsenorge.no kan du søke digitalt. Søknadsskjema på papir finner du enten på helsenorge.no eller hos din behandler.  

    Har du spørsmål, trenger du hjelp til utfylling av søknad eller bestilling av reise? Ring pasientreiser på telefon 915 05 515.  

    Mer informasjon om pasientreiser (helsenorge.no)

    Praktisk informasjon

    Du får dekket deler av dine utgifter ved behandling hos lege, på poliklinikken eller andre behandlingsinstitusjoner, men du må betale en egenandel. 

    Frikort for helsetjenester får du når du har betalt over et visst beløp i egenandeler. 

    Det er ulike egenandeler avhengig av type helsetjeneste. I enkelte tilfeller er pasienten fritatt fra å betale egenandel for den polikliniske helsehjelpen.​ 

    Les mer om egenandel og frikort

    ​​Det er tillatt å ta bilder og filme på Sykehuset Innlandets områder, men vær oppmerksom på at pasienter, pårørende og helsepersonell ikke skal fotograferes eller filmes uten samtykke. 

    Helsetjenesten har et ansvar for å sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter med begrensede norskkunnskaper. Ved behov skal det bestilles kvalifisert tolk. 

    Les mer om rett til tolk

    ​Pasienter og pårørende kan logge på det trådløse nettverket "HSO Gjest".